Sådan får du (flere) lyttere til din podcast

Uden lyttere er en podcast ikke meget værd. Vi har derfor lavet en guide til, hvordan du promoverer din podcast, så nye lyttere kommer til, og gamle hænger ved.

I takt med, at podcastmediets popularitet vokser, bliver det nemlig også vigtigere at gøre en indsats for at blive fundet af de rigtige lyttere i junglen af podcasts.

Det er essentielt, at du hjælper din lille nye podcast godt ud af reden, hvis du gerne vil se den klare sig godt og ikke styrte mod jorden, og i denne guide vil vi hjælpe dig skridt for skridt mod en god promovering af din podcast.

Vær dog opmærksom på, at der er opgaver i promoveringsplanen, som reelt starter allerede inden, du optager din podcast, så læs gerne guiden, inden du når så langt. Eksempelvis skal du bruge fotomateriale fra selve optagelserne, fordi billederne ofte er en uundværlig del af selve promoveringen.

 

Overblik

  1.  Lav en promoveringsplan
  2. Overvej at have flere episoder klar til lanceringen
  3. Skab en visuel identitet for din podcast og lav et cover art
  4. Lav en landing page til din podcast
  5. Lav indhold til sociale medier
  6. Få styr på iTunes’, og hvordan du havner i listerne
  7. Skriv til dine gæster – de kan agere influencers
  8. Send pressemeddelelser til relevante medier og grupper
  9. Smid penge efter AdWords
  10. Vær gæst i en anden podcast!

1: Lav en promoveringsplan

Inden du overhovedet tænker på at udgive din podcast, skal du lave en minutiøs promoveringsplan for, hvor, hvornår og hvordan du vil gøre opmærksom på din podcast. På den måde har du det store overblik, og du forpligter dig i højere grad til at få planen ført ud i livet, når du skriver den ned sort på hvidt.

Det er vigtigt at sige, at en sådan plan aldrig vil se ens ud for to forskellige podcasts. Planen skal tilpasses din udgivelsesfrekvens, dit indhold, din målgruppe og præcis det, du vil med din podcast.

Når det så er sagt, så kunne en promoveringsplan se ud som herunder. Her har vi taget udgangspunkt i en podcast, som kunne udkomme med ca. to episoder om måneden.

2: Hav mindst tre episoder klar til lanceringen

Det kan ofte være en rigtig god idé at have flere episoder klar, når du skal lancere din nye podcast. Ifølge Buffer er det mest optimale, at du udgiver minimum tre afsnit på udgivelsesdagen. Det gælder dog ikke i alle tilfælde.

Hvia du eksempelvis har et program, der er bundet op på aktuelle hændelser, kan det naturligvis ikke lade sig gøre. Men har du en seriel podcast? Eller en tematisk podcast, hvor et nyt emne behandles hver gang? Så kan det give rigtig god mening at frigive flere episoder, når din podcast første gang skal se dagens lys.

Årsagen er todelt. For det første kan det være frustrerende som lytter, at man kun har adgang til én episode. Og hvis lytteren er tilfreds med din podcast, kan muligheden for at høre tre episoder være afgørende for, om din nye lytter for alvor bliver hooked på din podcast.

Loyalitet er altafgørende i konkurrencen om lytternes gunst, så gå ikke glip af muligheden for at skabe en relation mellem podcasten og dens nye fans.

For det andet kan det være smart at udgive flere afsnit af gangen, da iTunes faktisk belønner dig for det i starten. Læs mere om det under punkt 6.

 

3: Skab en visuel identitet for din podcast og lav et cover art

Før du kan producere de elementer, der skal udgøre din podcastkampagne, skal du lave en visuel identitet for din podcast.

Det gælder om at skabe et genkendeligt brand for din podcast, så dine lyttere aldrig er i tvivl om, at det er lige netop din podcast, der henvises til, hvis de støder på din promovering. Genbrug farver, font og formuleringer til dette formål. Naturligvis kan du variere i nuancer, skriftstørrelser og så videre, men det er vigtigt, at din promovering ikke stikker i øst og vest.

