Podcast Analytics giver nye unikke data til podcastere

Med lanceringen af Podcast Analytics har podcastere nu fået indsigt i, hvor mange der rent faktisk lytter til deres podcasts.

Podcastproducenter har indtil for nylig famlet i blinde i forhold til podcaststatistik. Der har været meget lidt at måle effekt og performance på – så det har i bund og grund været svært at vide, hvordan modtagerne rent faktisk lyttede til podcasten.

Derfor var det en stor dag, da Apple i december 2017 endelig løftede lidt af sløret for, hvor mange der egentlig lytter, og hvor meget de lytter til ens podcast i iTunes og Apple Podcasts. Indtil da havde man ikke haft adgang til ret meget data om lytterne, udover grundlæggende downloadstatistikker og andre streamingtal fra den host, man brugte.

Er du mere en lytter end en læser?

Spændingen udløst

Mange havde set frem til Apples lancering af podcaststatistik. Især fordi tallene ville afsløre, om det der podcasting egentlig er en reel ting, eller om podcastere i virkeligheden bare har leget kejserens nye klæder. Det viste sig heldigvis, at folk rent faktisk lytter til podcasts – og at de endda er meget loyale.

Tal fra USA viser, at podcastlyttere i gennemsnit hører ca. 90% af en given episode, og at kun relativt få skipper reklamerne undervejs. Miranda Katz fra Wired har spurgt amerikanske podcastere, hvordan de oplevede tallene fra Apple, og de var glade:

Forget those worries that the podcast bubble would burst the minute anyone actually got a closer look: It seems like podcast listeners really are the hyper-engaged, super-supportive audiences that everyone hoped.

Miranda Katz

Journalist, Wired

Det viser tallene

Grunden til, at podcasterne er så henrykte, er, at det nu er muligt at se:

  • Hvor mange devices en podcast er blevet afspillet fra.
  • Hvor lang tid de enkelte episoder er blevet afspillet.
  • Antal afspilninger pr. dag.
  • Hvor i podcasten lytterne evt. hopper fra.
  • Hvor i verden lytterne kommer fra.

Podcast Analytics begynder at indsamle data, så snart nogen lytter til en podcast i Apple Podcasts, som er Apples egen podcast app, der findes på alle iPhones og iPads.

Desværre kan Podcast Analytics kun måle tal fra Apples produkter og kun dem med styresystemet iOS 11 eller senere udgaver og fra iTunes 12.7 eller senere udgaver (både macOS og Windows). Apple viser kun data fra brugere, der har sagt ja til at dele data, og kun i anonymiseret form.

Før Apple begynder at indsamle data, skal podcasten have været afspillet i mindst fem sekunder. Og for at de kan vise data, skal podcast showet/episoden have været afspillet på mindst fem unikke devices. Derudover skal man forvente, at data er ca. 72 timer forsinket i forhold til, hvornår podcasten blev afspillet.

Med det i mente skal man altså tage tallene med et gran salt, da de langt fra er sandheden om din podcast – også selv om ca. 60% af alle danskere lytter til podcasts via et Apple-produkt. Men brug tallene som en indikator for, hvordan din podcast performer.

Podcast Analytics-menuerne:

  • Menuen Overview viser en opsummering af, hvordan din podcast overordnet performer.
  • Trends viser device- og lyttermønstre over tid.
  • Episodes giver detaljer om, hvordan hver podcastepisode performer. Her kan du også se, hvor mange minutter den gennemsnitlige lytter har hørt din podcast, samt hvor stor en procentdel af podcasten dine lyttere hører.

Funktionerne giver en overordnet fornemmelse af, hvordan ens podcast performer. Men det, der især er interessant, er indblikket i, hvordan de enkelte episoder performer. Her kan man nemlig se, hvor lang tid folk lytter til din podcast, og hvor de evt. hopper fra – og måske hopper på igen.

Dette indblik gør, at det bliver nemmere at måle, hvad der virker, og hvad der ikke virker: Virker noget indhold bedre end andet, er der nogle podcastformater, som er bedre end andre, og betyder længden af podcasten noget? Og måske vil man se, at flere podcastere begynder at eksperimentere med formatet for at teste, hvad der fungerer og omvendt. Og måske vil der endda begynde at dukke flere reklamer op i danske podcasts.

 

Hvad kommer det til at betyde?

Der er ingen tvivl om, at de nye indsigter fra Apple kommer til at få stor betydning for, hvordan man fremadrettet vil opfatte podcastmediet. Indtil nu har man kun kunnet gisne om, hvordan ens podcast performede, men med de nye data vil der være reel dokumentation for det, hvilket enhver podcaster og marketingchef vil kunne bruge til noget.

Da Apple i sommeren 2017 offentliggjorde, at det ville blive muligt at få indsigt i nogle af de mange tal bag podcastlytningerne, reagerede Matthew Lieber, Cofounder, Gimlet Media således på Twitter:

It may look obscure, but this is the biggest thing to happen to the podcast business since Serial first went nuclear.

Matthew Lieber

Cofounder, Gimlet Media

Og han får sikkert ret. Da Serial gik viralt, boomede podcastmediet. Så det bliver spændende at se, hvad de nye indsigter fører med sig.

Log ind via Podcasts Connect, og find dine podcast stats under Podcast Analytics.