Det er jo altid sjovt at kigge på, om man når ud til sine målgrupper med det content, man laver. For virksomheder og organisationer er det oven i købet også ofte ret afgørende for at vurdere, om det er indsatsen og pengene værd. Men inden, man måler, er det vigtigt at opsætte nogle parametre for, hvornår noget kan betragtes som en succes.
I forhold til podcast giver det f.eks. sjældent mening blot at måle på antal lyttere. Det giver meget bedre mening også at kigge på:
- Udviklingen i antal lyttere (det tager tid at opbygge en lytterskare)
- Baggrunden for antallet (hvad har du gjort for at promovere, og kan denne indsats forbedres?)
- Hvor længe folk lytter med (finder de podcasten relevant? For lang?)
- Hvem lytter med? (rammer du målgruppen?)
- Hvordan finder folk din podcast? (batter din marketing-indsats noget?)
Det er for eksempel de færreste, der kan forvente at brage igennem lydmuren og få 20.000 lyttere fra Dag 1, men hvis du bruger laver en god, gennemarbejdet podcast, udkommer med faste intervaller over en længere periode, lægger en indsats i at promovere og opfordrer lytterne til at trykke på abonnere-knappen i deres podcast app og sprede ordet om podcastens eksistens og fortræffeligheder, så vil du højst sandsynligt opleve, at lytterskaren vil vokse støt.
Brug lytterdata til at følge udviklingen
Der findes efterhånden masser af data om podcastlyttere, som tilsammen kan give dig et spændende indblik i, hvordan din podcast klarer sig – og udvikler sig. Groft sagt kan du:
- I din podcast host se, hvor mange der lytter med, og hvor de lytter med
- I Apple Podcasts Connect se, hvor længe de lytter med
- I Spotify for podcasters se, hvem der lytter med
Data fra din podcast host
Alt efter valg af host og betalingsmodel for dit podcastshow har du adgang til forskellige typer statistik, men de vigtigste stats er her, hvor mange der lytter til din podcast, og dernæst kan det også være brugbart at vide, om folk lytter på mobilen eller på din hjemmeside.
Du kan både se, hvor mange der har lyttet til de enkelte episoder af din podcasts, og hvor mange der har lyttet i en given periode. Her kan det f.eks. være interessant at kigge på, hvordan udviklingen er i lyttertallene de første 7 dage efter udgivelse af en ny episode. På 7 dage vil de fleste faste lyttere have nået at lytte. Er der flere end sidst?
Du kan selvfølgelig helt selv vælge perioden, men husk at holde for øje, at det samlede antal lyttere for dine episoder ikke er noget godt sammenligningsgrundlag. Det er meget normalt, at lyttertallene på gamle episoder vokser løbende. Det skyldes den måde, podcasts udgives på, hvor alle episoder ligger i det samme feed. Når dit indhold ligger samlet, giver det nye lyttere muligheden for nemt at gå i gang med at lytte til tidligere udgivede episoder, og derfor ses det ofte, at en episode, der er 1 eller 2 år gammel, stadig genererer masser af afspilninger.
De fleste større podcast hosts på markedet, f.eks. Buzzsprout, Libsyn og Spreaker, følger en standard for, hvordan man måler en afspilning. Disse standarder er udarbejdet af Interactive Advertising Bureau (IAB).