Et godt tip er at begynde med at lave din coverart – altså det lille ikon, som din podcast bliver afbilledet med i de forskellige podcast apps. Med det som afsæt kan du lave de andre elementer i kampagnen som f.eks. landing page og posts til sociale medier.

Hvis du er ferm til det med billedredigering, er et program som Photoshop oplagt, men hvis dit budget eller dine evner ikke rækker dertil, er der masser af andre gratis muligheder. Et eksempel er det online program canva.com. Her kan du oprette en gratis bruger, gemme farvekoder, benytte skabeloner, vælge forskellige formater og uploade fotos. Alt i alt et helt igennem brugervenligt program, hvor du hurtigt kan skabe en visuel identitet.

 

4: Lav en landing page til din podcast

En landing page er det oplagte sted at linke lyttere hen fra sociale medier, nyhedsbreve og så videre. Det kan være en helt ny selvstændig hjemmeside, det kan være den side, du får tildelt hos din podcast host, eller det kan være – som det fleste foretrækker – en underside på en eksisterende hjemmeside. Faktisk kan en landing page også blot være et blogindlæg.  

Her kan du tage lytteren i hånden og forklare lidt om, hvad din podcast handler om, men også lidt om, hvordan man søger den frem i en podcast app og abonnerer på den. Undersøgelser viser nemlig, at rigtig mange stadig ikke lytter til podcasts, fordi de ikke ved, hvordan man kommer i gang med at lytte til dem.

Du skal også embedde en afspiller, altså indlejre podcasten, på din landing page, så podcasten kan høres derfra. Lær mere om, hvordan du gør i vores guide til landing pages.

 

5: Lav indhold til sociale medier

Al promovering er vigtig, men promovering på sociale medier er nok i virkeligheden det allervigtigste at prioritere. Ifølge denne undersøgelse er sociale medier det sted, de fleste opdager nye podcasts. På andenpladsen ligger ”word of mouth”, og da meget kommunikation foregår på sociale medier, kan vi altså konkludere, at vi nok ikke kommer uden om Facebook, LinkedIn og deres slægtninge.

Ifølge podcast hosten Buzzsprout er det  mest optimale, du kan gøre, at producere følgende for alle dine episoder: To audiograms og tre citatbilleder. Det betyder ikke, at du død og pine skal producere fem posts – men lad dig inspirere, og vær ikke bange for at lave flere posts til én episode. Men husk – juster det altid efter din udgivelsesfrekvens og målgruppe. Brugere hader at blive oversvømmet af for meget reklame, så vær varsom med mængden af posts og prøv dig frem.

Pointen med både citatbillede og audiogram er at drage de potentielle lyttere med en teaser – altså en lille lydbid fra din podcast.

Du kender nok citatbilledet fra promoveringen af forskellige podcasts: Et velskåret billede som baggrund til et rammende, sjovt eller rørende skriftligt citat fra en medvirkende i en podcast. Det er lidt det samme koncept, når det gælder audiogrammet.

Et audiogram består af kombinationen af en lille teasende lydbid klistret på et velvalgt billede, undertekster og så de visualiserede lydbølger.

Audiogram og undertekster kan du lave ved at bruge online tjenester som getaudiogram.com og headliner.app. Særligt den sidste er brugbar, fordi du kan lave danske transskriberinger, hvilket gør det meget hurtigere at lave undertekster.

Når du laver billeder og audiograms til sociale medier, er det vigtigt, at du bruger et kvadratisk format – lige på nær Instagram Stories, hvor du skal bruge et vertikalt billede og LinkedIn, hvor de kun godtager 16:9-formatet.

Husk desuden, at billeder af mennesker har en enormt positiv effekt på interaktionen mellem opslag og brugere. Billederne behøver ikke være taget af en professionel – det vigtigste er, at man kan se, der sker noget i situationen. Hold dig fra de opstillede billeder, og sørg i stedet for at få taget et par stykker, før eller efter du optager podcasten. I den forbindelse skal du huske at fotografere med forskellige formater (eksempelvis kvadrat eller 16:9), så du har materiale til de forskellige medier.

 

6: Sådan får du mest ud af Apple

Man kommer ikke uden om Apples flagskib, når man snakker podcasting. Det er den mest brugte podcast app i verden, og derfor kan det også have stor betydning, hvordan din podcast klarer sig i Apples forskellige lister.

Når du lancerer en ny podcast i Apple, får du mulighed for at blive eksponeret i listen Nyt og spændende på forsiden. Hvis du opfylder Apples mere eller mindre hemmelighedsfulde krav, kan du blive vist i listen de første otte uger efter lanceringen. Det er gratis markedsføring og en rigtig god mulighed for at få opbygget et publikum – så spild den ikke!

Men hvordan kommer du så på den magiske liste? Apple er ikke den mest transparente spiller i podcastverdenen, og det kan være svært at gennemskue mastodontens algoritmer. Det ser dog ud til, at Apple belønner dig især for tre ting: Antallet af nye abonnenter, downloads og frekvensen for, hvor ofte du udgiver noget. Derfor er det vigtigt at udgive kontinuerligt og gerne flere episoder i starten.

Men hvad så, når din podcast ikke længere er spæd? Det er stadig vigtigt, at du forsøger at lande i Apples toplister! Langt de fleste lyttere bruger Apples podcast app, og her er listerne altså centrale. Særligt Apples Top 200-liste er gunstig at lande i. Her gælder det om at få nye abonnenter – og ikke kun i din podcasts opstartsfase. Husk derfor at opfordre dine lyttere til at abonnere på din podcast i alle episoder.

En anden ting, som også kan have stor betydning for din podcasts placering i forskellige lister i Apples programmer, er Apples indekseringer i sæson og episode. Ifølge Dan Missener fra podcastmediet, Pacific Content, har de podcasts, som ligger i USA’s Top 200-liste, næsten alle gjort brug af Apples indekseringer. Omvendt har nærmest ingen af de podcasts, som ligger uden for Top 200-listen, gjort brug af dem.

Om man kan sætte lighedstegn mellem brugen af indekseringerne og en høj rangering er svært at svare på. På samme måde er det uvist, om de gode placeringer skyldes, at folk bedre kan lide, når podcastere bruger indekseringerne, eller om Apple belønner de podcasts, der gør det.

Uanset årsagen råder vi dig til at gøre brug af indekseringerne. Eksempelvis kan du i screenshottet se, hvordan vi har valgt at skabe en ’Sæson 1’, som vores episode ligger under. Du kan også vælge episodenumre, så du ikke selv skal skrive nummeret ind i selve titlen. Det giver især god mening, hvis du laver en seriel podcast, hvor det er vigtigt, at dine lyttere hører afsnittene i den rigtige rækkefølge.

Husk desuden på, at Apple ikke er en host, men en afspiller. Det er lidt teknisk, så vi vil opfordre dig til at læse vores blogindlæg: Sådan distribueres en podcast for mere information.

 

7: Brug influencers

De rette influencers kan være din direkte genvej til de helt rigtige lyttere af din podcast. Tænk på influencers som alle de mennesker, der i kraft af deres virke eller person, kan skabe opmærksomhed omkring produkter eller brands, som de synes om.

I podcastøjemed giver det eksempelvis god mening, hvis du har en indflydelsesrig gæst eller medvært med, som har lyst til at skrive et Facebook- eller Instagramopslag, hvor de gør deres følgere opmærksomme på, at din podcast eksisterer – og at den er værd at lytte til. Den slags kan virkelig sparke dine lyttertal i gang, men det er klart, at det skal give mening i forhold til målgruppen.

Hvis du f.eks. laver en podcast om fodbold og har Kasper Schmeichel med som gæst, ville det være en gave af dimensioner, hvis han gjorde sine følgere opmærksomme på din podcast.

Og vær endelig ikke bange for at spørge dine gæster. For det første har de højst sandsynligt takket ja til at være med i din podcast, fordi de synes, den er god, og for det andet er det jo valgfrit, om de vil give dig en håndsrækning.

