Sådan laver du en god landing page til din podcast

En god landing page til din podcast er alfa og omega. Det handler nemlig om at gøre det så let som muligt for din målgruppe at komme i gang med at lytte til din podcast.

På trods af, at podcast er et voksende medie, så er det fortsat kun 18% af danskerne, der lytter til podcasts ugentligt.

Det skyldes først og fremmest to ting:

  • Folk ved ikke, hvorfor de skal bruge podcast
  • Folk ved ikke, hvordan de kommer i gang

Det kræver derfor hårdt arbejde for dig som podcastproducent at sørge for, at din velproducerede podcast, til sidst når ud til lytterne.

Skab et podcastunivers

Første mål for dig er at gøre det så let som overhovedet muligt for folk at lytte til din podcast. For en stor del af danskerne har aldrig lyttet til en podcast og ved derfor ikke, hvordan de kommer i gang.

Opbyg derfor en landing page på hjemmesiden specifikt til din podcast – eller lav en ny hjemmeside tilegnet

  • Third Ear har for eksempel lavet en særskilt side til deres podcastserie ’21 Roser’.
  • Mens iværksætternetværket Symbion har en underside tilegnet deres podcast ’Iværktøjskassen’.

Det gode ved at have et helt podcastunivers er, at du har et sted at linke folk hen til fra dine sociale medier, nyhedsbreve eller hvor du nu fanger dine potentielle lyttere.

Læs denne guide med gode råd til, hvordan du promoverer din podcast.

Gode grunde til en landing page:

  • Du har et naturligt sted at linke til
  • Du kan præsentere din podcast på den bedst tænkelige måde både indholdsmæssigt og grafisk
  • Du gør det så let som overhovedet muligt for interesserede at lytte til din podcast
  • Du har mulighed for at forklare, hvad podcastmediet er, og hvordan man kommer i gang

Her er nogle af de allerbedste eksempler på landing pages:

Serial: Den amerikanske hitserie har ud over et imponerende lyttertal på den gode side af 200 millioner også en inspirerende og simpel hjemmeside.

Criminal: En podcast om forbrydelser. Det første der møder én på hjemmesiden er en player for nyeste episode af serien. Herefter følger lette muligheder for at abonnere og en introduktion til serien.

Det skal et godt podcastunivers indeholde

 

1. Intro

Hvad er det folk skal forvente at få ud af at lytte til din podcast? Introducér din podcast kort og teasende.

På samme måde bør du præsentere hver enkelt episode med en kort beskrivelse. Ofte følger episodebeskrivelsen automatisk med via afspilleren, men ellers skal du sætte et par ord på hver enkelt episode.

 

2. Husk playknappen til hver episode

Der skal ligge afspillere på hjemmesiden og gerne som noget af det første, der møder øjet. På den måde kræver det blot et klik at komme i gang med lytningen.

Sørg for at have alle episoder liggende med hver deres playknap, så du gør det så let som overhovedet muligt for dine nye besøgende.

 

3. Hjælp lytterne over på mobilen

Dernæst er målet at få de besøgende til at følge podcasten på deres telefoner.

Ved at de abonnerer på showet i deres podcast app, så modtager de en notifikation, for hver gang der publiceres en ny episode. Dermed er der langt større sandsynlighed for fastholdelse af lytterne over tid via app’en end via en afspiller på hjemmesiden.

Sørg derfor for at have en god podcastguide liggende på hjemmesiden, som introducerer folk til podcastmediet og hvordan de kommer i gang.

 

4. Brug subscribe-knapper (links til apps)

Gør det så let som muligt at abonnere på din podcast. Brug knapper med links, som ved et enkelt klik hopper direkte ind på dit show i folks podcast apps på telefonen.

Mange podcastere har et utal af linkknapper på deres hjemmeside til diverse podcast apps. Drop det! Der findes simpelthen flere podcast apps derude, end de fleste kan tælle til. Så chancerne for, at du rammer lige præcis de programmer, som dine besøgende har installeret, er ganske små.

Vi vil anbefale, at man har linkknapper til Apple, Google Podcasts og Spotify.

Siden Podnews har gjort det nemt at få de tre knapper på sin landing page. Følg denne simple guide:

  1. Søg efter jeres podcast her
  2. Vælg jeres podcast
  3. Så kommer I til en side a la den her som er lavet til vores podcast.
  4. Under Technical Advice – tryk på linket ved ‘This podcast is listed correctly in Google Podcasts. Use our link generator’. 
  5. Kopier koden ind i et kodefelt på jeres hjemmeside og vupti, så har I de tre knapper her vist:

 



5. Plugins til Androids

Derudover kan du også overveje at installere plugins såsom Podlove eller Subscribe on Android på hjemmesiden.

Det er begge små programmer henvendt til android-brugere, som vil foreslå et utal af podcast apps, når man klikker på knappen på sin telefon. Her kan brugerne så finde lige præcis den app, som de bruger. Altså sørger pluginsene for at dække ind overfor de utallige android apps, der findes på markedet.

Hold dig opdateret om podcasting

Følg vores podcast

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og 
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.

Kontakt os

(+45) 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk

Adresse

Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 4. sal
1610 København V

CVR-nr.: 38203649