Videre til indhold
  • Produktion
  • Podcasts
  • Viden
  • Om os
  • Produktion
  • Podcasts
  • Viden
  • Om os
Inspirationsmøde

Hvad skal din podcast hedde?

Det kan være uhyggeligt svært at finde den rette podcast-titel, men her er et par tips til en god brainstorm.

Magnus Krabbe
31.08.2022

At sætte sig ned og brainstorme på en titel er svært, men også en ret fed øvelse at lave tidligt i produktionsprocessen, for du tvinger dig selv til at blive skarpere på tonen i din podcast.

Men hvad skal du så kalde din podcast?

Det er først og fremmest afhængigt af tonen og indholdet. Og uanset, om den er seriøs og faglig eller loose og sjov, er det vigtigt, at titlen vækker noget genklang hos lytteren.

 

Titlen behøver ikke at være dækkende

Det er selvfølgelig optimalt, hvis din titel både er catchy og gør det helt klart for modtageren, hvad din podcast handler om – men sidstnævnte er ikke nødvendigt.

Det er langt vigtigere, at den er frisk og til at huske, og at det i en eller anden grad kan afkodes, hvad indholdet er.

Titlerne på nogle af de mest populære danske podcasts er ‘Genstart’, ‘Her går det godt’, ‘Hva så?!’, ‘Millionærklubben’, ‘Mørkeland’, ‘Stjerner & striber’ og ‘Den korte podcast’.

Fælles for disse titler er, at de er korte, men ikke fuldt dækkende – man kan ikke regne ud, hvad de handler om på baggrund af titlen.

Men de fleste af har dem noget swung. Genstart. Hvad betyder det? En ny start. De forklarer historien forfra. Ok, modtaget – men det kan man jo som modtager ikke afkode på et kort sekund. Den kunne også have heddet ‘Forfra’, men Genstart er et mere spændende ord, det ligger godt i munden og er til at huske.

Det må gerne være let at huske podcastens navn, når man skal søge den frem igen eller anbefale til andre.

 

Brug ordbøger, hitlister og AI – eller brainstorm med en kollega

Når du sætter dig ned og brainstormer på en titel til din podcast, kan du blive inspireret af en ordbog eller gennemgå podcast hitlisterne i Apple og Spotify – og ikke mindst pingponge med en kreativ sjæl… eller lidt AI?

Tænk over, hvem du vil have til at lytte med, og hvad de skal have ud af deres lyttetid. Og tænk over, at en titel ikke skal lyde som om, det er en rapport fra Uni.

I Kontekst & Lyd har vi lavet en podcast om, at lærere og pædagoger skal ændre arbejdsgange og sørge for at hjælpe elever på et tidligt stadie, hvis de har brug for hjælp – den hedder ‘Sæt Ind’.

Det er kort og fængende og faktisk dækkende, når man har læst show notes. Og så er det noget lettere at huske end ’Forbedrede arbejdsgange for lærere og pædagoger i Den tidlige indsats’.

Det er lidt ligesom Christian Fuhlendorffs ‘Hva så?!’ – hva så? – Sæt ind!

 

Brug synonymer, forkortelser, rim, opdigtede ord, ordspil og overraskende ord og sætninger

‘Radio Tour’ og ‘Veloropa’ er gode eksempler på podcasttitler om cykling. Begge henvender sig til cykelfans, der forstår lingoen fra den verden.

‘Du kender typen’ er en sjov titel, fordi den vender den kendte tv-titel ‘Kender du typen?’ om. Man forstår instinktivt referencen.

‘Bedre skilt end aldrig’ er en pudsig titel, hvor der leges med ordene.

En kendt podcast om rummet hedder ‘Flyvende Tallerken’, en anden hedder ‘RumSnak’. Det er da til at forstå.

Ligesom det er til at forstå betydningen i at havne på ‘Brinkmanns Briks’ – elegant titel på et program, hvor værten er en profil, der vækker genklang hos mange danskere.

Vi har selv lavet en podcast, der hedder ‘Iværktøjskassen’, der giver hands on-værktøjer til iværksættere. Titlen giver forhåbentlig instinktivt associationer til både værktøj og iværksætteri, og det er nok til at vurdere, om man vil klikke sig ind og læse en uddybende forklaring – hvis logoet altså også er fedt.

 

Titel og logo skal passe sammen

Det er vigtigt at der er en god sammenhæng med titlen og det visuelle – altså grafikken eller fotoet på logoet.

Det er vigtigt at tænke i, hvordan logo og titel kan supplere hinanden – og det kan du med fordel arbejde på sideløbende med titel-arbejdet.

Måske kan logoet give lidt ekstra forklaring? Eller også kan det indikere tonen og stilen i podcasten.

Læs også: Sådan laver du et flot podcast logo

Læs også

Kontekst & lyd tilbyder interesserede virksomheder og organisationer et inspirationsmøde, hvor vi baggrund af jeres målgruppe og kommunikationsønsker kan komme med et oplæg til et koncept og en pris på podcasten.
Af Magnus Krabbe

Hvad koster det at lave en podcast?

Af Mads Christian Heede

Sådan laver du et flot podcastlogo

Af Mads Christian Heede

Sådan får du brugbar lytterdata ud af Apple Podcasts Connect

Kontekst & lyd ApS
Lydens Hus
Gammel Kongevej 11, 4
1610 København V

CVR: 38203649

Klar på kaffe?

Ring til os
  • 60 20 70 80
Skriv til os
  • kontakt@kontekstoglyd.dk
  • Produktion
  • Podcast
  • Viden
  • Om os
  • Start dialog
Linkedin-in
  • Kontekst & lyd ApS
  • Lydens Hus
  • Gammel Kongevej 11, 3
  • 1610 København V
  • CVR: 38203649

Klar på kaffe?

  • Ring til os
  • 60 20 70 80
  • Skriv til os
  • kontakt@kontekstoglyd.dk
  • Produktion
  • Podcast
  • Viden
  • Om os
  • Start dialog
  • Nyhedsbrev
Linkedin-in
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}
  • Produktion
  • Podcasts
  • Viden
  • Om os
Inspirationsmøde
  • +45 60 20 70 80
  • kontakt@kontekstoglyd.dk
Linkedin