 

8: Send pressemeddelelser

Det kan være en god idé at sende en pressemeddelelse ud til relevante medier om din nye podcast. Jo mere opmærksomhed, jo flere lyttere. Og du behøver heldigvis ikke være uddannet journalist for at udarbejde en nyttig pressemeddelelse, som du kan sende til udvalgte medier.

Følg disse råd – så er du godt på vej mod den første omtale i medierne:

  • Sørg for din historie er stærk nok. Overvej om din nyhed er relevant for mediet og dets læsere?
  • Skriv det vigtigste, og fjern alt andet.
  • Tænk aktualitet! Er der sket noget vigtigt i verden, som din podcast er en kommentar på? Hvis ja, kan det være en idé at binde din pressemeddelelse op på det!
  • Lav et struktureret, pænt layout. Brug eventuelt denne struktur:
    • Rubrik med fed skrift
    • Underrubrik med fed, men lidt mindre skrift end rubrikken
    • Brødtekst med tynd skrift
    • Mellemrubrikker
    • Kontaktoplysninger på podcastens afsender
    • Eventuelt tilføj podcastens logo.
  • Tjek (for Guds skyld!) for stave- og sprogfejl. Stave- og sprogfejl er som torne i øjet på folkene ude på redaktionerne, og det skader din podcasts troværdighed.

Overvej desuden om du vil sende noget materiale ud til andre fora, som foreninger, organisationer og endda relevante Facebook-grupper! Har du lavet en podcast til unge piger om overgangen til voksenlivet, er det eksempelvis relevant at kontakte admin fra Facebook-gruppen ’Piger og problemer’, som har 45.000 medlemmer. Her ville det særligt give mening, hvis du måtte poste et audiogram eller andet indhold, der egner sig til sociale medier.

 

9: Smid penge efter AdWords

Desuden vil vi i nogle tilfælde anbefale at anvende Google AdWords. Det giver mening, hvis du udgiver en podcast om noget, som mange googler. Et eksempel kunne være, at et rejsebureau laver en podcast om Firenze, og derfor køber AdWords-annoncer til at blive vist, når folk søger på Firenze inden deres ferie.

En anden mulighed er at ramme folk med målrettede annoncer efter, de har besøgt din hjemmeside. På den måde ved du på forhånd, at personerne formentlig allerede er interesserede i dit firma og dens produkter.

Google AdWords kan både være en dyr og billig måde at annoncere for sin podcast på – det kommer helt an på, hvor mange andre, der konkurrerer om de søgeord og -sætninger, du ønsker at smide penge efter.

 

10: Vær gæst i en anden podcast!

Tak ja til at være med i andre podcasts! Og overvej om det giver mening at spørge andre om, du må være med i deres podcast? Måske har du et helt særligt kendskab til en anden podcasts emne? Det kan ligefrem være en hjælp for den anden podcaster – men pres ikke på, og respekter et nej.

Får du en invitation, vil du blive præsenteret som kvinden/manden bag din podcast, og hvis lytterne synes, at du eller din podcast lyder interessant, har du måske skaffet dig en hel ny bunke lyttere. Det giver særligt god mening at være med i andre podcasts, hvis temaer eller branche minder om din.

Når det er lykkes dig at deltage i en andens podcast, skal du sørge for at linke til programmet på dine sociale medier, din blog eller hjemmeside. Ifølge podcasthosten Spreaker giver det god mening, fordi du kommer til at virke mere attraktiv, og fordi det viser andre, som måske overvejer at invitere dig ind i deres podcast, at du har erfaring med at spille rollen som gæst.

 

Held og lykke!

Nu er du klædt godt på til at promovere din podcast – og forhåbentligvis munder den proces ud i, at lytterne finder vej gennem lydjunglen og frem til din podcast. Husk at promovering ikke kun gælder dit allerførste afsnit. Det er en tjans, du skal tage dig af hele vejen igennem dit podcastprojekt, så dine gamle lyttere ikke glemmer podcasten, men også så nye kan komme til.

Skal vi uddybe? Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak!