Sådan får du din podcast vist i Google

Hvordan får man vist sin podcast i Google Podcasts og Google Search – altså Googles podcast app og deres søgeresultater? Det er nemt nok – læs her hvordan.

Det er lige så vigtigt at submitte, altså registrere, sin podcast hos Google som hos Apple iTunes, for Google satser stort på podcasting og er den mest oplagte kandidat til at indtage den position på android-telefoner, som Apple har på iPhones.

Mange i podcastverdenen spekulerer i, om Googles podcast app fremover vil være forudinstalleret på android-telefoner, ligesom Apple Podcasts har været det på iPhones i nogle år – et tiltag, som gav podcastlytningen et kæmpe boost. Allerede nu er nogle essentielle funktioner at finde på de fleste android-telefoner.

 

Google regner med at fordoble lyttertal

I foråret 2018 begyndte Google for alvor at satse på podcasting. En god nyhed for alle, som udgiver podcasts, fordi folkene hos Google er de bedste i verden til at forbinde udgivere med forbrugere.

Se bare på YouTube (som jo er ejet af Google), hvor du sikkert alt for tit er endt med at se en video mere, og så en video mere, og så en til, fordi du fik anbefalet videoer, som du ikke lige selv havde tænkt på, du godt gad at se – det er Googles algoritmers ”skyld”!

Hvorfor skulle Google ikke kunne det samme med podcasts? Især med tanke på, at ambitionerne er høje – det er ifølge Google Podcast Manager planen at fordoble antallet af podcastlyttere i løbet af kort tid.

 

Her skal din podcast vises i Google

Derfor er det selvfølgelig vigtigt for dig som podcaster at få din podcast ud til lytterne gennem Googles kanaler, som tæller:

  • Google Search (søgeresultaterne)
  • Google Podcasts (podcast appen)
  • Google Assistant (stemmetjenesten)
  • Google Home (smart højtalersystem)

Især Google Search er kendt herhjemme, for vi googler jo efterhånden alt muligt. Vi forudser i Kontekst & Lyd, at Google Podcasts inden længe bliver den mest populære podcast app til android-telefoner, så derfor er det også vigtigt at blive vist her.

Sådan gør du

Kort sagt skal din podcastside leve op til Googles krav. Din podcastside kan være den side, du automatisk får tildelt, hvis du køber et hostabonnement, f.eks. vores host Buzzsprouts side til Podcastviden eller din egen hjemmeside, hvis du indlejrer din podcast der, f.eks. vores opbyggede side Podcastviden.

Der er et par krav til siden:

  1. Siden skal være til at søge frem i Google. Den skal således være offentlig tilgængelig og må ikke være gemt bag login eller være no-indexed (skjult for søgemaskiner).
  2. Der skal være uploadet minimum én episode på siden.
  3. Det er ikke alle filformater, som vil blive opsnappet i Google. Vi anbefaler at uploade i mp3, for det virker, og der kan være meget lyd på meget lidt plads i en mp3-fil.
  4. Siden skal linkes til dit RSS-feed. Og der er tre måder at sørge for dette på: Den nemme, den mindre nemme og den svære.

 

Den nemme

Det er heldigvis ret simpelt at blive vist i Googles programmer, hvis du hoster din podcast hos en pålidelig podcast host som f.eks. Libsyn, Buzzsprout, Spreaker eller Podbean og anvender den podcastside, som du automatisk får tildelt af hosten som den side, hvor Google skal søge efter indhold.

Disse hosts er nemlig kompatible med Googles krav, så derfor indekseres din podcast automatisk i Google Search og Google Podcasts, når du anvender en sådan host til at opbevare dine podcastfiler.

Det vil altså sige, at du ikke aktivt skal submitte din podcast til Google, ligesom man gør det til iTunes og Stitcher. Du skal blot vente på, at Googlebot kommer forbi din podcastside, når den er i gang med at støvsuge nettet for indhold. Dette kan tage op til nogle uger. Du kan dog også forsøge at fremskynde processen her.

 

Den mindre nemme

Hvis du ønsker at anvende din hjemmeside-url som podcastside, så skal denne indtastes hos din host – kontakt din host, hvis du er i tvivl om, hvor du indsætter url’en, og hvor du linker til dit RSS-feed.

 

Den svære

Hvis du er vant til at arbejde med hjemmesider og i øvrigt ønsker at hoste podcasten på egen hjemmeside, er det selvfølgelig stadig muligt at komme i Google.

I det tilfælde skal du enten selv opbygge et RSS-feed eller downloade et plug-in (f.eks. Powerpress), som genererer at RSS-feed til WordPress. Det er umuligt at beskrive en standardguide for denne mulighed, men du kan læse om kravene fra Google her.

Gode links til at få din podcast i Google

  • Forstå Googles krav for at få en podcast indekseret – link
  • Tjek om din podcast er live i Google – link
  • Gør Google opmærksom på din podcast – link
  • Generer et direkte link til din podcast – link

Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og 
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.

Kontakt os

(+45) 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk

Adresse

Kontekst & Lyd
Howitzvej 60, 1.
2000 Frederiksberg

CVR-nr.: 38203649