Hvad skal din podcast hedde?
Det kan være uhyggeligt svært at finde den rette podcast-titel, men her er et par tips til en god brainstorm.
At sætte sig ned og brainstorme på en titel er svært, men også en ret fed øvelse at lave tidligt i produktionsprocessen, for du tvinger dig selv til at blive skarpere på tonen i din podcast.
Men hvad skal du så kalde din podcast?
Det er først og fremmest afhængigt af tonen og indholdet. Og uanset, om den er seriøs og faglig eller loose og sjov, er det vigtigt, at titlen vækker noget genklang hos lytteren.
Titlen behøver ikke at være dækkende
Det er selvfølgelig optimalt, hvis din titel både er catchy og gør det helt klart for modtageren, hvad din podcast handler om – men sidstnævnte er ikke nødvendigt.
Det er langt vigtigere, at den er frisk og til at huske, og at det i en eller anden grad kan afkodes, hvad indholdet er.
Titlerne på nogle af de mest populære danske podcasts er ‘Genstart’, ‘Her går det godt’, ‘Hva så?!’, ‘Millionærklubben’, ‘Mørkeland’, ‘Stjerner & striber’ og ‘Den korte podcast’.
Fælles for disse titler er, at de er korte, men ikke fuldt dækkende – man kan ikke regne ud, hvad de handler om på baggrund af titlen.
Men de fleste af har dem noget swung. Genstart. Hvad betyder det? En ny start. De forklarer historien forfra. Ok, modtaget – men det kan man jo som modtager ikke afkode på et kort sekund. Den kunne også have heddet ‘Forfra’, men Genstart er et mere spændende ord, det ligger godt i munden og er til at huske.
Det må gerne være let at huske podcastens navn, når man skal søge den frem igen eller anbefale til andre.
Brug ordbøger og hitlister – eller brainstorm med en kollega
Når du sætter dig ned og brainstormer på en titel til din podcast, kan du blive inspireret af en ordbog eller gennemgå podcast hitlisterne i Apple og Spotify – og ikke mindst pingponge med en kreativ sjæl.
Tænk over, hvem du vil have til at lytte med, og hvad de skal have ud af deres lyttetid. Og tænk over, at en titel ikke skal lyde som om, det er en rapport fra Uni.
I Kontekst & Lyd har vi lavet en podcast om, at lærere og pædagoger skal ændre arbejdsgange og sørge for at hjælpe elever på et tidligt stadie, hvis de har brug for hjælp – den hedder ‘Sæt Ind’.
Det er kort og fængende og faktisk dækkende, når man har læst show notes. Og så er det noget lettere at huske end ’Forbedrede arbejdsgange for lærere og pædagoger i Den tidlige indsats’.
Det er lidt ligesom Christian Fuhlendorffs ‘Hva så?!’ – hva så? – Sæt ind!
Brug synonymer, forkortelser, rim, opdigtede ord, ordspil og overraskende ord og sætninger
‘Radio Tour’ og ‘Veloropa’ er gode eksempler på podcasttitler om cykling. Begge henvender sig til cykelfans, der forstår lingoen fra den verden.
‘Du kender typen’ er en sjov titel, fordi den vender den kendte tv-titel ‘Kender du typen?’ om. Man forstår instinktivt referencen.
‘Bedre skilt end aldrig’ er en pudsig titel, hvor der leges med ordene.
En kendt podcast om rummet hedder ‘Flyvende Tallerken’, en anden hedder ‘RumSnak’. Det er da til at forstå.
Ligesom det er til at forstå betydningen i at havne på ‘Brinkmanns Briks’ – elegant titel på et program, hvor værten er en profil, der vækker genklang hos mange danskere.
Vi har selv lavet en podcast, der hedder ‘Iværktøjskassen’, der giver hands on-værktøjer til iværksættere. Titlen giver forhåbentlig instinktivt associationer til både værktøj og iværksætteri, og det er nok til at vurdere, om man vil klikke sig ind og læse en uddybende forklaring – hvis logoet altså også er fedt.
Titel og logo skal passe sammen
For det kan du med fordel arbejde på sideløbende med titel-arbejdet. Det er vigtigt at tænke i, hvordan logo og titel kan supplere hinanden. Måske kan logoet give lidt ekstra forklaring, eller også kan det indikere tonen i podcasten.
For mere inspiration kan du her læse vores blogindlæg om at lave et fedt podcast logo.
Læs også
Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.
Adresse
Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 3. sal
1610 København V
CVR-nr.: 38203649