Dine lydfiler med interviews, lyddesign og så videre bliver først til podcasts, når de er udgivet og ligger tilgængelige i diverse podcast apps som Apple Podcasts, Spotify og Pocket Casts. Og det er det, en podcast host hjælper dig med.
Den opbevarer og udgiver dine lydfiler som podcasts – og forsyner dig desuden med lytterdata, så du kan se, hvor mange der lytter med derude.
Rent teknisk udkommer podcast gennem et RSS-feed, som betyder ‘Really Simple Syndication’ eller ‘let opdateringsstrøm’ og fortæller, hvad din podcast hedder, hvad den handler om og så videre.
RSS-feedets funktion er at sprede din nye podcast til biblioteker som Apple Podcasts og Spotify samt diverse podcast-apps, så folk kan finde podcasten.
RSS-feedet sendes fra hosten og ud til alle podcast apps’ene, og når du så ændrer i dit feed ved f.eks. at udgive en ny episode, så sørger podcast apps’ene selv for at opdatere din podcast, så lytterne kan du finde nye episoder.
Hos en podcast host får du automatisk genereret et RSS-feed, og det er generelt den teknisk set nemmeste løsning. Det kræver noget mere teknisk snilde at hoste på egen hjemmeside, som også er en mulighed.
Når Apple og andre har registreret dit RSS-feed, kan lytterne begynde at abonnere på podcasten. Når lytterne abonnerer, får de automatisk nye episoder overført til deres app, når episoderne løbende udkommer. Det svarer lidt til at abonnere på en avis eller et magasin, som vil blive leveret, når der er udkommet et nyt nummer.
Men hvilken podcast skal du så vælge? Det er ikke helt nemt at svare på, for der er stor forskel på de forskellige tjenester. Det kommer an på, hvad der er vigtigt for dig – mængden af lytterstatistik, hvordan backenden er opbygget, hvad det koster og så videre.
Dog er det vigtigt, at hosten er pålidelig som server, dvs. at den ikke går ned, så din podcast periodevist er utilgængelig. Det er også vigtigt, at den følger med tiden og f.eks. implementerer vigtige opdateringer fra de store spillere på podcastmarkedet – Apple, Spotify, Google og Amazon.