Anmeldelse: ‘Podcastbogen’ – Danmarks første grundbog i podcasting

’Podcastbogen’ af Dorte Palle og Tor Arnbjørn er velskrevet og særdeles relevant for alle spirende podcastere – men den er svær at finde rundt i.

Der er skrevet ufatteligt lidt om podcasting på dansk. Siden Karin Høgh i 2010 udgave den fremragende, ”Medier der holder ”, som beskæftigede sig med strategiske side af podcastingen, er der ikke udgivet en bog på dansk, der er dedikeret til podcastmediet. Derfor er det også på høje tid, at Danmark får en decideret grundbog i podcasting, som med forfatternes egne ord viser ”hvordan man forvandler en løs idé til en færdigproduceret podcast.”

Relevant fra A-Z

På mange måder er missionen lykkedes for Dorte Palle og Tor Arnbjørn. Podcastbogen er letlæselig, velskrevet og tilpas kompakt med sine godt 200 sider. Over ni kapitler bliver læseren ført gennem en række af de processer og udfordringer, der kan være ved at producere en podcast. Fra begrebsafklaring af programtyper, værtsrollen, sproget, interview, dramaturgiske modeller, idé- og konceptudvikling til lidt om, hvordan man kan tjene penge på sin podcast.

Bogen er en effektiv indføring i mediet for journaliststuderende og andre lydinteresserede, der ønsker at blive klogere på podcast. Og den giver et ret så præcist og dækkende billede af arbejdsprocessen. Podcastbogen formidler en faglighed uden at vælte sig i indforståede fagtermer, og der er mange fifs og gode råd om hele processen.

Svær at finde rundt i

Indholdet er både relevant og velformidlet – men formen er desværre en anelse rodet. En grundbog skal kunne fungere som et opslagsværk og være nem at navigere i – det er ’Podcastbogen’ ikke.

Bortset fra en kort opsummering af ”Take aways” efter hvert kapitel, er bogen skrevet som ren brødtekst. Der er masser af afsnit med relevante mellemrubrikker, men man savner elementer til at bryde monologen og gøre indholdet – og især de mange gode råd – lidt nemmere at omsætte. Bogen ville have haft godt af flere huskelister, figurer, billedtekster, faktabokse og sammenfatninger. På samme måde savner man også et indeks i slutningen af bogen med henvisninger til begreber og emner.

Bogens opbygning er heller ikke helt logisk. Kapitlerne om idéudvikling og koncept kommer først sidst i bogen. De burde i en kausal procesgennemgang, der følger arbejdet i at tilrettelægge en podcast, være bragt før afsnit om for eksempel interviewet og fortællingen.

Det konkrete fungerer bedst

Til allersidst i bogen følger kapitlet ”Gode råd”, som er et af bogens stærkeste kapitler, hvis man som læser vil lære at podcaste. Her er en række meget brugbare råd til, hvordan man gennemfører en optagelse og redigerer sin podcast. Super konkret og til at gå til – men bogens forfattere burde nok have afsat et helt kapitel til denne del.

Den konkrete tilgang er enormt afgørende for hvor brugbar bogen er som værktøj – og der er stor forskel på dette fra kapitel til kapitel. Kapitlet om interview er for eksempel ikke særlig konkret. Det kunne have været brugbart at lære om, hvordan man skriver en spørgeguide, lærer sin kilde om mikrofonteknik eller hvordan man opliner en debat. Det er for mange betragtninger og for få valg.

Til gengæld er kapitlet om ”ideudvikling” – måske en af de sværeste discipliner inden for al journalistik formidling – ekstremt vellykket. Fra en meget relevant gennemgang af idéprocessen til effektive konkrete redskaber og øvelser til at udvikle sin idé.

Podcastserie supplerer bogen

Forfatterne bag ’Podcastbogen’ har i forbindelse med bogudgivelsen også lanceret podcastserien ’Sig noget bedre’. Her sætter de i syv afsnit fokus på en række af bogens emner.

I podcasten er den ene af forfatterne, Dorte Palle, vært og hun får besøg af forskellige dygtige podcast- og radiofolk, der deler ud af deres egne erfaringer. Podcasten er helt sikkert værd at lytte til – uanset om du har læst bogen eller ej.

Radiobaggrund sætter tonen

Tor Arnbjørn og Dorte Palle er i dag begge selvstændige konsulenter inden for journalistik og podcasting, men de har hver især en massiv radiobaggrund fra DR – hvilket desværre skinner lidt for ofte igennem i bogen.

Der er forskelle på podcast og radio – og nogle radiorelevante emner er ikke særligt relevante for podcastere. Det ses blandt andet i kapitlet om værtsskab, hvor der bruges en del spalteplads på at fortælle om, hvordan samspillet mellem flere live-værter kan skabe dynamik og overblik.

De nævner eksempler som Go’Morgen P3 og Go’Nova. Programmer som – rent produktionsmæssigt – ligger så langt fra podcast, som man kan forestille sig. Begge eksempler er live, aktualitetsbaserede, og bygget op af mange elementer samlet i en flade. En form, som er meget udbredt i radioproduktion, men som slet ikke eksisterer i podcastverdenen.

Foto: Bjarke Ahlstrand

Ikke mange ord om udgivelse

Forfatterne har fravalgt at skrive om distribution. Med den fart, der i øjeblikket er på hele markedet, er det et fornuftigt valg. For inden bogen er ude af trykken, vil den være i overhængende fare for at være forældet.

Forfatterne kunne dog godt have brugt lidt spalteplads på at forklare, hvad man kan gøre for at få sin målgruppe til at finde og lytte til podcasten, hvis man – som langt de fleste jo gør – selv står for udgivelsen. Til gengæld indeholder bogen et meget relevant og dækkende afsnit om, hvordan en podcast kan finansieres – og hvilke udfordringer, det kan give.

… og nu til dommen:

Podcastbogen kan klart anbefales, og den er et glimrende sted at starte, hvis du ønsker at vide mere om mediet. Bogen vil helt sikkert blive et brugbart redskab på journalistuddannelserne, højskoler og for andre spirende podcastere – men den fungerer ikke som opslagsværk. Derfor får bogen 4 ud af 6 RSS-feeds.

Info om bogen

Titel: Podcastbogen
Forfattere: Dorte Palle & Tor Arnbjørn
Forlag: Ajour
Omfang: 204 sider

Køb bogen her

Hold dig opdateret om podcasting

Følg vores podcast

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og 
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.

Kontakt os

(+45) 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk

Adresse

Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 4. sal
1610 København V

CVR-nr.: 38203649