Videre til indhold
  • Produktion
  • Podcasts
  • Viden
  • Om os
  • Produktion
  • Podcasts
  • Viden
  • Om os
Inspirationsmøde
Følg podcasten
Besøg hjemmeside
Apple Podcast
Spotify

Social- og Boligstyrelsen

2 – Brug af specialiserede støttemetoder

  • Social- og Boligstyrelsen

Sæson 8,

episode 2

4. marts 2024

I den nye lovændring på hjemløshedsområdet er der sat fokus på at støtte borgeren i at kunne fastholde boligen. Her er nogle af betingelserne, at der er truffet afgørelse om hjælp og støtte, som modsvarer borgerens behov for at fastholde boligen, hvis borgeren er anvist egen bolig.

Kernen i Housing First-tilgangen er, at borgere tilbydes en permanent boligløsning for at skabe forudsætning for, at der samtidig kan etableres en støtterelation og gives en specialiseret social støtte, som kan medvirke til en stabilisering af boligsituationen for borgeren og til at styrke borgerens øvrige livssituation.

Selvom alle de specialiserede støttemetoder – ICM-, CTI- og ACT- og M-ACT – indgÃ¥r i den danske Housing First-model, er det op til den enkelte kommune, hvilke af metoderne der anvendes lokalt. De fleste kommuner anvender fortsat kun 1-2 af de tre metoder.

Læs mere om Housing First her: (indsæt relevante links)

Medvirkende:
Christina Skøtt-Christensen, chefkonsulent hos Social og Boligstyrelsen
Jakob May, centerchef i Aarhus Kommune
Mia Bækskov, afdelingsleder for Center for Forsorg i Aarhus Kommune

Vært:
Mads Christian Heede, journalist i Kontekst & Lyd

Nyeste podcastepisoder

6. marts 2024 |
Forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud og boformer for hjemløse |
Social- og Boligstyrelsen

Forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud og boformer for hjemløse 1:7

Borgerinddragelse og selvbestemmelse er centralt, nÃ¥r voldsomme episoder skal forebygges pÃ¥ botilbud og boformer for hjemløse, fordi den samlede oplevelse af at have indflydelse pÃ¥ sit eget liv, og af at fÃ...

6. marts 2024 |
Forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud og boformer for hjemløse |
Social- og Boligstyrelsen

Forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud og boformer for hjemløse 2:7

Medarbejdernes trivsel er en forudsætning for borgernes trivsel på botilbud og boformer for hjemløse. Medarbejdere der trives, kan bedre støtte borgerne i at trives.

6. marts 2024 |
Forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud og boformer for hjemløse |
Social- og Boligstyrelsen

Forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud og boformer for hjemløse 3:7

Velimplementerede procedurer og politikker er en hjørnesten i det voldsforebyggende arbejde på botilbud og boformer for hjemløse. For hvordan en konflikt udvikler sig på et botilbud kan nemlig afhænge af o...

6. marts 2024 |
Forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud og boformer for hjemløse |
Social- og Boligstyrelsen

Forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud og boformer for hjemløse 4:7

Voldsomme episoder på botilbud og boformer for hjemløse kan bedst forklares, forstås og forebygges ved at se konteksten og i sammenhængen med de begivenheder, der er gået forud for selve handlingen.

Kontekst & lyd ApS
Lydens Hus
Gammel Kongevej 11, 4
1610 København V

CVR: 38203649

Klar på kaffe?

Ring til os
  • 60 20 70 80
Skriv til os
  • kontakt@kontekstoglyd.dk
  • Produktion
  • Podcast
  • Viden
  • Om os
  • Start dialog
Linkedin-in
  • Kontekst & lyd ApS
  • Lydens Hus
  • Gammel Kongevej 11, 3
  • 1610 København V
  • CVR: 38203649

Klar på kaffe?

  • Ring til os
  • 60 20 70 80
  • Skriv til os
  • kontakt@kontekstoglyd.dk
  • Produktion
  • Podcast
  • Viden
  • Om os
  • Start dialog
  • Nyhedsbrev
Linkedin-in
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}
  • Produktion
  • Podcasts
  • Viden
  • Om os
Inspirationsmøde
  • +45 60 20 70 80
  • kontakt@kontekstoglyd.dk
Linkedin