Sådan får du (flere) lyttere til din podcast

Få tips til at promovere din podcast, så nye lyttere kommer til og gamle hænger ved.

Dette blogindlæg er senest redigeret i oktober 2021.

Der bliver lavet og udgivet rigtig mange podcast herhjemme i DK, så for at din podcast ikke drukner helt i mængden, kan du med fordel gøre en indsats for at blive fundet af de rigtige lyttere i junglen af nye, fede podcasts.

Vi opridser her 11 punkter, du kan udføre for at hjælpe en ny serie eller episode godt ud over rampen:

 

  1. Læg en PR-plan
  2. Hav flere episoder klar til lanceringen
  3. Skab en visuel identitet for din podcast og lav et fedt cover art
  4. Lav en landing page til din podcast
  5. Lav indhold til sociale medier
  6. Brug nyhedsbreve
  7. Få styr på Apple Podcasts
  8. Få medvirkende til at promovere til deres netværk
  9. Send pressemeddelelser til relevante medier og grupper
  10. Smid penge efter AdWords – ikke Facebook eller LindedIn
  11. Vær gæst i en anden podcast

1. Læg en PR-plan

Inden du overhovedet tænker på at udgive din podcast, er det en god idé at lave en minutiøs plan for, hvor, hvornår og hvordan du vil gøre opmærksom på din podcast. Med sådan en i hånden giver du dig selv det forkromede overblik, og du forpligter dig i højere grad til at få planen ført ud i livet, når du skriver den ned sort på hvidt.

Sådan en plan vil aldrig se ens ud for to forskellige podcasts. Planen skal tilpasses din udgivelsesfrekvens, dit indhold, din målgruppe og præcis det, du vil med din podcast, men kan indeholde punkter som, hvornår du skal skrive opslag på SoMe eller skrive en nyhed til din hjemmeside.

2. Hav flere episoder klar til lanceringen

Det kan ofte være en rigtig god idé at have flere episoder klar, når du skal lancere din nye podcast. I de fleste tilfælde vil det være optimalt at udgive to-tre afsnit lige i begyndelsen, fordi det bl.a. optimerer dine muligheder for at klare sig godt på Apples hitlister, men også fordi det er med at benytte sig af muligheden, når man fanger potentielle lytteres opmærksomhed med en ny og spændende podcast. Hvis nye lyttere er glade for din podcast, kan muligheden for at høre tre episoder være afgørende for, om de for alvor bliver hooked og derfor bliver hængende.

Hvis du eksempelvis har et program, der er bundet op på aktuelle hændelser, kan det naturligvis ikke lade sig gøre. Men har du en seriel podcast? Eller en tematisk podcast, hvor et nyt emne behandles hver gang? Så kan det give rigtig god mening at frigive flere episoder, når din podcast første gang ser dagens lys.

Loyalitet er altafgørende i konkurrencen om lytternes gunst, så gå ikke glip af muligheden for at skabe en relation mellem podcasten og dens nye fans.

 

3. Skab en visuel identitet for din podcast og lav et cover art

Før du kan producere de elementer, der skal udgøre din podcastkampagne, skal du lave en visuel identitet for din podcast.

Det gælder om at skabe et genkendeligt brand for din podcast, så dine lyttere aldrig er i tvivl om, at det er lige netop din podcast, der henvises til, hvis de støder på din promovering. Genbrug farver, font og formuleringer til dette formål. Naturligvis kan du variere i nuancer, skriftstørrelser og så videre, men det er vigtigt, at din promovering ikke stikker i øst og vest.

Et godt tip er at begynde med at lave dit cover art – altså det lille logo, som din podcast bliver afbilledet med i de forskellige podcast apps. Med det som afsæt kan du lave de andre elementer i kampagnen som f.eks. landing page og posts til sociale medier.

Hvis du er ferm til det med billedredigering, er et program som Photoshop oplagt, men der er også masser af andre gratis muligheder. Et eksempel er programmet Canva. Her kan du oprette en gratis bruger, gemme farvekoder, benytte skabeloner, vælge forskellige formater og uploade fotos. Alt i alt et helt igennem brugervenligt program, hvor du hurtigt kan skabe en visuel identitet.

 

4. Lav en landing page til din podcast

En landing page er det oplagte sted at linke lyttere hen fra sociale medier, nyhedsbreve og så videre. Det kan være en helt ny selvstændig hjemmeside, det kan være den side, du får tildelt hos din podcast host, eller det kan være – som de fleste foretrækker – en underside på en eksisterende hjemmeside. Faktisk kan en landing page også blot være et blogindlæg.

