Her er de bedste podcast hosts

En podcast skal hostes, men hvilken podcast host skal jeg vælge? Der er seks ting, du skal overveje: Pris, statistik, brugervenlighed, pålidelighed, features og det visuelle udtryk. Få overblikket i denne guide.

Dette blogindlæg opdateres løbende. Senest opdateret 07. november 2018.

I valget af host spiller flere parametre ind, og da vi alle vægter elementerne forskelligt, findes der ikke noget endegyldigt svar på den ultimative podcast host. Vi forsøger i denne guide at give en nøgtern vurdering af nogle af de største podcast hosts egenskaber.

Vær opmærksom på, at podcasting er i rivende udvikling, så hosting-markedet kan hurtigt ændre sig i forhold til nedenstående oplysninger – vi bestræber os dog på løbende at få tilpasset blogindlægget, så det afspejler den aktuelle situation på markedet for podcast hosts.

Læs også: Sådan distribueres en podcast

Hvad er en podcast host?

En podcast host er en server, som opbevarer dine lydfiler.

Derudover genererer den også et RSS-feed, som du skal bruge til at fortælle musikbiblioteker som iTunes, Spotify, Stitcher og Google Podcasts, at den skal hente din podcast fra podcast hosten.

En god podcast host er først og fremmest kendetegnet ved, at den er stabil og leverer brugbar og værdifuld statistik om dine lyttere.

Læs også: Hvad er en podcast host?

Udvalg af podcast hosts

I det følgende vil vi på en skala fra 1-6 stjerner vurdere fem podcast hosts ud fra pris, lytterstatistik, brugervenlighed pålidelighed, features (og manglen på samme) samt playerens udseende.

Libsyn 

Libsyn er den største og ældste podcast host på markedet. Den får fem stjerner på seksstjerneskalaen, fordi hosten er pålidelig og altid med helt fremme, når det gælder implementeringer af nye features og opdateringer fra Apple, Google og helt generelt. Desuden kan du det meste med Libsyn – der er umiddelbart ingen af de begrænsninger, andre hosts har. En supergod host, som ikke komprimerer dine lydfiler, så de fylder mindre, men til gengæld kan lyde dårligere.

Libsyn får ikke topkarakter, da der skal arbejdes en del med brugervenlighed, med at give brugerne et godt overblik over statistik og med podcast playeren, som ikke er for køn.

Pris

Libsyn tilbyder to forskellige services – Libsyn.com og libsynPro. Libsyn.com er velegnet til langt de fleste virksomheder og organisationer – libsynPro er rettet mod store mediehuse, som udgiver mange forskellige podcasts.

Libsyn.com’s priser er baserede på, hvor meget du planlægger at uploade inden for en kalendermåned. Priserne varierer fra 5$ om måneden til 75$ – alt efter, hvor mange megabyte du har brug for. Planerne er desuden opdelt i hhv. to Classic-udgaver og tre Advanced-udgaver, hvor Advanced-udgaverne bl.a. har flere statistikmuligheder.

Priserne er pr. RSS-feed/podcastshow. For langt de flestes vedkommende vil en løsning til 15$ eller 20$ være en rigtig fin løsning. For 5$ kan du uploade 50 mb lyd om måneden, og det svarer til ca. en halv times podcast i en god kvalitet (192kbps). For 15$ kan du uploade 250mb, og det svarer så til ca. 2½ times podcast.

Statistik

Med Libsyns pakker til 5$ og 15$ om måneden får du adgang til basic stats, og det vil sige, at du kan se, hvor mange der har downloadet din podcast pr. dag, uge og måned. Du kan også se downloadtallene for hver enkelt episode.

Med pakkerne fra 20$ og op får du adgang til advanced statistics. Her kan du se, hvor i verden der lyttes – i DK kan man se, i hvilken af de fem regioner der lyttes fra – og ikke mindst, hvilke browsere, apps og programmer folk anvender til at lytte.

Brugervenlighed

Brugervenligheden i Libsyns CMS-system er ikke så intuitiv, og selve brugerfladen lader noget tilbage at ønske – man kan godt få en fornemmelse af, at systemet er gammeldags. Det er også svært at afkode stats.

Pålidelighed

Man kan altid regne med Libsyn, og man kan mærke, at de gør noget for hele tiden at gøre livet lettere for podcastere – f.eks. ved at lave direkte integration med Spotify. Derudover er Libsyn en af de hosts, som er allerbedst og hurtigst til at implementere det nyeste nye, når det bl.a. gælder opdateringer fra iTunes eller senest fra Google. Det skaber tryghed, at de altid sørger for, at tingene fungerer og følger udviklingen.

Features

  • Del en episode eller en hel podcastserie med en eksklusiv lytterskare – f.eks. dem, der støtter dig økonomisk eller på anden vis.
    • Det foregår sådan, at du ikke sender din podcast til iTunes eller andre destinationer, hvor podcasts er gratis
    • men i stedet for embedder en podcast player, der ikke har nogen deleknap, et sted på din hjemmeside, som brugerne skal bruge password for at tilgå. Med denne udgivelsesløsning er din podcast i princippet offentlig tilgængelig pga. RSS feed-teknologiens begrænsninger, men ved, at playeren ikke kan deles, og indholdet kun er udgivet bag en login-mur, er det nok de færreste, der finder frem til dit indhold
    • Du kan også udgive din podcast i Libsyns eget univers til formålet, bl.a. en app og en skjult hjemmeside, hvor man skal have login til for at tilgå dit content. Udfordringen er at få folk til at søge mod en 3. part og oprette brugernavn og evt. også betale penge til for at kunne høre din podcast. Dog kan det være en fin mulighed, hvis du f.eks. gerne vil udgive et internt nyhedsbrev til medarbejdere
  • Sæt et præcist releasetidspunkt for noget, der ikke skal udkomme med det samme
  • Del dine episoder op i kapitler, så det er nemmere for lyttere at navigere rundt i, så de f.eks. kan springe videre til næste emne eller overskrift
  • Udgiv på mange platforme på én gang – f.eks. iTunes, Spotify og Soundcloud
  • Gen-upload en tidligere udgivet episode, hvis du f.eks. har lavet ændringer
  • IAB compliant. IAB er en metode til at måle, hvad et download eller en afspilning er. Med IAB sikres der en branchestandard, så de enkelte host ikke bare selv kan definere downloads/lyttertal

Player

De fleste podcastservices leverer en god player, som du kan embedde på din hjemmeside. Libsyn har ikke den smarteste player, men den kan det, den skal, og man kan da også både indsætte logo og vælge farve.

Spreaker 

Spreaker er den frække og relativt nye store host på markedet. Den skiller sig ud ved at have en rigtig god app, som man kan bruge til at producere live-udsendelser og optage lyd til podcasts.

Spreaker får fem stjerner. Den har en glimrende, gratis løsning og en fin afspiller, der kan embeddes på din hjemmeside. Desuden er det for blot 6$ om måneden muligt at udgive flere podcastshows, fordi du i modsætning til konkurrenterne ikke betaler pr. show/feed, men pr. bruger. Desuden er det muligt at udgive til en eksklusiv lytterskare (dog ikke via en app, men via en “hemmelig” hjemmeside), hvilket kan være ganske nyttigt i nogle tilfælde. CMS-systemet er ok opbygget, meeen man skal lige vænne sig til det.

Spreaker konverterer dine lydfiler til 128kbps, som er en dårligere lydkvalitet end de 192kbps, vi anbefaler. 128Kbps vil i mange tilfælde dog gå fint an, men ikke, hvis din podcast indeholder meget musik.

I skrivende stund er Spreaker i vores optik på rette vej og kan med tiden blive den foretrukne host.

Pris

Spreaker tilbyder fem forskellige planer fra 0$ om måneden til 120$. Planerne varierer i forhold til plads, hvor lang tid i træk man dagligt kan streame samt statistik.

De dyrere planer indeholder langt mere plads end de billigste samt mere detaljeret statistik. Gratisversionen er udmærket til små podcastere uden det store budget eller behov for meget plads.

Statistik

Med Spreakers gratisløsning og on air talent-pakken får du adgang til statistik om, hvor mange der lytter med på din podcast. Grunden til, at Spreaker tilbyder statistik over livesessions, er, at man kan sende live via Spreaker. Med en Broadcaster-plan til 20$ om måneden kan du se, hvor lytterne klikker sig ind på din podcast fra, og hvor i verden de lytter til den. I den dyre løsning til 50$ er det muligt at se flere demografisk statistik som køn og alder.

Brugervenlighed

Spreakers CMS-system er udmærket uden at være prangende. Designet er pænt, men ikke 100 procent intuitivt – flere af menuerne flagrer lidt.

Pålidelighed

Spreakers stabilitet er upåklagelig. Til gengæld udsendte Apple i juni 2017 opdateringen iOS 11, som også medførte en opdatering af Apple Podcasts. Med releasen fulgte en række nye tags, som iTunes bruger til at hente information om din podcast. Det tog Spreaker et stykke tid at få implementeret disse ændringer.

Features

  • Del en episode eller en hel podcastserie med en eksklusiv lytterskare – f.eks. dem, der støtter dig økonomisk eller på anden vis. Det foregår sådan, at dit show er offentligt, og så kan du ’privatisere’ alle de episoder, du har lyst til. Du modtager et speciallink, som kan deles, men som ikke er indexeret – ligesom hvis du deler noget fra YouTube, som ikke er listet og dermed ikke kan søges frem i Google og lignende. Showet kan embeddes på egen hjemmeside med særlig brugeradgang. Forskellen fra Buzzsprout er, at der laves et nyt RSS-feed for de enkelte episoder
  • Optag og rediger en podcast direkte i Spreakers egen app
  • Sæt et præcist releasetidspunkt for noget, der ikke skal udkomme med det samme
  • Udgiv på mange platforme på én gang – f.eks. iTunes, Facebook og Twitter
  • IAB compliant. IAB er en metode til at måle, hvad et download eller en afspilning er. Med IAB sikres der en branchestandard, så de enkelte host ikke bare selv kan definere downloads/lyttertal.
  • Gen-upload en tidligere udgivet episode, hvis du f.eks. har lavet ændringer
    Mangler:
  • At man kan inddele en podcastepisode i kapitler. Kapitler gør det nemmere for lytterne at navigere rundt i en podcast og springe videre til et nyt emne. Spreaker understøtter dog denne funktion i Spreakers eget økosystem, så der kan laves kapitler i deres egen app, hjemmeside og embedded players

Player

Afspilleren kan tilpasses med både billede og størrelse, og med den betalte udgave kan du også ændre farve på playeren samt vælge, hvilke elementer der skal fremgå på afspilleren, f.eks. logo, likes og kommentarer.

Buzzsprout

Buzzsprout slår sig op på, at man hurtigt og enkelt kan uploade og udgive sin podcast. Derudover tilbydes en lang række værktøjer, som du kan bruge til at dele og promovere din podcast med.

Buzzsprout får fem stjerner på seksstjerneskalaen, da pålideligheden og brugervenligheden næsten er helt i top, og fordi den har nogle lækre features, bl.a. mulighed for videopromovering på Facebook. Desuden er det let at afkode statistikken over din podcast – og de vigtigste stats er noget billigere end hos konkurrenterne.

Buzzsprout får ikke topkarakter, fordi der er nogle tåbelige begrænsninger på overblikket over stats, og fordi de komprimerer lydfilerne til blot 64Kbps mp3-filer, hvilket er i den lave ende i forhold til lydkvalitet. Det er dog muligt at købe sig til udmærkede 128Kbps mp3 for 6$ ekstra om måneden.

Pris

Buzzsprout tilbyder fire forskellige planer fra 0$ om måneden til 24$. Planerne er opdelt efter, hvor mange timers lyd man uploader om måneden. På den måde er både plads, antal downloads, premium features og båndbredde inkluderet i prisen.

Buzzsprouts gratis løsning giver lov til at uploade 2 timers lyd om måneden – til gengæld bliver indholdet slettet efter 90 dage. De tre øvrige planer tilbyder hhv. 3, 6 og 12 timers lyd om måneden, som aldrig slettes. De fleste vil kunne klare sig med 3 timer om måneden – den pakke koster i skrivende stund 12$ om måneden (men 18$ for 128Kbps mp3-filer, og dette tilkøb anbefales).

Statistik

Buzzsprout tilbyder statistik over afspilninger/unikke downloads pr. episode, gennemsnitlige afspilninger pr. episode, trends (antal lytninger de sidste 7, 30 og 90 dage), geografi – altså hvor i verden lytterne befinder sig – og afspiller. Derudover har de udviklet statistik over, hvor mange lyttere, de vurderer, din podcast vil få inden for de første 90 dage.

Buzzsprout giver et bedre statistikoverblik, end Libsyn gør. Det er ganske enkelt nemmere at se, om lytterne afspiller på computer, tablet eller mobil – og hvilken app eller hvilket program, de lytter i. Selv i gratisudgaven får du adgang til stats om antal downloads, kilde og platform samt geografisk data – meget brugbart!

Til gengæld kan man lidt mærkeligt kun få et statsoverblik over de mest populære episoder og de senest udgivede episoder. Ellers må man klikke sig ind på den enkelte episode for at få stats.

Brugervenlighed

Brugervenligheden i Buzzsprouts CMS-system er den bedste, vi har oplevet, og opbygget som en almindelig hjemmeside med faner, som hedder det, de rent faktisk indeholder. Enkelt og overskueligt. Man har mulighed for at tilpasse layoutet på ens tildelte podcastside, hvor man kan vælge mellem forskellige temaer og indsætte et billede, så man kan style sin podcast, præcis som man vil. Derudover har Buzzsprout også en feature, som mange andre hosts ikke har, nemlig en menu med iTunes’ kategorier. Så i stedet for at indtaste den iTunes-kategori, som din podcast tilhører, kan du vælge den fra en menu. På den måde undgår du at taste forkert samt at vælge en menu, som ikke eksisterer.

Buzzsprout har en feature, som gør det muligt at poste en 30 sekunder lang lydbid fra din podcast til Facebook. Lydbidden vises som video og giver dine følgere en forsmag på din podcast samt et link til den fulde episode. Undersøgelser viser, at dette er en god måde at promovere podcasts på, da folk normalvis ikke lytter til en hel episode fra Facebook.

Pålidelighed

Buzzsprout er ligesom Libsyn en af de hosts, der er allerbedst og hurtigst til at implementere det nyeste nye, når det bl.a. gælder opdateringer fra iTunes.

Features

  • Flot podcastside, som automatisk laves, når du opretter konto – se eksempel her.
  • Billig adgang til statistik. De samme stats koster 20$ hos Libsyn og Spreaker
  • Menu med iTunes’ kategorier
  • Lav med nogle få klik en teaser på op til 30 sekunder, som kan deles på Facebook
  • Udgiv på mange platforme på én gang – f.eks. iTunes, Spotify og Stitcher
  • Sæt et præcist releasetidspunkt for noget, der ikke skal udkomme med det samme
  • Del dine episoder op i kapitler, så det er nemmere for lyttere at navigere rundt i, så de f.eks. kan springe videre til næste emne eller overskrift
  • Del en episode eller en hel podcastserie med en eksklusiv lytterskare – f.eks. dem, der støtter dig økonomisk eller på anden vis. Det foregår sådan, at du:
    • ikke sender din podcast til iTunes eller andre destinationer, hvor podcasts er gratis og sørger for, at podcast feedet ikke kan søges frem i Google og andre søgemaskinger (no-index).
    • men i stedet for embedder en podcast player, der ikke har nogen deleknap, et sted på din hjemmeside, som brugerne skal bruge password for at tilgå. Med denne udgivelsesløsning er din podcast i princippet offentlig tilgængelig pga. RSS feed-teknologiens begrænsninger, men ved, at playeren ikke kan deles, og indholdet kun er udgivet bag en login-mur, er det nok de færreste, der finder frem til dit indhold

Mangler:

  • At man kan få stats fra udgivelse af den første episode – man skal udgive mindst 3 episoder for at få stats
  • At man kan få et totalt overblik over stats og ikke kun for de seneste og mest populære episoder
  • At metoden til at måle downloads/lyttertal bliver IAB compliant (læs mere under Libsyn features). Buzzsprouts metode til at måle på er dog meget lig med Apples metode, så du kan godt regne med Buzzsprouts statistik – det måles bare ikke efter den branchestandard, som Libsyn, Spreaker, Podbean og Blubrry anvender

 

Player

Hos Buzzsprout kan du vælge mellem to forskellige afspillere – en lille og en stor. Man kan indsætte logo og vælge farve, og man kan vælge, om alle ens episoder skal vises, eller om det kun skal være en enkelt.

Podbean

Podbean har gjort store fremskridt de seneste år. De leverer udover en hosting-løsning også en række værktøjer til at hjælpe podcastere med at tjene penge på deres shows. Interfacet er pænt, og lydfilerne komprimeres ikke, som det ses hos Buzzsprout (i udpræget grad) og Spreaker (i nogen grad).

Dog får de kun fire stjerner, fordi de tidligere har haft nogle udfald i deres hostingløsning – og det. Går. Bare. Ikke. Og det vil tage noget tid at overbevise podcastere om, at de har styr på det tekniske. Desuden sørger de ikke altid for at få implementeret nye opdateringer fra iTunes.

Pris

Podbean tilbyder fire forskellige planer, som varierer fra 5$ om måneden til 129$. Den mest optimale løsning vil for langt de fleste vil den til 14$ om måneden – eller 9$, hvis der betales for et år ad gangen.

Med 14$-pakken kan du uploade et ubegrænset antal podcastminutter, mens 5$-pakken tilbyder upload af 100 MB om måneden, svarende til godt en times podcast i mp3-format og 192kbps-kvalitet.

Statistik

Med 5$-pakken får du adgang til de mest elementære stats som antal af downloads, mens du får indsigt i, hvilke platforme lytterne bruger – og hvor de lytter med fra i verden – med den lidt dyrere pakke.

Brugervenlighed

Brugervenligheden i Podbeans CMS-system er helt i top. Systemet er enkelt, overskueligt og nemt at bruge. Derudover har man mulighed for at tilpasse layoutet på ens officielle podcastside, hvor man kan vælge mellem en hel del forskellige temaer, så man kan style sin podcast, præcis som man vil.

Man kan også tilføje forskellige Sidebar Widgets og tilpasse sin side, så andre bl.a. kan se, hvilke podcasts du følger, hvor mange følgere du har, og links til de apps, hvor man kan downloade din podcast.

Podbean har en rigtig god feature, som mange andre hosts ikke har, nemlig en menu med iTunes’ kategorier. Så i stedet for at indtaste den iTunes-kategori, som din podcast tilhører, kan du vælge den fra en menu. På den måde undgår du at taste forkert samt at vælge en menu, som ikke eksisterer.

Pålidelighed

Podbeans service har haft et par udfald, og det er kritisk og noget, som der skal være styr på. Derudover udsendte Apple i juni 2017 opdateringen iOS 11, som også medførte en opdatering af Apple Podcasts, og de ændringer var folkene hos Podbean meget langsomme til at få implementeret. Med releasen fulgte en række nye tags, som iTunes bruger til at hente information om din podcast.

Features

  • Del en episode eller en hel podcastserie med en eksklusiv lytterskare – f.eks. dem, der støtter dig økonomisk eller på anden vis. Det foregår sådan, at dit show er offentligt, og så kan du privatisere alle de episoder, du har lyst til. Du modtager et speciallink, som kan deles – ligesom hvis du deler noget fra YouTube, som ikke er listet og kan søges frem. Showet kan embeddes på egen hjemmeside med særlig brugeradgang
  • Sæt et præcist releasetidspunkt for noget, der ikke skal udkomme med det samme
  • Udgiv på flere platforme på én gang, f.eks. iTunes og Facebook
  • IAB compliant. IAB er en metode til at måle, hvad et download eller en afspilning er. Med IAB sikres der en branchestandard, så de enkelte host ikke bare selv kan definere downloads/lyttertal.
  • Gen-upload en tidligere udgivet episode, hvis du f.eks. har lavet ændringer
    Mangler:

    • At man kan inddele en podcastepisode i kapitler. Kapitler gør det nemmere for lytterne at navigere rundt i en podcast og springe videre til et nyt emne.

Player

Podbeans afspiller kan tilpasses med både billede, farve, størrelse og skrifttype – generelt en rigtig flot player.

Soundcloud

SoundCloud skal også nævnes som host – men mest, fordi du nok ikke skal bruge dem.

SoundCloud var i lang tid et attraktivt sted at hoste sine podcasts, men i sommeren
2017 fyrede de 40 procent af deres medarbejdere, og mange er bange for, at de snart lukker. Derfor vil det være lidt af et sats at opbevare din podcast og opbygge en database af lytterstatistik hos netop SoundCloud – som i øvrigt har sit hovedfokus på musikere, og ikke på podcastere. Desuden er Soundcloud lavet til musikere, ikke podcastere – der er for få knapper at skrue på.

Når det er skrevet, er Soundclouds embed-player er pæn, og med en løsning til 7$ om måneden kan du uploade 6 timers podcasting og få adgang til en række elementære lytterstats. Men vi anbefaler ikke, at du bruger Soundcloud som host. Brug den derimod som en distributionsplatform, som folk kan lytte til din podcast i – ligesom de kan lytte i iTunes og andre podcastbiblioteker.

Skal vi uddybe? Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak!