Sådan får I (flere) lyttere til jeres podcast

Uden lyttere er en podcast ikke meget værd. Vi har derfor lavet en guide til, hvordan I kommer godt i gang med at gøre lytterne opmærksomme på jeres podcast.

Denne guide er en vejledning til, hvordan I får flest muligt lyttere til jeres podcast. I takt med, at podcastmediet bare vokser og vokser, bliver det også vigtigere at gøre en indsats for at blive fundet af de rigtige lyttere i junglen af podcasts. 

Læs også: Derfor skal I SEO-optimere jeres podcast – og sådan gør I

1: Få styr på iTunes

Første trin på vejen til at få lyttere er at klare sig godt i iTunes – verdens største podcastbibliotek. Man kommer ikke uden om Apples flagskib, når man snakker podcasting. Ud over at det er verdens mest brugte podcastafspiller, så henter de fleste podcast apps til Android også podcasts i iTunes. Det vil med andre ord sige, at når jeres podcast er udgivet i iTunes, bliver den automatisk også udgivet i langt de fleste podcast apps til Android-telefoner. For at nå de rigtige lyttere er det derfor vigtigt, at I er repræsenteret i iTunes.

I iTunes er det muligt at abonnere på jeres podcast. Dette er essentielt for jeres lyttere, som så automatisk får besked, når I udgiver nye episoder. Det gør dermed også jeres promoveringsarbejde lettere, fordi I kan pushe indhold ud til jeres følgere – ligesom I pusher nyheder ud til dem, som følger jeres nyhedsbrev – og dermed behøver lytterne ikke selv finde frem til jeres nyeste podcastepisode.

Man kan ikke uploade noget direkte til iTunes, men skal derimod sende et rss-feed fra f.eks. sin podcast host til iTunes. Læs mere om den optimale opsætning af podcasten i forhold til iTunes.

Første gang I udgiver noget i iTunes, får I mulighed for at blive eksponeret i listen Nyt og spændende på forsiden. Her har I mulighed for at blive vist de første otte uger, efter I første gang uploader et rss-feed til iTunes. Dette er gratis markedsføring og en rigtig god mulighed for at få opbygget et publikum, så spild den ikke!

iTunes belønner jer især for to ting: Antallet af downloads og frekvensen for, hvor ofte I udgiver noget. Derfor er det vigtigt at få så mange downloads samt at have så mange podcastepisoder klar som muligt, første gang I publicerer noget. I kan bl.a. øge antallet af downloads ved at udgive flere episoder i starten, f.eks. to episoder på samme dag.

2: Skab et podcastunivers

Podcastmediet er stadig meget nyt, og derfor anbefaler vi, at I opbygger et podcastunivers på jeres hjemmeside – enten i form af en underside eller en blog. Her kan I tage lytteren i hånden og forklare lidt om, hvad en podcast er, hvor man kan lytte til jeres podcast, hvordan man abonnerer på den og så videre.

I kan også embedde en afspiller, altså indlejre podcasten på jeres hjemmeside, så podcasten kan høres der fra. Siden kan også fungere som landing page i forbindelse med opslag på sociale medier.

Se eksempelvis, hvordan iværksætternetværket Symbion har gjort det her.

Det er også en god idé at bruge Smart Banners til at få folk til at subscribe til jeres podcast, når de besøger jeres hjemmeside. Et Smart Banner bliver vist øverst på hjemmesiden, når folk besøger den i Safari via iPhone eller iPad, og hvis man klikker på det, ryger man direkte over i Apple Podcasts-appen.

Hvis man skal fange Android-brugerne, er det en god idé at bruge Subscribe on Android. Her kan man som podcaster generere et link og en knap, som man kan implementere på sin hjemmeside, så det er nemmere for Android-brugerne at abonnere på jeres podcast via den app, de normalt bruger til at høre podcasts.

3: Brug jeres eksterne kanaler til promovering

For at opnå så stort et antal lyttere som muligt fra starten af er det en god idé at begynde at promovere jeres podcast et par uger før lancering. På den måde kommer I bedst fra start i iTunes, og I udnytter muligheden for at blive eksponeret i listen Nyt og spændende. Dette kunne bl.a. være via jeres podcastunivers, sociale medier, blog og nyhedsbreve.

4: Hold gryden i kog, når podcasten er lanceret

For at booste antallet af downloads i iTunes, når I udgiver jeres podcast, er det en god idé at følge op med artikler og nyheder på jeres hjemmeside samt blogindlæg og posts på de sociale medier. På den måde har I større chance for at blive eksponeret i Nyt og spændende-sektionen.

Derudover er det også en god idé at køre en PR-kampagne, hvor I f.eks. sender en pressemeddelelse ud til relevante medier om jeres nye podcast. Jo mere opmærksomhed, jo flere lyttere.

Desuden vil vi i nogle tilfælde anbefale at anvende Google AdWords. Det giver mening, hvis I udgiver en podcast om noget, som mange googler. Et eksempel kunne være, at et rejsebureau laver en podcast om Firenze og derfor køber sig til at rangere godt i Google, når folk søger viden om ’Firenze’ inden en ferie. Google AdWords kan både være en dyr og billig måde at annoncere for sin podcast på – det kommer an på, hvor mange der konkurrerer om de søgeord og -sætninger, I ønsker.

Mange podcastere tiltrækker lyttere gennem annoncering på sociale medier, og vi vil helt klart anbefale at afsætte midler til at nå nye lyttere på Facebook og i nogle tilfælde også gennem andre SoMe-kanaler.

Læs også: Vi producerer podcasts for jer fra A til Z

 

Bonus-info: Den bedste dag at udgive på

Det bedste er, hvis I kan udgive jeres første podcastepisode i starten af en uge. iTunes bruger nogle dage på at godkende jeres første podcast, og tal viser, at folk lytter mindre til podcast i slutningen af ugen, så læg gerne podcastene op om onsdagen, så I er sikre på, at de er tilgængelige for lytterne mandag morgen.

Læs også

https://kontekstoglyd.dk/8-gode-grunde-til-podcasts/
https://kontekstoglyd.dk/sadan-distribueres-en-podcast/
https://kontekstoglyd.dk/derfor-skal-seo-optimere-jeres-podcast-og-sadan-gor/

Skal vi uddybe? Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak!