Sådan anvender du Apples Podcast Analytics

Apples Podcast Analytics kan være nyttig, når du skal undersøge, hvordan din podcast klarer sig – men det kræver, du ved, hvad tallene egentligt betyder. Vi giver dig en indføring i, hvordan du bruger analyseværktøjet.

Med Podcast Analytics kan du analysere din podcasts præstation, og derigennem få en bedre forståelse for hvordan, dine lyttere responderer på dit indhold. Det kan være en stor hjælp fremover, fordi det giver dig muligheden for at forbedre de dele af dit indhold, der ikke klarer sig så godt hos lytterne.

 

Hvad får du?

Med Podcast Analytics får du følgende information:

  • Antallet af devices en podcast er blevet afspillet fra.
  • Antallet af gange den enkelte episode er blevet afspillet.
  • Antal afspilninger pr. dag.
  • Hvor i podcasten lytterne evt. hopper fra.
  • Hvor i verden lytterne lyter fra.

 

Hvad er tallene baseret på?

Apples værktøj har en del funktioner – men også en del begrænsninger. Og inden vi dykker ned i statistikkerne, er det vigtigt, at du har en forståelse for, hvad tallene er baseret på.

Apple baserer sin data på næsten alle lyttere, som lytter via Apples podcast app og iTunes. Når vi skriver ’næsten’, så skyldes det, at Podcast Analytics kun måler tal fra lyttere med styresystemet iOS 11 eller senere udgaver og fra iTunes 12.7 eller senere udgaver (både macOS og Windows). Derudover har det også en betydning, hvilke privatlivsindstillinger dine lyttere har valgt – hvis nogle af lytterne har trykket ’nej’ til at dele data, vil du altså heller ikke få vist deres lytninger.

Af disse grunde kan det overordnede antal lytninger på Podcast Analytics differentiere sig en del fra det tal, du kan se hos din host. Hos hosten skelnes der nemlig ikke mellem, hvor folk lytter fra, hvorimod du hos Podcast Analytics mister alle android-brugere samt personer med ældre Apple-produkter. Og dem er der altså en del af. Alligevel er Apples analyseværktøj nyttigt, da det kan give dig et uvurderligt indblik i, hvordan din podcast performer.

Desuden skal du være opmærksom på, at Apple først begynder at indsamle data, når podcasten har været afspillet i mindst fem sekunder. Og for at de kan vise data, skal podcasten have været afspillet på minimum fem unikke devices. Derudover skal man forvente, at dataen cirka er 72 timer forsinket i forhold til, hvornår podcasten blev afspillet.

 

Sådan gør du!

Nu er du klædt på til at dykke ned i din podcasts data – men hvordan kommer du så i gang med Podcast Analytics?

Du starter med at logge ind på iTunes Connect med det Apple-id, du brugte, da du tilføjede din podcasts RSS-feed til Apple Podcasts.

Herfra vælger du Podcasts Connect. Så trykker du My podcasts og vælger Podcast Analytics. Derefter kommer du frem til en side, der viser dig alle de podcasts, du har udgivet med dit Apple-id. Vælg den, du ønsker at se nærmere på.

Nu burde en lignende oversigt dukke op for din valgte podcast.

    Det viser menuerne:

    • Overview viser en opsummering af, hvordan din podcast overordnet performer.
    • Overview viser en opsummering af, hvordan din podcast overordnet performer.
    • Trends viser device- og lyttermønstre over tid.• Episodes viser detaljer om, hvordan hver podcastepisode performer. Her kan du også se, hvor mange minutter den gennemsnitlige lytter har hørt din podcast, samt hvor stor en procentdel af podcasten dine lyttere hører.

    I de følgende afsnit vil vi gå mere i dybden med, hvad du specifikt kan bruge de enkelte menupunkter til.

     

    Oversigten

    Til venstre på overview-siden ser du antallet af unikke devices, som din podcast har været afspillet på. Eksempelvis kan du på ovenstående screenshot se, at tallet for unikke lytninger for dette eksempel er 39 efter to episoder. Det betyder dog ikke, at det er det absolutte tal, da Apple jo som nævnt ikke har alle lytninger med i deres statistik.

    Du kan også se hvor i verden, de fleste af dine lyttere lytter fra. I dette eksempel kan vi se, at der kun lyttes fra Danmark.

    Oversigtsiden er fin til at danne sig et overblik over podcastens præstation, men det er ved at dykke længere ned på trend- og episodeniveau, at du virkelig får noget ud af værktøjet.

    Trends-datasættet indikerer, om din promovering virker

    Promovering er et af de vigtigste elementer i podcastproduktionen. Og Trends-oversigten understreger virkelig denne pointe.

     

    Grafen viser, hvornår dine lyttere går ind og trykker afspil på deres Apple-devices. Der kan være flere faktorer, som spiller ind i denne beslutning – eksempelvis om en stor del af dine lyttere abonnerer på podcasten. Hvis de gør, kan dette være en medvirkende faktor til, at din episode bliver afspillet på selve udgivelsesdagen.

    En anden faktor, som også har stor betydning for afspilningstidspunktet, er, om lytterne er faldet over din promovering! Måske har de set et af dine audiograms? Modtaget dit nyhedsbrev? Eller måske er de faldet over et af dine posts på de sociale medier? De steder, hvor dine afspilninger er peaket, hænger ofte sammen med en vellykket promovering.

     

    Episodeniveauet afslører hvad, der ikke virker

    På dette niveau kan du se, hvor lang tid folk lytter til din podcast, og hvor de eventuelt hopper fra – og måske hopper på igen.

    Dette indblik gør, at det bliver nemmere at analysere din podcasts indhold ud fra, hvordan dine lyttere agerer: Virker noget indhold bedre end andet? Er der nogle episodeformater, som er mere populære end andre? Og betyder længden af episoden noget?

    Når du klikker på Episodes og har valgt, hvilken episode du vil se nærmere på, kommer du ind på nedenstående side.

     

    Average consumption viser eksempelvis gennemsnittet for, hvor meget tid, dit publikum lytter med. I vores eksempel er det tal 69. Det vil sige, at Apple-lytterne i gennemsnit har lyttet til 69 procent af ovennævnte episode. Og hvad kan man så bruge det til? Groft sagt kan man sige, at jo tættere tallet er på 100 – jo bedre er dit indhold.

    Det er lidt det samme, grafen viser dig. Hvis grafen er en skrå nedadgående linje, er det en indikator på, at dine lyttere springer fra undervejs. Hvis du kan se, at en stor del af dine lyttere springer fra på et bestemt tidspunkt, kan du passende notere dig tidskoden og gå tilbage til din episode og se hvilket indhold, der har fået folk til at vælge din podcast fra. Brug det som konstruktiv feedback, og tag kritikken til dig, så du fremover kan undgå den slags frafald.

     

    Gå på opdagelse og lær mere om din podcast!

    Klik dig rundt på siden og se nærmere på, hvad de forskellige tal viser dig. Der er masser af vigtig læring og feedback at hente. De små spørgsmålstegn angiver, hvad de forskellige tal dækker over – men husk på, at Apples tal altså ikke dækker over hele sandheden, og ajourfør dig også altid med tallene fra din podcast host for et mere nuanceret billede.

    Hold dig opdateret om podcasting

    Følg vores podcast

    Skriv dig op til vores nyhedsbrev

    Kontekst & Lyd er et
    podcastbureau med
    speciale i at udvikle og 
    producere podcasts til
    virksomheder og organisationer.

    Kontakt os

    (+45) 6020 7080
    kontakt@kontekstoglyd.dk

    Adresse

    Kontekst & Lyd
    Gl. Kongevej 11, 4. sal
    1610 København V

    CVR-nr.: 38203649