I Apple Podcasts Connect kan du analysere din podcasts kvalitative – ikke kvantitative – præsteren.
Det vil sige, at du kan se, hvor længe folk lytter med, og hvor mange Apple-brugere der følger din podcast – men at du ikke kan se det samlede antal lyttere, da Apple kun indsamler statistik fra devices, der afspiller din podcast i Apples programmer.
Men indblikket i lyttetid og antal følgere er uvurderligt, for det kan du ikke se hos din podcast host, og det er derfor, Apple Podcasts Connect er et godt værktøj.
Sammenholder du data fra Apple med de data, du kan få fra din host og fra Spotify, får du samlet set et rigtig fint indblik i din podcasts performance.
I Apple Podcasts Connect kan du:
Du kan både få et samlet overblik over alle dine episoders performance eller dykke længere ned i, hvordan de enkelte episoder klarer sig.
Apples værktøj har en del funktioner, men også en del begrænsninger, så inden vi dykker ned i statistikkerne, gennemgår vi lige, hvad data er baseret på.
Apple baserer sine tal på næsten alle dem, som lytter via Apples podcast app, deres webversion (podcast.apple.com) og programmet iTunes. Når vi skriver ’næsten’, så skyldes det, at det har en betydning, hvilke privatlivsindstillinger dine lyttere har valgt – hvis nogle af lytterne har trykket ’nej’ til at dele data, vil du ikke få vist deres lytninger.
Når tallene kun baserer sig på Apple-lytninger, vil lyttertallene differentiere sig en del fra det tal, du kan se hos din host, hvor du kan se dine samlede lyttertal.
Noget af det bedste ved Apple Podcasts Connect er helt klart, at du kan se den gennemsnitlige tid, din lyttere hænger på, og at du på episode-niveau kan se præcist, hvornår folk falder fra.
For at komme i gang, logger du på Apple Podcasts Connect med dit Apple-id.
Herfra vælger du Analytics-fanen i toppen af siden og klikker dig ind på din podcast.
Derefter kommer du frem til en overbliksside, og her kan du nederst på siden se average consumption for alle episoder – altså den gennemsnitlige lytters forbrug af episoden.
Og hvad kan man så bruge det til? Groft sagt kan man sige, at jo tættere tallet er på 100 – jo bedre er dit indhold, fordi folk lytter lang tid til, hvad du har at fortælle. Som tommelfingerregel er det godkendt at ligge over 60% og rigtig godt at ligge over 75%.
Klikker du dig ind på en episode, kan du endda se, hvornår lytterne falder fra, og det kan jo være meget brugbart, hvis du kan se et mønster her. Dette indblik gør, at det bliver nemmere at analysere din podcasts indhold ud fra, hvordan dine lyttere agerer: Virker noget indhold bedre end andet? Er der nogle episodeformater, som er mere populære end andre? Og betyder længden af episoden noget?
Det er lidt det samme, grafen viser dig. Hvis grafen er en meget skrå nedadgående linje, er det en indikator på, at dine lyttere springer fra undervejs. Hvis du kan se, at en stor del af dine lyttere springer fra på et bestemt tidspunkt, kan du notere tidskoden og gå tilbage til din episode og se hvilket indhold, der har fået folk til at vælge din podcast fra.
I april 2022 tilføjede Apple muligheden for at se, hvor mange mennesker der har klikket ‘follow’ på din podcast, og som derfor får en notifikation på deres telefon, hver gang du udgiver en ny episode.
Meget brugbart, for da Apple jo er den største podcast app i verden, kan du dermed få et ret kvalificeret indblik i, hvor mange der samlet set abonnerer på din podcast.
Hos din podcast host kan du se, hvor stor en procentdel af dine lyttere, der lytter i Apple, og med et lille hurtigt regnestykke kan du dermed også få en indikation af, hvor mange der abonnerer på din podcast på tværs af alle podcast apps.
I Apple Podcasts Connect kan du udover det samlede antal følgere også se udviklingen i antal følgere, ligesom du kan se, hvor mange af dine lyttere der er followers – og hvor mange, der ikke er.
Er der mange ikke-followers, der lytter med, kan det tyde på, at du er lykkes med at nå ud til nye lyttere gennem god PR – og at du bør opfordre dine lyttere til at trykke ’follow’…
Under fanen Performance kan du sammenligne, hvor godt dine episoder klarer sig over tid. Laver du en podcast, som er hængt op på en aktuel krog, vil de fleste nok have lyttet til din nye episode efter 7 dage, og så kan de jo være meget sjovt og brugbart at se på, om lyttertallet efter 7 dage stiger hen ad vejen.
Det andet lytterdata i Apple er ikke så brugbart – her vil du få mere ud af at se på data fra din podcast host.