Hvad er en podcast?

Podcasts ganske kort:

  • En podcast er et lydoptagelse, du kan høre, når du vil.
  • Den kan være to minutter kort eller tre timer lang.
  • Du kan lytte til podcasts på din mobil, iPad eller computer.
  • Mange omtaler podcasting som radio on-demand – altså radio når det passer dig.
  • Men en podcasts er lige så meget et kommunikationsværktøj, gode historiefortællinger, lytteoplevelser, vidensdeling og branding – så hvordan professionelle kan bruge podcasts her.

Hvordan kommer du i gang med podcasts?

Du lytter til podcasts via en app eller afspiller den direkte på en hjemmeside. Når du lytter til podcasts via app, kan du vælge at abonnere på serier af flere podcastepisoder.

Apples forinstallerede app til smartphones ‘Podcasts’ er fortsat det mest benyttede program til at afspille podcasts. Det virker dog kun til Apple-produkter som iPhones og iPads.

Hvis du har en android-telefon, så skal du selv downloade en podcast app i fx Google Play. Der er rigtig mange valgmuligheder – vi har samlet et udbud af de bedste podcast-apps her.

Du kan vælge at streame eller downloade en podcast. Hvis du streamer, så afspiller du podcasten direkte over internettet. Alternativt kan du downloade podcasten direkte i app’en. Det betyder, at du kan høre den senere på tidspunkter, hvor din mobil ikke behøver at være på nettet.

 

Et medie med vokseværk

Podcasts er in som aldrig før. Således viser DR’s Medieforskningsrapport fra 2017, at der er sket en væsentlig stigning i antallet af danskere, som lytter til podcasts. I 2016 var det 9% af danskerne, som ugentligt lyttede til podcasts, mens dette i 2017 steg til 15%.

Der er stigning blandt alle aldersgrupper, men mest populært er det blandt de 20-39-årige, hvor det er hele 25%, som ugentligt podcaster.

danske podcasts i iTunes Store i april 2018

%

af danskerne lyttede ugentligt til podcasts i 2017

Podcastbølgen bredte sig for alvor i Danmark, efter at DR og Radio24syv begyndte at publicere deres indhold som podcasts. I dag har mange af især Radio24syvs programmer flere lyttere på podcasts, end når de sender live. Den Korte Radioavis er nok det bedste eksempel – hver episode blev i januar 2017 downloadet 40-45.000 gange.

Læs også: 8 gode grunde til at bruge podcasts i kommunikationen

Radio24syv havde i september 2016 3,1 millioner downloads af deres podcasts. Året forinden var tallet 1,8 millioner downloads – Det svarer til en stigning på mere end 70 % på et år!

Skal vi uddybe? Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak!