Hver fjerde dansker mellem 20 og 39 år lytter til podcasts ugentligt

Ny rapport fra DR viser, at podcasts hitter. Det samlede ugentlige lyttertal er steget næsten 70 procent. Størst er stigningen blandt de 20-39-årige, hvor 25 procent bruger podcasts ugentligt.

Foretrækker du at lytte frem for at læse – så hør blogindlægget her:

Subscribe on Android

Podcastingen har efterhånden fået godt tag i rigtig mange danskere – både blandt yngre mennesker og blandt de lidt ældre. Således lytter 15% af befolkningen hver uge til podcasts, hvor det i 2016 kun var 9%.

Det viser nye tal fra DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier. Tallene viser også, at:

  • 16% af teenagerne lytter til podcasts ugentligt.
  • 25% af de 20-39-årige lytter til podcasts ugentligt.
  • Hver tredje, der podcaster, er mellem 40 og 59 år.

Den yngre målgruppe er normalvis svær at indfange, men podcastmediets mobilitet og fleksibilitet tiltaler dem. De er også glade for, at man kan vælge indhold on-demand, så de kan høre podcasts, når de vil, og hvor de vil.

Antallet af danske podcasts stiger også

I rapporten fremgår det, at de fleste danske podcasts i starten var radioprogrammer, som havde været sendt i radioen, men nu opstår der nye selvstændige formater. Det kan man bl.a. se i stigningen af nye podcasts hver måned. I december 2017 var der 2.057 danske podcasts i iTunes, hvor der året før kun var lidt over 1.400.

Podcastmediet er ved at modnes i Danmark. I starten var de fleste danske podcasts radioprogrammer, som havde været sendt i radioen, men nu opstår der nye selvstændige formater (…)

Medieudviklingen 2017

DR Medieforskning

Podcast er til fordybelse

Det fremgår også, at én af grundene til, at brugen af podcastmediet stiger, er muligheden for at få det hele med. Mediet er perfekt til at gå i dybden med et emne. Jo mere nørdet emnet er, jo mere oplagt er det at lave en podcast om.

For ofte kræver de lidt tungere emner mere forklaring og fordybelse, og med en podcast kan man dele emnet op i flere afsnit, så det bliver lidt lettere at gå til.

Læs flere gode grunde til at bruge podcasts i kommunikationen.

Læs også