Her kan du tage lytteren i hånden og forklare lidt om, hvad din podcast handler om, men også lidt om, hvordan man søger den frem i en podcast app og abonnerer på den. Undersøgelser viser nemlig, at rigtig mange stadig ikke lytter til podcasts, fordi de ikke ved, hvordan man kommer i gang med at lytte til dem.

Du skal også embedde en afspiller, altså indlejre podcasten, på din landing page, så podcasten kan høres derfra. Lær mere om, hvordan du gør i vores guide til landing pages.

 

5. Lav indhold til sociale medier

Al promovering er vigtig, men promovering på sociale medier er nok i virkeligheden det allervigtigste at prioritere. Sociale medier og word of mouth er stadig måden, de fleste opdager nye podcasts. 

Husk, at folk har travlt på sociale medier, så skriv en knivskarp tekst om, hvad lytteren får ud af at lytte med.

Vær ikke bange for at lave flere posts til én episode. For eksempel et opslag ifm. optagelsen, hvor du gør opmærksom på, hvad du er på vej med. Derefter et opslag på udgivelsesdagen og så et mere et par dag efter med en ny vinkel. 

Men husk – justér altid mængden af opslag efter din udgivelsesfrekvens og målgruppe. Brugere hader at blive oversvømmet af for meget reklame, så vær varsom med mængden af posts og prøv dig frem.

Har du tiden, så lav et audiogram med et eller to gode citater fra podcasten – eller et citatbillede.

Citatbilledet er et velskåret billede som baggrund til et rammende, sjovt eller rørende skriftligt citat fra en medvirkende i en podcast.

Et audiogram består af kombinationen af en lille teasende lydbid klistret på et velvalgt billede, undertekster og så de visualiserede lydbølger.

Audiogram kan du i nogle tilfælde lave direkte hos din podcast host eller ved at bruge online tjenesten headliner.app.

Til at lave undertekster anbefaler vi at bruge Happyscribe.

Når du laver billeder og audiograms til sociale medier, er det vigtigt, at du bruger et kvadratisk format.

Husk desuden, at billeder af mennesker har en enormt positiv effekt på interaktionen mellem opslag og brugere. Billederne behøver ikke være taget af en professionel – det vigtigste er, at man kan se, der sker noget i situationen. Hold dig fra de opstillede billeder, og sørg i stedet for at få taget et par stykker, før eller efter du optager podcasten.

I den forbindelse skal du huske at fotografere med forskellige formater (eksempelvis kvadrat eller 16:9), så du har materiale til de forskellige medier.

 

6. Brug nyhedsbreve

Hvis du i forvejen har et aktivt nyhedsbrev med mailadresser på din målgruppe, så er det guld værd at benytte det som genvej til at få lyttere. Her har du en gruppe af personer, som allerede har givet udtryk for, at de kan lide dit indhold.

Brug nyhedsbrevet til at gøre målgruppen opmærksom, hver gang der bliver udgivet en ny episode af serien. 

 

7. Få styr på Apple Podcasts

Man kommer ikke uden om Apples flagskib, når man snakker podcasting. Det er den mest brugte podcast app i verden, og derfor kan det også have stor betydning, hvordan din podcast klarer sig i Apples forskellige lister.

Når du lancerer en ny podcast i Apple, får du mulighed for at blive eksponeret i listen Nyt og spændende på forsiden. Hvis du opfylder Apples mere eller mindre hemmelighedsfulde krav, kan du blive vist i listen de første otte uger efter lanceringen. Det er gratis markedsføring og en rigtig god mulighed for at få opbygget et publikum – så spild den ikke!

Men hvordan kommer du så på den magiske liste? Apple er ikke den mest transparente spiller i podcastverdenen, og det kan være svært at gennemskue mastodontens algoritmer. Det ser dog ud til, at Apple belønner dig især for tre ting: Antallet af nye abonnenter, downloads og frekvensen for, hvor ofte du udgiver noget. Derfor er det vigtigt at udgive kontinuerligt og gerne flere episoder i starten.

 

8. Få medvirkende til at promovere til deres netværk

Ville du ikke lytte, hvis din gode ven eller dit faglige idol medvirkede i en podcast?

Det er der mange, der vil, for vi vil gerne lytte til dem, vi kender eller beundrer.

Og derfor er det godt at få aktiveret de mennesker, der medvirker i din podcast.

Det er perfekt, hvis du har en indflydelsesrig gæst eller medvært med, som har lyst til at skrive et SoMe-opslag eller to, hvor de gør deres følgere opmærksomme på, at din podcast eksisterer – og at den er værd at lytte til.

