Sådan laver du gode speaks til podcast

Hvordan laver du god lyd til podcasts? Vi guider dig her til et godt og billigt setup til produktion af speaks i verdensklasse.

God lyd på dine podcast-produktioner er essentielt, hvis du ønsker at fastholde lytterens interesse. Det er næsten lige meget, hvor godt dit indhold er, hvis ikke det lyder ordentligt.

Men hvad gør du så, hvis ikke du har adgang til et professionelt lyd- eller radiostudie?

Læs også: Vi producerer podcasts for jer fra A til Z

I Kontekst & Lyd har vi fundet et setup, hvor vi kan optage en varm og autentisk lyd til vores podcasts. “Studiet” fungerer rigtig godt i et helt almindeligt mødelokale, koster kun i omegnen af 5000 kroner, og så kan det relativt nemt foldes sammen og tages med hjem eller ud til en kunde.

Hør forskellen!

Vi har lavet to optagelser i et ganske almindeligt mødelokale. Den ene med en mobiltelefon (iPhone 5), og den anden med det udstyr, vi anbefaler.

Lyden er ikke efterbehandlet på nogen måde.

Lydklip – mobiltelefon

Lydklip – det mobile lydstudie

Det skal du bruge

Mikrofon: Rode NT1000

Vi bruger en såkaldt kondensatormikrofon fra det australske firma Rode, der leverer topkvalitet og 10 års garanti til en fornuftig pris. Mikrofonen giver en klar, varm og fyldig klang. Mikrofonen optager med cardioid pattern, hvilket betyder, at den optager i et hjerteformet område foran mikrofonen.

Du skal altid vælge en mikrofon med cardioid pattern til voice overs – især hvis optagelsen ikke foregår i et professionelt studie.

Pris: Rode NT1000 kan købes for cirka 3000 kroner. Hvis du ønsker et billigere alternativ, kan vi anbefale Rode NT1-A, som koster cirka det halve, og som oven i købet kommer med både pop-filter og shockmount.

Kaotica Eyeball

Efter at have undersøgt utallige muligheder for at bygge mobile akustikplader og lignende, fandt vi den perfekte løsning. En såkaldt Eyeball fra canadiske Kaotica. I stedet for at gøre en masse ved det eksisterende lokale, omkranser eyeball’en mikrofonen og skaber sit eget lille rum rundt om mikrofonen. Det blå øje fungerer samtidig som et glimrende pop-filter.

Kaotica Eyeball er et must-have for alle, der vil lave god lyd, men ikke har lyst til eller muligheden for at plastre vægge og loft til med akustiske absorbanter. Resultatet er virkelig godt, for den gør både lyden skarp og tør, samtidig med at den afskærmer udefrakommende støj og får lydbølgerne til at ramme mikrofonen rigtigt. Tidligere har vi brug en såkaldt mic screen – og det giver slet ikke samme effekt.

Pris: En Kaotica Eyeball kan anskaffes til cirka 1500 kroner, hvilket er et ret billigt alternativ til en større lydisolering.

Zoom H4N Pro

Den enkleste måde at optage på er ved at benytte en digital recorder, og her er H4N Pro fra japanske Zoom vores favorit. Ud over at have en rigtig god intern XY-mikrofon, som vi bruger til reportage-optagelser, cleansound og lignende, er den optimal til at optage vores speaks. På den måde undgår vi at slæbe rundt på computer og lydkort.

Vi tilslutter i stedet for vores Rode-mikrofon direkte i Zoom-optageren og indspiller speak på recorderens eksterne SD-kort. Vær opmærksom på, at en kondensatormikrofon skal bruge phantom power for at fungere, hvilket langt fra alle digitale recordere understøtter (Zoom H4N Pro understøtter phantom power). Pris: Zoom H4N Pro koster inklusive tilbehør lige i underkanten af 2000 kroner.

Krav til lokationen

  1. Først og fremmest skal du finde et lokale uden udefrakommende støj. Køleskabe, computere, udluftningsanlæg og andet, der brummer, er et totalt no-go. Sluk apparaterne, eller find et andet sted.
  2. Find et sted (eller et tidspunkt), hvor der er stille på kontoret. Hold behørig afstand fra motorveje, børnehaver og storgrinende kollegaer.
  3. Find et lokale med fornuftig akustik. Din lyd skal gerne være så tør og så lidt rungende som muligt, og det opnår du ved at være et sted, hvor lyden absorberes og ikke har nemt ved at blive “kastet frem og tilbage”. Det perfekte lokale har masser af asymmetriske vinkler, tæpper, puder, akustikplader, bløde møbler og ujævne overflader. Et lokale, der er firkantet, tomt, og med hårde overflader giver dårligere lyd – men kan sagtens bruges. Brug alle de sofapuder og jakker, du kan finde, og hæng dem op i lokalet til at bryde hårde overflader.

Bliv klogere på hvordan en podcast bliver til

Interesseret i at høre mere?

Kontakt os for en uforpligtende snak om dine muligheder for at styrke kommunikationen til dine kunder.

Tlf. 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk