Her er de bedste podcast hosts

En podcast skal hostes, men hvilken podcast host skal du vælge? Få overblikket i denne guide.

Dette blogindlæg opdateres løbende. Senest opdateret 09. november 2019.

I valget af podcast host spiller flere parametre ind, og da vi alle vægter elementerne forskelligt, findes der ikke noget endegyldigt svar på den ultimative podcast host. Dog skal den være stabil og implementere ændringer fra de store podcastspillere som Apple, Spotify og Google – og for langt de flestes vedkommende er det også vigtigt at få  nogle brugbare lytterstats fra sin host.

Vi forsøger i denne guide at give en nøgtern vurdering af nogle af de største podcast hosts egenskaber. Fælles for dem er – med undtagelse af SoundCloud – at de efter vores erfaringer netop er pålidelige podcast hosts, som følger med tiden.

Vær opmærksom på, at podcasting er i rivende udvikling, så hosting-markedet kan hurtigt ændre sig i forhold til nedenstående oplysninger – vi bestræber os dog på løbende at få tilpasset blogindlægget, så det afspejler den aktuelle situation på markedet for podcast hosts.

Hvad er en podcast host?

En podcast host er en server, som opbevarer dine færdigredigerede lydfiler.

Derudover genererer den også et RSS-feed, som du skal bruge til at fortælle podcastbiblioteker som Apple Podcasts/iTunes, Spotify og Google Podcasts, at de skal hente din podcast fra podcast-hosten.

Læs også: Hvad er en podcast host?

Udvalg af podcast hosts

I det følgende vil vi på en skala fra 1-6 stjerner vurdere en række podcast hosts ud fra pris, lytterstatistik, brugervenlighed, pålidelighed, features (og manglen på samme) samt det visuelle udtryk.

Libsyn 

Libsyn er den største og ældste podcast host på markedet. Den får fem stjerner på seksstjerneskalaen, fordi hosten er pålidelig og altid med helt fremme, når det gælder implementeringer af nye features og opdateringer fra Apple, Google og helt generelt. Desuden kan du det meste med Libsyn – der er umiddelbart ingen af de begrænsninger, som andre hosts har. Libsyn komprimerer heller ikke dine lydfiler, som nogle af de andre hosts gør. Og så kan du stole dine lytterstats fra Libsyn, da hosten er IAB-certificeret.

Libsyn får ikke topkarakter, da der skal arbejdes en del med brugervenlighed, med at give brugerne et godt overblik over statistik og med podcast playeren, som ikke er for køn.

Alt i alt er Libsyn dog en rigtig god podcast host, men det visuelle udtryk og den manglende brugervenlighed i backenden gør, at vi for nuværende vil anbefale de fleste at søge mod Spreaker, Podbean eller Buzzsprout. 

 

Pris

Libsyn tilbyder to forskellige services – libsyn og libsynPro. Førstnævnte er velegnet til langt de fleste virksomheder og organisationer – libsynPro er rettet mod store mediehuse, som udgiver mange forskellige podcasts.

Libsyns priser er baserede på, hvor meget du planlægger at uploade inden for en kalendermåned, og hvor meget lytterstatistik du har brug for. Priserne varierer fra 5-40$, og du betaler i modsætning til Spreaker pr. RSS-feed/podcastshow.

For langt de flestes vedkommende vil en løsning til 15 eller 20$ være en rigtig fin løsning. For 15$ kan du uploade 250 mb lyd om måneden, og det svarer til ca. 4 timers podcast i en god kvalitet (128kbps). For 20$ kan du uploade 400mb, og det svarer så til ca. 6½ timers podcast.

 

Statistik

Med Libsyns pakker til 5 +2$ og 15$ om måneden får du adgang til basic stats, og det vil sige, at du kan se, hvor mange der har downloadet din podcast pr. dag, uge og måned. Du kan også se downloadtallene for hver enkelt episode.

Med pakkerne til 20$ eller 40$ får du adgang til advanced statistics. Her kan du se, hvor i verden der lyttes – i DK kan man se, i hvilken af de fem regioner der lyttes fra – og ikke mindst, hvilke browsere, apps og programmer, folk anvender til at lytte. Advanced statistics kan kort sagt levere informationer, som kan være anvendelige for den marketingorienterede podcaster.

Libsyns stats er ligesom Spreakers IAB compliant, og det vil sige, at du kan regne med dem. IAB er en metode til at måle, hvad et download eller en afspilning er. Med IAB sikres der en branchestandard, så de enkelte hosts ikke bare selv kan definere downloads/lyttertal.

 

Brugervenlighed

Brugervenligheden i Libsyns CMS-system er ikke særligt intuitiv, og selve brugerfladen lader meget tilbage at ønske – man kan godt få en fornemmelse af, at systemet er gammeldags. Det er også svært at afkode stats.

Libsyns kunderservice svarer hurtigt tilbage på mails, og det er vigtigt.

 

Pålidelighed

Libsyn er en af de hosts, som er allerbedst og hurtigst til at implementere det nyeste nye, når det bl.a. gælder opdateringer fra Apple Podcasts eller Google. Det skaber tryghed, at de altid sørger for, at tingene fungerer og følger udviklingen. 

 

Features

  • Del en episode eller en hel podcastserie med en eksklusiv lytterskare – f.eks. dem, der støtter dig økonomisk eller på anden vis.
    • Det foregår sådan, at du ikke udgiver din podcast i Apple Podcasts eller andre steder, hvor podcasts er gratis
    • men i stedet for embedder en podcast player, der ikke har nogen deleknap, et sted på din hjemmeside, som brugerne skal bruge password for at tilgå. Med denne udgivelsesløsning er din podcast i princippet offentlig tilgængelig pga. RSS feed-teknologiens begrænsninger, men ved, at playeren ikke kan deles, og indholdet kun er udgivet bag en login-mur, er det nok de færreste, der finder frem til dit indhold
    • Du kan også udgive din podcast i Libsyns eget univers til formålet, bl.a. en app og en skjult hjemmeside, hvor man skal have login til for at tilgå dit content. Udfordringen er at få folk til at søge mod en 3. part og oprette brugernavn og evt. også betale penge til for at kunne høre din podcast. Dog kan det være en fin mulighed, hvis du f.eks. gerne vil udgive et internt nyhedsbrev
  • Del dine episoder op i kapitler, så det er nemmere for lyttere at navigere rundt i, så de f.eks. kan springe videre til næste emne eller overskrift. Dette gøres dog ikke hos Libsyn, men i dit lydredigeringsprogram, f.eks. Hindenburg

 

Player

De fleste podcast-services leverer en god player, som du kan embedde på din hjemmeside. Libsyn har ikke de smarteste players, men de kan det, de skal, og man kan da også både indsætte logo og vælge farve.

Spreaker 

Spreaker er en populær host, som hurtigt er blevet en af sværvægterne på markedet. Den skiller sig ud ved at have en rigtig god app, som man kan bruge til at producere live-udsendelser og optage lyd til podcasts.

Spreaker får fem stjerner, fordi det alt i alt er en fin host med pålidelige, IAB-certificerede lytterstars, man kan stole på. Desuden er det for blot 7$ om måneden muligt at udgive flere podcastshows, fordi du i modsætning til konkurrenterne ikke betaler pr. podcastserie/kanal, men pr. bruger. 

Spreaker har dog nogle småskavanker: Man skal være på en betalt plan for at kunne tilpasse den meget basale ting at vælge podcastkategorier i Apple Podcasts, og man skal være på en ret dyr plan for at kunne vælge en gul playknap fra i den player, som embeddes på en hjemmeside. Desuden er langsomme til at besvare mails. Mærkeligt og potentielt kritisk, og sådan noget trækker ned. 

 

Pris

Spreaker tilbyder fire forskellige planer fra 0$ til 50$ om måneden. Planerne varierer i forhold til, hvor meget lyd du kan udgive i alt, på mulighederne for at tilpasse dit RSS-feed til Apple Podcasts og Google, på muligheden for at customize podcastafspilleren på din hjemmeside – samt på mængden af lytterstatistik.

Gratisversionen er udmærket til små podcastere uden det store budget eller behov for meget plads, men man kan f.eks. ikke vælge, hvilke 3 kategorier ens podcast skal være repræsenteret i i Apple Podcasts, og det er for ringe.

For 7$ om måneden kan du have 100 timer (mp3-filer i 128kbps) liggende på Spreakers servere og få basic lytterstats. For 20$ kan have 500 timer liggende og få advanced stats, og for 50$ kan du have 1500 timer liggende og få den fulde statspakke.

 

Statistik

Med Spreakers gratisløsning og on air talent-pakken får du adgang til statistik om, hvor mange der lytter med på din podcast. Grunden til, at Spreaker tilbyder statistik over livesessions, er, at man kan sende live via Spreaker. Med en Broadcaster-plan til 20$ om måneden kan du se, hvor lytterne klikker sig ind på din podcast fra, og hvor i verden de lytter til den. I den dyre løsning til 50$ er det muligt at se flere demografiske statistikker som køn og alder – men det kan man også se i Spotify.

Spreakers stats er IAB compliant, og det vil sige, at du kan regne med dem. IAB er en metode til at måle, hvad et download eller en afspilning er. Med IAB sikres der en branchestandard, så de enkelte hosts ikke bare selv kan definere downloads/lyttertal.

 

Brugervenlighed

Spreakers CMS-system er udmærket uden at være prangende. Designet er pænt, men ikke 100 procent intuitivt – flere af menuerne flagrer lidt.

Vi har oplevet, at Spreaker bruger flere dage på at besvare mails, og det står i negativ kontrast til konkurrenterne, der vender hurtigere tilbage.

 

Pålidelighed

Spreakers stabilitet er upåklagelig. Siden er aldrig nede, og dine podcasts forsvinder ikke pludselig.

I juni 2017 udsendte Apple opdateringen iOS 11, som også medførte en opdatering af Apple Podcasts. Med releasen fulgte en række nye tags, som Apple Podcasts bruger til at hente information om din podcast. Det tog Spreaker et stykke tid at få implementeret disse ændringer.

Til gengæld tog Spreaker revanche i sommeren 2019, hvor Apple Podcasts igen lavede nogle vigtige ændringer, og denne gang var Spreaker blandt de første hosts, som fik disse ændringer implementeret.

 

Features

  • Del en episode eller en hel podcastserie med en eksklusiv lytterskare – f.eks. dem, der støtter dig økonomisk eller på anden vis. Det foregår sådan, at du kan privatisere enkelte episoder eller hele serier. Du modtager så et speciallink, som kan deles, men som ikke er indexeret – ligesom hvis du deler noget fra YouTube, som ikke er listet og dermed ikke kan søges frem i Google og lignende. Podcasten kan f.eks. embeddes på egen hjemmeside med særlig brugeradgang, eller også kan du bare dele linket (men så vil alle, der kommer i besiddelse af linket, kunne høre din podcast). 
  • Optag og rediger en podcast direkte i Spreakers egen app
  • Del dine episoder op i kapitler, så det er nemmere for lyttere at navigere rundt i, så de f.eks. kan springe videre til næste emne eller overskrift.

Mangler:

  • At man kan ændre på podcastkategorier i Apple Podcasts uden at skulle være på en betalt plan
  • At man selv kan vælge farve på playknappen i den player, der embeddes på hjemmeside – uden at det skal koste en formue

    Player

    Afspilleren kan tilpasses med både billede og størrelse, og med den betalte udgave til 20$/måned kan du også ændre farve på playeren samt vælge, hvilke elementer der skal fremgå på afspilleren, f.eks. logo, likes og kommentarer. Man kan dog af en eller anden mystisk årsag ikke vælge en anden farve på play-knappen end den gule farve (se billede herunder), med mindre man har den dyre pakke, så hvis det betyder noget for dig, så gå med en anden host.

    Buzzsprout

    Buzzsprout skiller sig ud med markedets pæneste og mest enkle visuelle udtryk og brugervenlighed. Derudover tilbydes nogle værktøjer, som du kan bruge til at dele og promovere din podcast med.

    Buzzsprout får fem stjerner på seksstjerneskalaen, da pålideligheden og brugervenligheden næsten er helt i top, og fordi den har nogle lækre features, bl.a. mulighed for videopromovering på Facebook og gode tilpasningsmuligheder af den medfølgende podcast landing page. Desuden er det let at afkode statistikken over din podcast – og de vigtigste stats er noget billigere end hos konkurrenterne.

    Buzzsprout får ikke topkarakter, fordi den simple opbygning bliver på bekostning af muligheden for at være 100 % i kontrol som bruger – man kan f.eks. ikke redigere i sit RSS-feed, og så er der nogle tåbelige begrænsninger på overblikket over stats, deres lyttertstats er ikke IAB-certificeret, og så komprimerer de lydfilerne til blot 96kbps mono mp3-filer, hvilket er i den lave ende i forhold til lydkvalitet. Det er dog muligt at købe sig til 192kbps stereo mp3 for 6$ ekstra om måneden, og det er det værd, hvis der er meget musik i din podcast.

     

    Pris

    Buzzsprout tilbyder fire forskellige planer fra 0$ om måneden til 24$. Planerne er opdelt efter, hvor mange timers lyd man uploader om måneden, mens der ikke – i modsætning til mange andre hosts – er forskel på det lytterdata, du får med i hver pakke.

    Buzzsprouts gratis løsning giver lov til at uploade 2 timers lyd om måneden – til gengæld bliver indholdet slettet efter 90 dage. De tre øvrige planer tilbyder hhv. 3, 6 og 12 timers lyd om måneden, som aldrig slettes. De fleste vil kunne klare sig med 3 timer om måneden – den pakke koster i skrivende stund 12$ om måneden (men 18$ for 192kbps mp3-filer, og dette tilkøb anbefales, især hvis der er musik med i din podcast).

     

    Statistik

    Buzzsprout tilbyder statistik over afspilninger/unikke downloads pr. episode, gennemsnitlige afspilninger pr. episode, trends (antal lytninger de sidste 7, 30 og 90 dage), geografi – altså hvor i verden lytterne befinder sig – og afspiller. Derudover har de udviklet statistik over, hvor mange lyttere, de vurderer, din podcast vil få inden for de første 90 dage.

    Buzzsprout giver et visuelt set bedre statistikoverblik end andre hosts og især Libsyn gør. Det er ganske enkelt nemmere at se, om lytterne afspiller på computer, tablet eller mobil – og hvilken app eller hvilket program, de lytter i. Selv i gratisudgaven får du adgang til stats om antal downloads, kilde og platform samt geografisk data – meget brugbart!

    Til gengæld kan man lidt mærkeligt kun få et statsoverblik over de mest populære episoder og de senest udgivede episoder. Ellers må man klikke sig ind på den enkelte episode for at få stats.

    Buzzsprouts stats er ikke IAB compliant, og det vil sige, at du ikke – nødvendigvis – kan regne med dem. IAB er en metode til at måle, hvad et download eller en afspilning er. Med IAB sikres der en branchestandard, så de enkelte hosts ikke bare selv kan definere downloads/lyttertal.

     

    Brugervenlighed

    Brugervenligheden i Buzzsprouts CMS-system er den bedste, vi har oplevet, og opbygget som en almindelig hjemmeside med faner, som hedder det, de rent faktisk indeholder. Enkelt og overskueligt. Man har mulighed for at tilpasse layoutet på ens tildelte podcastside, hvor man kan vælge mellem forskellige temaer og indsætte et billede, så man kan style sin podcast, præcis som man vil.

    Buzzsprout har en feature, som gør det muligt at poste en 30 sekunder lang lydbid fra din podcast til Facebook. Lydbidden vises som video og giver dine følgere en forsmag på din podcast samt et link til den fulde episode. Undersøgelser viser, at dette er en god måde at promovere podcasts på, da folk normalvis ikke lytter til en hel episode fra Facebook.

    Hos Buzzsprouts kunderservice er de meget imødekommende og svarer hurtigt tilbage på henvendelser på mail.

     

    Pålidelighed

    Buzzsprout er en af de hosts, der er allerbedst og hurtigst til at implementere det nyeste nye, når det bl.a. gælder opdateringer fra Apple Podcasts.

     

    Features

    • Billig adgang til statistik. De samme stats koster 20$ hos Libsyn og Spreaker, men dog kun 14$ hos Podbean
    • Lav med nogle få klik en teaser på op til 30 sekunder, som kan deles på Facebook
    • Del dine episoder op i kapitler, så det er nemmere for lyttere at navigere rundt i, så de f.eks. kan springe videre til næste emne eller overskrift
    • Køb en arkiveringsplan, hvis du ikke længere vil uploade nye podcasts, men have dine gamle podcasts liggende online til en lav pris. Den løsning koster i skrivende stund 5$/måned. 
    • Del en episode eller en hel podcastserie med en eksklusiv lytterskare – f.eks. dem, der støtter dig økonomisk eller på anden vis. Det foregår sådan, at du:
      • ikke sender din podcast til Apple Podcasts eller andre destinationer, hvor podcasts er gratis og sørger for, at podcast feedet ikke kan søges frem i Google og andre søgemaskinger (no-index).
      • men i stedet for embedder en podcast player, der ikke har nogen deleknap, et sted på din hjemmeside, som brugerne skal bruge password for at tilgå. Med denne udgivelsesløsning er din podcast i princippet offentlig tilgængelig pga. RSS feed-teknologiens begrænsninger, men ved, at playeren ikke kan deles, og indholdet kun er udgivet bag en login-mur, er det nok de færreste, der finder frem til dit indhold.

    Mangler:

    • At man kan få stats fra udgivelse af den første episode – man skal udgive mindst 3 episoder for at få stats
    • At man kan få et totalt overblik over stats og ikke kun for de seneste og mest populære episode

     

    Player

    Hos Buzzsprout kan du vælge mellem to forskellige afspillere – en lille og en stor. Man kan indsætte logo og vælge farve, og man kan vælge, om alle ens episoder skal vises, eller om det kun skal være en enkelt. Buzzsprouts visuelle udtryk er rigtig pænt.

    Podbean

    Podbean har gjort store fremskridt de seneste år. Interfacet er pænt, og lydfilerne komprimeres ikke, som det ses hos Buzzsprout (til 96kbps) og Spreaker (til 128kbps).

    Hos Podbean får man de lytterdata, man har brug for, til en billigere pris end hos Spreaker og Libsyn. Dog er deres lytterstats i skrivende stund ikke IAB-certificeret.

    Der medfølger som hos de andre hosts en podcastside, man kan bruge som landing page og f.eks. linke til på SoMe. Til forskel fra nogle af konkurrenterne kan man vælge mellem forskellige temaer til siden og på den måde bygge sin egen side op.

    I august 2019 har vi korrigeret og givet Podbean en ekstra stjerne, så hosten nu får 5 af 6 mulige stjerner. Hosten har nemlig vist sig også at være pålidelig efter i en periode i årene 2016 og 2017 at have haft nogle udfald, hvor siden var nede nogle gange. 

    Alt i alt en rigtig fin podcast host, som vi godt tør at anbefale. 

     

    Pris

    Podbean tilbyder tre forskellige planer, som varierer fra 0$ til 39$ om måneden. Derudover er der en business-plan, men den er mest for større medier. Den mest optimale løsning vil for langt de fleste være den til 14$ om måneden (eller 9$, hvis der betales for et år ad gangen).

    Med 14$-pakken kan du uploade et ubegrænset antal podcastminutter, selv opbygge en podcastside med nogle temaer (ligesom WordPress themes) og få adgang til de nødvendige lytterstats. 

    Gratisversionen tilbyder upload af 5 timers podcast, men kun basic lytterstats og begrænsninger i indstillinger og opbygningen af den medfølgende podcastside.

     

    Statistik

    Med gratisversionen får du adgang til de mest elementære stats som antal af downloads, mens du får indsigt i, hvilke platforme lytterne bruger – og hvor de lytter med fra i verden – med de betalte pakker.

    Podbeans stats er ikke IAB compliant, og det vil sige, at du ikke nødvendigvis kan regne med dem. IAB er en metode til at måle, hvad et download eller en afspilning er. Med IAB sikres der en branchestandard, så de enkelte hosts ikke bare selv kan definere downloads/lyttertal. Dog bruger Podbean IAB’s retningslinjer, men det er ingen garanti.

     

    Brugervenlighed

    Brugervenligheden i Podbeans CMS-system er helt fin, men backenden ser dog noget skrabet ud – der er ikke lækkerhed over det ligesom hos Spreaker og Buzzsprout. Men det virker og er relativt let at navigere i.

    Desuden vender Podbeans kundeservice hurtigt retur på mailhenvendelser.

     

    Pålidelighed

    Podbeans service har for år tilbage haft et par udfald, og det er kritisk og noget, som der skal være styr på – men det er der tilsyneladende nu også kommet.

    I juni 2017 udsendte Apple Podcasts opdateringen iOS 11, som også medførte en opdatering af Apple Podcasts, og de ændringer var folkene hos Podbean meget langsomme til at få implementeret. Med releasen fulgte en række nye tags, som Apple Podcasts bruger til at hente information om din podcast.

    Til gengæld var Podbean blandt de første podcasts hosts til at få implementeret de nye podcastkategorier, som Apple Podcasts lancerede i 2019, så de har bevist, at langsommeligheden i 2017 var en svipser.

     

    Features

    • Del en episode eller en hel podcastserie med en eksklusiv lytterskare – f.eks. dem, der støtter dig økonomisk eller på anden vis. Det foregår sådan, at dit show er offentligt, og så kan du privatisere alle de episoder, du har lyst til. Du modtager et speciallink, som kan deles – ligesom hvis du deler noget fra YouTube, som ikke er listet og kan søges frem. Showet kan embeddes på egen hjemmeside med særlig brugeradgang
    • Optag og rediger en podcast direkte i Podbeans egen app

    Mangler:

    • At man kan inddele en podcastepisode i kapitler. Kapitler gør det nemmere for lytterne at navigere rundt i en podcast og springe videre til et nyt emne.

     

    Player

    Podbeans afspiller kan tilpasses med både billede, farve, størrelse og skrifttype – og er generelt en rigtig flot player. Du kan vælge mellem en hel del forskellige temaer, så du kan style din podcast, præcis som du vil, og du kan vælge temaer, hvor hver episode af din podcast får sit eget blogindlæg. Det fungerer rigtig godt for dem, som ikke opbygger egen landing page på egen hjemmeside.

    Soundcloud

    SoundCloud skal også nævnes som host – men mest, fordi du nok ikke skal bruge dem.

    SoundCloud var i lang tid et attraktivt sted at hoste sine podcasts og er det overraskende nok stadig for store spillere som f.eks. TV2.

    Soundcloud er ikke lavet til podcastere, men til musikere, og det ses f.eks. tydeligt, når Apple Podcasts laver store, betydelige forandringer, som enhver podcast host med respekt for sig selv – og for dig som podcaster – bør implementere. Soundcloud har stadig ikke sørget for at tilpasset nogle ændringer, som Apple udsendte i 2017!! Og naturligvis heller ikke – i skrivende stund 7. august 2019 – de nye podcastkategorier, som Apple Podcasts har lanceret hen over sommeren.

    Der er også for få knapper, du kan skrue på i indstillingerne. Knapper, som findes hos alle markedets større deciderede podcast hosts.

    Alt i alt vil det være lidt af et sats at opbevare din podcast og opbygge en database af lytterstatistik hos SoundCloud.

    Når det er skrevet, er Soundclouds embed-player pæn, og med en løsning til 8$ om måneden kan du uploade 6 timers podcasting og få adgang til en række elementære lytterstats, mens du for 12$ om måneden får flere stats og kan tilpasse din embed player mere.

    Men vi anbefaler ikke, at du bruger Soundcloud som host. Brug den som en distributionsplatform, som folk kan lytte til din podcast i, hvis du gider at bruge tiden på at uploade dit indhold til stedet – ligesom de kan lytte i Apple Podcasts og andre podcastbiblioteker – men husk, at de fleste lytter til podcasts andre steder som Apple Podcasts, Spotify, Google, Pocket Casts eller andre af de mange podcatchers, der findes på markederne til både iPhones og Android.

    OBS: Dette blogindlæg opdateres løbende. Senest opdateret 09. november 2019.

    Hold dig opdateret om podcasting

    Følg vores podcast

    Skriv dig op til vores nyhedsbrev

    Kontekst & Lyd er et
    podcastbureau med
    speciale i at udvikle og 
    producere podcasts til
    virksomheder og organisationer.

    Kontakt os

    Adresse

    Kontekst & Lyd
    Gl. Kongevej 11, 4. sal
    1610 København V

    CVR-nr.: 38203649