Her er de bedste podcast hosts

En podcast skal hostes, men hvilken af de utallige hosts skal I vælge at uploade jeres podcast til? Få overblikket i denne guide.

Dette blogindlæg opdateres løbende. Senest opdateret 05. juni 2018.

I denne guide forsøger vi at give en nøgtern vurdering af nogle af de største podcast hosts egenskaber.

I valget af host spiller flere parametre ind, og da vi alle vægter elementerne forskelligt, findes der ikke noget endegyldigt svar på den ultimative podcast host. Desuden er podcasting i konstant udvikling, så vær opmærksom på, at hosting-markedet også hurtigt kan ændre sig i forhold til nedenstående oplysninger.

Læs også: Sådan distribueres en podcast

Hvad er en podcast host?
En podcast host er en server, som opbevarer jeres lydfiler.

Derudover genererer den også et RSS-feed, som I skal bruge til at fortælle musikbiblioteker som iTunes, at den skal hente jeres podcast fra podcast hosten.

En god podcast host er først og fremmest kendetegnet ved, at den er stabil og leverer brugbar og værdifuld statistik om jeres lyttere.

Læs også: Hvad er en podcast host?

Udvalg af podcast hosts

I det følgende vil vi vurdere en række forskellige podcast hosts ud fra pris, lytterstatistik, brugervenlighed pålidelighed, features og playerens udseende.

Libsyn 

Libsyn er den største og ældste podcast host på markedet. Den får fem stjerner på seksstjerneskalaen, fordi hosten er pålidelig og altid med helt fremme, når det gælder implementeringer af nye features og opdateringer fra iTunes og generelt. Desuden kan I det meste med Libsyn – der er umiddelbart ingen af de begrænsninger, andre hosts har.

Libsyn får ikke topkarakter, da der skal arbejdes lidt med brugervenlighed og med at give brugerne et godt overblik over statistik.

Pris

Libsyn tilbyder to forskellige services – Libsyn.com og libsynPro. Libsyn.com er velegnet til langt de fleste virksomheder og organisationer – libsynPro er rettet mod store mediehuse, som udgiver mange forskellige podcasts.

Libsyn.coms priser er baserede på, hvor meget I planlægger at uploade inden for en kalendermåned. Priserne varierer fra 5$ om måneden til 75$ – alt efter, hvor mange megabyte I har brug for. Planerne er desuden opdelt i hhv. to Classic-udgaver og tre Advanced-udgaver, hvor Advanced-udgaverne bl.a. har flere statistikmuligheder.

Priserne er pr. RSS-feed/podcastshow. For langt de flestes vedkommende vil en løsning til 15$ eller 20$ være en rigtig fin løsning.
For 5$ kan I uploade 50 mb lyd om måneden, og det svarer til ca. en halv times podcast i en fin kvalitet (192kbps). For 15$ kan I uploade 250mb, og det svarer så til ca. 2½ times podcast.

Statistik

Med Libsyns pakker til 5$ og 15$ om måneden får I adgang til basic stats, og det vil sige, at I kan se, hvor mange der har downloadet jeres podcast pr. dag, uge og måned. I kan også se downloadtallene for hver enkelt episode.

Med pakkerne fra 20$ og op får I adgang til advanced statistics. Her kan I se, hvor i verden der lyttes – i DK kan man se, i hvilken af de fem regioner, der lyttes fra – og ikke mindst, om folk lytter fra iTunes, jeres hjemmeside eller et andet sted fra.

Brugervenlighed

Brugervenligheden i Libsyns CMS-system er ikke så intuitiv, og selve brugerfladen lader noget tilbage at ønske – man kan godt få en fornemmelse af, at systemet er gammeldags. Det er også svært at afkode stats.

Pålidelighed

Man kan altid regne med Libsyn, og man kan mærke, at de gør noget for hele tiden at gøre livet lettere for podcastere – f.eks. ved at lave direkte integration med Spotify. Derudover er Libsyn en af de hosts, som er allerbedst og hurtigst til at implementere det nyeste nye, når det bl.a. gælder opdateringer fra iTunes. Det skaber tryghed, at de altid sørger for, at tingene fungerer og følger udviklingen.

Features

  • Del en episode eller en hel podcastserie med en eksklusiv lytterskare – f.eks. dem, der støtter jer økonomisk eller på anden vis. Det foregår sådan, at I:
    • ikke sender jeres podcast til iTunes eller andre destinationer, hvor podcasts er gratis
    • men i stedet for embedder en podcast player, der ikke har nogen deleknap, et sted på jeres hjemmeside, som brugerne skal bruge password for at tilgå. Med denne udgivelsesløsning er jeres podcast i princippet offentlig tilgængelig pga. RSS feed-teknologiens begrænsninger, men ved, at playeren ikke kan deles, og indholdet kun er udgivet bag en login-mur, er det nok de færreste, der finder frem til jeres indhold
    • I kan også udgive jeres podcast i Libsyns eget univers til formålet, bl.a. en app og en skjult hjemmeside, hvor man skal have login til for at tilgå jeres content. Udfordringen er at få folk til at søge mod en 3. part og oprette brugernavn og evt. også betale penge til for at kunne høre jeres podcast. Dog kan det være en fin mulighed, hvis I f.eks. gerne vil udgive et internt nyhedsbrev til medarbejdere
  • Sæt et præcist releasetidspunkt for noget, der ikke skal udkomme med det samme
  • Del jeres episoder op i kapitler, så det er nemmere for lyttere at navigere rundt i, så de f.eks. kan springe videre til næste emne eller overskrift
  • Udgiv på mange platforme på én gang – f.eks. iTunes, Spotify og Soundcloud
  • Gen-upload en tidligere udgivet episode, hvis du f.eks. har lavet ændringer
  • IAB compliant. IAB er en metode til at måle, hvad et download eller en afspilning er. Med IAB sikres der en branchestandard, så de enkelte host ikke bare selv kan definere downloads/lyttertal.

Player

De fleste podcastservices leverer en god player, som I kan embedde på jeres hjemmeside. Libsyn har måske ikke den smarteste player, men den kan det, den skal, og man kan da også både indsætte logo og vælge farve.

Buzzsprout

Buzzsprout slår sig op på, at man hurtigt og enkelt kan uploade og udgive sin podcast. Derudover tilbydes en lang række værktøjer, som I kan bruge til at dele og promovere jeres podcast med.

Buzzsprout får fem stjerner på seksstjerneskalaen, da pålideligheden og brugervenligheden næsten er helt i top, og fordi den har nogle lækre features, bl.a. mulighed for videopromovering på Facebook. Desuden er det let at afkode statistikken over jeres podcast, og de vigtigste stats er noget billigere end hos konkurrenterne.

Buzzsprout får ikke topkarakter, fordi der er nogle ret basale features, som ikke udbydes – får de styr på det, så er det til gengæld en rigtig god host.

Pris

Buzzsprout tilbyder fire forskellige planer fra 0$ om måneden til 24$. Planerne er opdelt efter, hvor mange timers lyd man uploader om måneden. På den måde er både plads, antal downloads, premium features og båndbredde inkluderet i prisen.

Buzzsprouts gratis løsning giver lov til at uploade 2 timers lyd om måneden – til gengæld bliver indholdet slettet efter 90 dage. De tre øvrige planer tilbyder hhv. 3, 6 og 12 timers lyd om måneden, som aldrig slettes. De fleste vil kunne klare sig med 3 timer om måneden – den pakke koster i skrivende stund 12$ om måneden.

Statistik

Buzzsprout tilbyder statistik over afspilninger/unikke downloads pr. episode, gennemsnitlige afspilninger pr. episode, trends (antal lytninger de sidste 7, 30 og 90 dage), geografi, altså hvor i verden lytterne befinder sig, og afspiller. Derudover har de udviklet statistik over, hvor mange lyttere, de tror, jeres podcast vil få inden for de første 90 dage.

Buzzsprout giver et bedre statistikoverblik, end Libsyn gør. Det er ganske enkelt nemmere at se, om lytterne lytter fra computer, tablet eller mobil – og hvilken app eller hvilket program, de lytter i. Selv i gratisudgaven får I adgang til stats om antal downloads, kilde og platform samt geografisk data – meget brugbart!

Brugervenlighed

Brugervenligheden i Buzzsprouts CMS-system er den bedste, vi har oplevet, og opbygget som en almindelig hjemmeside med faner, som hedder det, de rent faktisk indeholder. Enkelt og overskueligt. Man har mulighed for at tilpasse layoutet på ens officielle podcastside, hvor man kan vælge mellem forskellige temaer og indsætte et billede, så man kan style sin podcast, præcis som man vil. Derudover har Buzzsprout også en feature, som mange andre hosts ikke har, nemlig en menu med iTunes’ kategorier. Så i stedet for at indtaste den iTunes-kategori, som jeres podcast tilhører, kan I vælge den fra en menu. På den måde undgår I at taste forkert samt at vælge en menu, som ikke eksisterer.

Buzzsprout har en ny feature, som gør det muligt at poste en 30 sekunder lang lydbid fra jeres podcast til Facebook. Lydbidden vises som video og giver jeres følgere en forsmag på jeres podcast samt et link til den fulde episode. Undersøgelser viser, at dette er den mest optimale måde at promovere podcasts på, da folk normalvis ikke lytter til en hel episode fra Facebook.

Pålidelighed

Buzzsprout er ligesom Libsyn en af de hosts, der er allerbedst og hurtigst til at implementere det nyeste nye, når det bl.a. gælder opdateringer fra iTunes.

Features

  • Flot podcastside, som automatisk laves, når I opretter konto – se eksempel her http://www.buzzsprout.com/139503
  • Billig adgang til statistik. De samme stats koster 20$ hos Libsyn og Spreaker.
  • Menu med iTunes’ katagorier
  • Lav med nogle få klik en teaser på op til 30 sekunder, som kan deles på Facebook
  • Udgiv på mange platforme på én gang – f.eks. iTunes, Spotify og Stitcher
  • Del en episode eller en hel podcastserie med en eksklusiv lytterskare – f.eks. dem, der støtter jer økonomisk eller på anden vis. Det foregår sådan, at I:
    • ikke sender jeres podcast til iTunes eller andre destinationer, hvor podcasts er gratis og sørger for, at podcast feedet ikke kan søges frem i Google og andre søgemaskinger (no-index)
    • men i stedet for embedder en podcast player, der ikke har nogen deleknap, et sted på jeres hjemmeside, som brugerne skal bruge password for at tilgå. Med denne udgivelsesløsning er jeres podcast i princippet offentlig tilgængelig pga. RSS feed-teknologiens begrænsninger, men ved, at playeren ikke kan deles, og indholdet kun er udgivet bag en login-mur, er det nok de færreste, der finder frem til jeres indhold

Mangler:

  • At man selv afgør, hvornår på dagen en fremtidig podcast skal udkomme. Pt. kan I sætte en dato, men på den dato udkommer podcasten kl. 9 om formiddagen dansk tid – ufedt, hvis jeres lyttere skal vågne op til en frisk podcast fra jer
  • At man kan få stats fra udgivelse af den første episode – man skal udgive mindst 3 episoder for at få stats
  • At man ikke skal bruge html-koder for at få episodebeskrivelser til at se pæne ud. Man kommer langt med mellemrumskoden, <p> , men det virker mærkeligt, at et site med stor fokus på brugervenlighed ikke har fået styr på det her
  • At man kan inddele en podcastepisode i kapitler. Kapitler gør det nemmere for lytterne at navigere rundt i en podcast og springe videre til et nyt emne
  • At metoden til at måle downloads/lyttertal bliver IAB compliant (læs mere under Libsyn features). Buzzsprouts metode til at måle på er dog meget lig med Apples metode, så I kan godt regne med Buzzsprouts statistik – det måles bare ikke efter den branchestandard, som Libsyn, Spreaker, Podbean og Blubrry anvender

 

Player

Hos Buzzsprout kan I vælge mellem to forskellige afspillere – en lille og en stor. Man kan indsætte logo og vælge farve, og man kan vælge, om alle ens episoder skal vises, eller om det kun skal være en enkelt.

Spreaker 

Spreaker er endnu en af de nyere hosts på markedet. Den skiller sig ud ved at have en rigtig god app, som man kan bruge til at producere live-udsendelser og optage lyd til podcasts.

Spreaker får fire stjerner. Den har en glimrende, gratis løsning og en fin afspiller, der kan embeddes på jeres hjemmeside. Desuden er det for blot 6$ om måneden muligt at udgive flere podcastshows, og det er muligt at udgive til en eksklusiv lytterskare (dog ikke via en app, men via en “hemmelig” hjemmeside), hvilket kan være ganske nyttigt.

Til gengæld er CMS-systemet ikke helt så godt og intuituivt opbyggget, som Buzzsprouts er. Desuden har Spreakerholdet vist sig at være langsomme til at få implementeret opdateringer fra iTunes, hvilket kan være fatalt, da mere end 50 % af alle podcastlytninger foregår gennem iTunes og Apples podcast-app. Og sidst, men ikke mindst, konverterer Spreaker jeres lydfiler til 128kbps, som er en dårligere lydkvalitet end de 192kbps, vi anbefaler.

I skrivende stund er Spreaker i vores optik ikke den bedste host, men den kan godt blive det meget snart.

 

Pris

Spreaker tilbyder fem forskellige planer fra 0$ om måneden til 120$. Planerne varierer i forhold til plads, hvor lang tid i træk man dagligt kan streame samt statistik.

De dyrere planer indeholder langt mere plads end de billigste samt mere detaljeret statistik. Gratisversionen er udmærket til små podcastere uden det store budget eller behov for meget plads.

Statistik

Med Spreakers gratisløsning og on air talent-pakken får I adgang til statistik om, hvor mange der lytter med på jeres podcast. Grunden til, at Spreaker tilbyder statistik over livesessions, er, at man kan sende live via Spreaker. Med en Broadcaster-plan til 20$ om måneden kan I se, hvor lytterne klikker sig ind på jeres podcast fra, og hvor i verden de lytter til den. I den dyre løsning til 50$ er det muligt at se flere demografisk statistik som kønb og alder.

Brugervenlighed

Spreakers CMS-system er en blandet fornøjelse. Det er fint designet, men det er ikke så brugervenligt, da man skal indtaste grundlæggende profiloplysninger samt uploade logo flere steder, hvilket er helt ulogisk.

Pålidelighed

Spreakers stabilitet er upåklagelig. Til gengæld udsendte Apple i juni 2017 opdateringen iOS 11, som også medførte en opdatering af Apple Podcasts. Med releasen fulgte en række nye tags, som iTunes bruger til at hente information om jeres podcast.
Desværre har Spreaker i skrivende stund ikke implementeret de nye tags, hvilket gør, at nogle informationer ikke vises i iTunes, f.eks. om podcasten er en serie eller en episode, samt om der er flere sæsoner af jeres podcast.

Features

  • Del en episode eller en hel podcastserie med en eksklusiv lytterskare – f.eks. dem, der støtter jer økonomisk eller på anden vis. Det foregår sådan, at jeres show er offentligt, og så kan I privatisere alle de episoder, I har lyst til. I modtager et speciallink, som kan deles – ligesom hvis du deler noget fra YouTube, som ikke er listet og kan søges frem. Showet kan embeddes på egen hjemmeside med særlig brugeradgang
  • Optag og rediger en podcast direkte i Spreakers egen app
  • Sæt et præcist releasetidspunkt for noget, der ikke skal udkomme med det samme
  • Udgiv på mange platforme på én gang – f.eks. iTunes, Facebook og Twitter
  • IAB compliant. IAB er en metode til at måle, hvad et download eller en afspilning er. Med IAB sikres der en branchestandard, så de enkelte host ikke bare selv kan definere downloads/lyttertal.
  • Gen-upload en tidligere udgivet episode, hvis du f.eks. har lavet ændringer

    Mangler:
  • At man kan inddele en podcastepisode i kapitler. Kapitler gør det nemmere for lytterne at navigere rundt i en podcast og springe videre til et nyt emne. Spreaker understøtter dog denne funktion i Spreakers eget økosystem, så der kan laves kapitler i deres egen app, hjemmeside og embedded players.

Player

Afspilleren kan tilpasses med både billede og størrelse, og med den betalte udgave kan I også ændre farve på playeren samt vælge, hvilke elementer der skal fremgå på afspilleren, f.eks. logo, likes og kommentarer.

Podbean

Podbean har gjort store fremskridt de seneste år. De leverer udover en hosting-løsning også en række værktøjer til at hjælpe podcastere med at tjene penge på deres shows. Dog får de kun tre stjerner, fordi de indimellem har nogle udfald i deres hostingløsning – og det. Går. Bare. Ikke. Desuden sørger de ikke altid for at få implementeret nye opdateringer fra iTunes.

Pris

Podbean tilbyder fire forskellige planer, som varierer fra 5$ om måneden til 129$. Den mest optimale løsning vil for langt de fleste vil den til 14$ om måneden – eller 9$, hvis der betales for et år ad gangen.

Med 14$-pakken kan I uploade et ubegrænset antal podcastminutter, mens 5$-pakken tilbyder upload af 100 MB om måneden, svarende til godt en times podcast i mp3-format og 192kbps-kvalitet.

Statistik

Med 5$-pakken får I adgang til de mest elementære stats som antal af downloads, mens I får indsigt i, hvilke platforme lytterne bruger – og hvor de lytter med fra i verden – med den lidt dyrere pakke.

Brugervenlighed

Brugervenligheden i Podbeans CMS-system er helt i top. Systemet er enkelt, overskueligt og nemt at bruge. Derudover har man mulighed for at tilpasse layoutet på ens officielle podcastside, hvor man kan vælge mellem en hel del forskellige temaer, så man kan style sin podcast, præcis som man vil. Man kan også tilføje forskellige Sidebar Widgets og tilpasse sin side, så andre bl.a. kan se, hvilke podcasts I følger, hvor mange følgere I har, og links til de apps, hvor man kan downloade jeres podcast. Podbean har en rigtig god feature, som mange andre hosts ikke har, nemlig en menu med iTunes’ kategorier. Så i stedet for at indtaste den iTunes-kategori, som jeres podcast tilhører, kan I vælge den fra en menu. På den måde undgår I at taste forkert samt at vælge en menu, som ikke eksisterer.

Pålidelighed

Podbeans service har i nyere tid haft et par udfald, og det er kritisk og noget, som der skal være styr på.

Derudover udsendte Apple i juni 2017 opdateringen iOS 11, som også medførte en opdatering af Apple Podcasts, og de ændringer var folkene hos Podbean meget langsomme til at få implementeret. Med releasen fulgte en række nye tags, som iTunes bruger til at hente information om jeres podcast.

Features

  • Del en episode eller en hel podcastserie med en eksklusiv lytterskare – f.eks. dem, der støtter jer økonomisk eller på anden vis. Det foregår sådan, at jeres show er offentligt, og så kan I privatisere alle de episoder, I har lyst til. I modtager et speciallink, som kan deles – ligesom hvis du deler noget fra YouTube, som ikke er listet og kan søges frem. Showet kan embeddes på egen hjemmeside med særlig brugeradgang
  • Sæt et præcist releasetidspunkt for noget, der ikke skal udkomme med det samme
  • Udgiv på flere platforme på én gang, f.eks. iTunes og Facebook
  • IAB compliant. IAB er en metode til at måle, hvad et download eller en afspilning er. Med IAB sikres der en branchestandard, så de enkelte host ikke bare selv kan definere downloads/lyttertal
  • Gen-upload en tidligere udgivet episode, hvis du f.eks. har lavet ændringerMangler:
    • At man kan inddele en podcastepisode i kapitler. Kapitler gør det nemmere for lytterne at navigere rundt i en podcast og springe videre til et nyt emne

Player

Podbeans afspiller kan tilpasses med både billede, farve, størrelse og skrifttype – generelt en rigtig flot player.

Soundcloud

SoundCloud skal også nævnes som host – men mest, fordi I nok ikke skal bruge dem.

SoundCloud var i lang tid et attraktivt sted at hoste sine podcasts, men i sommeren
2017 fyrede de 40 % af deres medarbejdere, og mange er bange for, at de snart lukker. Derfor
vil det være lidt af et sats at opbevare jeres podcast og opbygge en database af lytterstatistik hos netop SoundCloud – som i øvrigt har sit hovedfokus på musikere, og ikke på podcastere.

Når det er skrevet, er Soundcloud nok den mest kendte podcast host, embed-playeren er pæn, og med en løsning til 7$ om måneden kan I uploade 6 timers podcasting og få adgang til en række elementære lytterstats. Men vi anbefaler ikke, at I bruger Soundcloud som host. Brug den derimod som en distributionsplatform, som folk kan lytte til jeres podcast i – ligesom de kan lytte i iTunes og andre podcastbiblioteker.

Læs også

https://kontekstoglyd.dk/8-gode-grunde-til-podcasts/
https://kontekstoglyd.dk/hvad-er-en-podcast-host/
https://kontekstoglyd.dk/sadan-podcaster-du/

Skal vi uddybe? Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak!