Sådan får du din podcast i Googles podcastunivers

Med få klik kan du udgive din podcast i Google og desuden få lytterdata fra Googles podcastsystem. Men du kan også lade være at gøre noget – din podcast ender i Google uanset hvad. 

Dette blogindlæg er senest redigeret i april 2022.

Det er ikke lige så vigtigt at have sin podcast liggende hos Google, som det er at have den hos Apple Podcasts og Spotify, for Googles satsning på podcasts har indtil nu vist sig at være relativt nedtonet.

Dog har Google i en årrække haft en podcast app, som er simpel, men velfungerende. Søgeresultaterne i Googles podcast app er også bedre end i de fleste konkurrerende apps, og så MÅ det være et spørgsmål om tid, før Google vil satse mere på lyd.

Man skal også huske, at Google-ejede YouTube faktisk er verdens 3. største podcast app, da cirka 20% af al podcastlytning foregår på YouTube.

Desuden er det værd at bemærke, at Google alene i 2020 kom med en podcast app til iOS-telefoner, brugertilpassede lytteanbefalinger og en hjemmeside for podcast, som er meget oplagt at linke til, når du promoverer en podcast på sociale medier eller nyhedsbreve – fordi alle har adgang til Googles side, og linket virker på alle mobiltelefoner. 

Samme lancerede techgiganten en podcast management-side, Google Podcasts Manager, som gør det nemt og bekvemt at udgive en podcast i Google.

I samme tjeneste kan du desuden se lytterdata over, hvordan din podcast klarer sig i Google, men hvad der er mere spændende er, at du kan se, hvordan folk finder din podcast! 

    Sådan får du din podcast vist i Google

    Med lanceringen af Google Podcasts Manager er det blevet nemt at udgive i alle relevante Google-tjenester med nogle få klik.

    Kopiér dit RSS-feed, og indsæt det her, så kommer din podcast i Google – typisk i løbet af nogle få dage.

    Hvis du ikke selv aktivt tilmelder dit RSS-feed til Google, kommer din podcast nok alligevel i Google i løbet af et par uger efter, du udgiver den første episode på en podcastkanal. Google sender nemlig bots rundt på nettet, der søger efter og indekserer lydindhold, og hvis du har din podcast liggende hos en pålidelig podcast host som f.eks. Buzzsprout eller Libsyn, foregår det hele automatisk, men også lidt langsommere.

    Oplever du problemer med at få udgivet i Google, kan du tjekke denne side for løsningsforslag.

    Gør krav på din podcast i Google

    Hvis din podcast allerede ligger i Google, er det stadig en god idé at besøge Google Podcasts Manager for at gøre Google opmærksom på, at det er din podcast.

    Det giver dig adgang til lytterstats og muligheden for at se, hvad folk søger på, når din podcast dukker i Googles søgeresultater.

    Det foregår på samme måde, som hvis du skulle udgive en podcast – klik på dette link, og indsæt dit RSS-feed, så gør du krav på (claimer) feedet.

     

    Her bliver din podcast listet

    Google har en række tjenester, hvor din podcast podcast udkommer:

    • Google Search (søgeresultaterne)
    • Google Podcasts (podcast app samt hjemmeside)
    • Google Assistant (stemmetjenesten)
    • Google Home (smart højtalersystem)

    Gode links til podcasting i Google

    • Tjek om din podcast er live i Google – link
    • Udgiv og gør krav på din podcast i Google her – link
    • Generér et link til deling af din podcast her –  link

     

    Hold dig opdateret om podcasting

    Følg vores nyhedsbrev

    Kontekst & Lyd er et
    podcastbureau med
    speciale i at udvikle og 
    producere podcasts til
    virksomheder og organisationer.

    Kontakt os

    (+45) 6020 7080
    kontakt@kontekstoglyd.dk

    Adresse

    Kontekst & Lyd
    Gl. Kongevej 11, 3. sal
    1610 København V

    CVR-nr.: 38203649