Ny rapport: Lydmediets anden guldalder er begyndt

DR udgiver hvert år rapporten ’Medieudviklingen’, der tager temperaturen på danskernes mediebrug. Igen er antallet af danskere, der lytter til podcast, steget. Forskere taler nu om ny guldalder for lydmediet.

NB! DETTE BLOGINDLÆG ER FRA JANUAR 2019.

DR’s ’Medieudviklingen 2018’ er netop udkommet, og det ser ud til, at podcastmediet har fået et fastere greb om danskerne. I 2017 lyttede 15 procent af alle danskere til podcasts ugentligt, og i 2018 steg tallet til 18 procent. De nyeste målinger fra 2019 viser endda, ifølge DR’s medieforsker Rasmus Kidde, at det tal netop er steget til 19 procent.

Rasmus Kidde, som har været med til at udforme DR’s rapport, forklarer til Podcastmagasinet, at stigningen i disse tal viser, at mediet i højere grad end før er ved at blive en integreret del af danskernes medievaner:

”Det har flyttet sig fra at være noget, man gjorde en gang imellem eller på månedlig basis til nu at blive en vane af en art. Altså det er noget, man gør i tilbagevendende karakter – ugentligt”, siger han.

Hør hele interviewet med medierforskerne fra DR, Rasmus Kidde og Peter Niegel.

 

Podcastlytning stiger på tværs af alle aldersgrupper

Ligesom i rapporten for 2017 viser ’Medieudviklingen 2018’, at det igen er de unge lyttere, der fører an i podcastlytningen. Således lyttede cirka hver tredje unge dansker ugentligt til podcast, mens det til sammenligning er 14 procent af danskerne i alderen 47-64, der ugentligt smider en podcastepisode på.

Rasmus Kidde pointerer dog, at man i 2018 har set stigninger over hele aldersspektret:

”Podcastlytning er jo noget, hvor unge er lidt længere fremme i udviklingen, og får de her vaner hurtigere. Men den helt positive historie er, at selvom der er nogle aldersgrupper, der podcaster mere end andre, så stiger det over hele linjen”, siger han.

 

 

Lydmediets anden guldalder er begyndt

 ”Lydens første guldalder er forbi – men den næste er lige begyndt”. Sådan lyder det i den nye rapport fra DR.

”2017 var første gang, lydmediet virkelig tog et ryk. Og derfor skulle vi lige se tiden an. Men grunden til, at vi tør se lidt lysere på det i år, skyldes, at ikke alene podcast men i utrolig mange forskellige variationer, der ser vi lyd pible frem”, siger Peter Niegel, medieforsker fra DR.

Podcasts, musikstreaming og smart speakers er nogle af de ting, der har gjort indtog i danskernes hverdag i de seneste år. Og det er disse mediefænomener, der gør, at Rasmus Kidde og Peter Niegel tør tale om en ny storhedstid for mediet.

Den første guldalder for lydmediet sluttede i 1960’erne med TV’ets fremkomst, men det ser altså ud til, at lydmediet fremover vil stjæle spotlyset endnu engang.

”Radio fik en sekundær placering, og derfor ændrede radio sig også. De der gamle hæderkronede formater som radiodrama, dokumentar og radiomontager forsvandt, fordi de kan ikke bruges som en sekundær medieoplevelse”, siger Peter Niegel.

Men med nye teknologier har den udvikling altså taget en radikal drejning.

”Det vi kan se er, at nu kommer podcasten. Nu kommer nogle af de der lydformater tilbage. Mediets særpræg har ændret sig med de nye teknologier – så nu kommer der en masse nye muligheder med teknologien, som gør, at man virkelig kan gå i dybden og få nogle fantastiske lydoplevelser – med lyd i forgrunden”.

NB! DETTE BLOGINDLÆG ER FRA JANUAR 2019.

Vigtigste pointer:
  • 19 procent af alle danskere lytter til podcast ugentligt
  • 31 procent af de 15-31-årige danskere lytter ugentligt til podcasts
  • 14 procent af de 47-64-årige danskere lytter ugentligt til podcasts
  • Podcastlytning stiger på tværs af alle aldersgrupper
  • Lydmediet er gået ind i ny guldalder

Kilde: ‘DR Medieforskning 2018’ 

Hold dig opdateret om podcasting

Følg vores podcast

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og 
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.

Kontakt os

(+45) 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk

Adresse

Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 4. sal
1610 København V

CVR-nr.: 38203649