Og vær endelig ikke bange for at spørge dine gæster. For det første har de højst sandsynligt takket ja til at være med i din podcast, fordi de synes, den er god, og for det andet er det jo valgfrit, om de vil give dig en håndsrækning.

9. Send pressemeddelelser til relevante medier og grupper

Det kan være en god idé at sende en pressemeddelelse ud til relevante medier om din nye podcast. Jo mere opmærksomhed, jo flere lyttere. Og du behøver heldigvis ikke være uddannet journalist for at udarbejde en nyttig pressemeddelelse, som du kan sende til udvalgte medier.

Følg disse råd – så er du godt på vej mod den første omtale i medierne:

  • Overvej først og fremmest, om din nyhed er relevant for mediet og dets læsere.
  • Sørg for, at din historie er vinklet. Tænk aktualitet! Er der sket noget vigtigt i verden, som din podcast er en kommentar på? Hvis ja, kan det være en idé at binde din pressemeddelelse op på det!
  • Skriv det vigtigste, og fjern alt andet.
  • Lav et struktureret, pænt layout. Brug eventuelt denne struktur:
    • Overskrift med fed skrift
    • Lille referat under overskriften med fed skrift, men lidt mindre skriftstørrelse end i overskriften
    • Brødtekst med tynd skrift
    • Mellemrubrikker
    • Kontaktoplysninger på podcastens afsender
    • Eventuelt tilføj podcastens logo.

Overvej desuden, om du vil sende noget materiale ud til andre fora som foreninger, organisationer og endda relevante Facebook-grupper! Har du lavet en podcast til unge piger om overgangen til voksenlivet, er det eksempelvis relevant at kontakte admin fra Facebook-gruppen ’Piger og problemer’, som har mange tusinde medlemmer.

 

10. Smid penge efter AdWords

Desuden vil vi i nogle tilfælde anbefale at anvende Google AdWords. Det giver mening, hvis du udgiver en podcast om noget, som mange googler. Et eksempel kunne være, at et rejsebureau laver en podcast om Firenze, og derfor køber AdWords-annoncer til at blive vist, når folk søger på Firenze inden deres ferie.

En anden mulighed er at ramme folk med målrettede annoncer, efter de har besøgt din hjemmeside. På den måde ved du på forhånd, at personerne formentlig allerede er interesserede i dit firma og dens produkter.

Google AdWords kan både være en dyr og billig måde at annoncere for sin podcast på – det kommer helt an på, hvor mange andre, der konkurrerer om de søgeord og -sætninger, du ønsker at smide penge efter.

Vores oplevelse er, at Facebook og LinkedIn-annoncer er dyre uden at give mange lyttere, der skal nemlig meget til at konvertere brugere fra at se annonce til at klikke på et link og bruge en halv time i nyt selskab – men det er selvfølgelig kontekstafhængigt – i nogle tilfælde kan SoMe-annoncering give mening. 

 

11. Vær gæst i en anden podcast

Tak ja til at være med i andre podcasts! Og overvej om det giver mening at spørge andre, om du må være med i deres podcast? Måske har du et helt særligt kendskab til en anden podcasts emne?

Får du en invitation, vil du blive præsenteret som kvinden/manden bag din podcast, og hvis lytterne synes, at du eller din podcast lyder interessant, har du måske skaffet dig en hel ny bunke lyttere. Det giver særligt god mening at være med i andre podcasts, hvis temaer eller branche minder om din.

Når det er lykkes dig at deltage i en andens podcast, skal du sørge for at linke til programmet på dine sociale medier, din blog eller hjemmeside. Ifølge podcasthosten Spreaker giver det god mening, fordi du kommer til at virke mere attraktiv, og fordi det viser andre, som måske overvejer at invitere dig ind i deres podcast, at du har erfaring med at spille rollen som gæst.

 

Held og lykke!

Nu er du klædt godt på til at promovere din podcast – og forhåbentlig munder den proces ud i, at lytterne finder vej gennem lydjunglen og frem til din podcast. Husk, at promovering ikke kun gælder dit allerførste afsnit. Det er en tjans, du skal tage dig af hele vejen gennem dit podcastprojekt, så nye lyttere kommer til og eksisterende lyttere hænger i.

Hold dig opdateret om podcasting

Følg vores podcast

Læs vores blog

Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og 
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.

Kontakt os

(+45) 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk

Adresse

Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 3. sal
1610 København V

CVR-nr.: 38203649