Derfor bør du have en landing page til din podcast

En god landing page til din podcast er alfa og omega. Det handler nemlig om at gøre det så let som muligt for din målgruppe at komme i gang med at lytte til din podcast.

På trods af, at podcast er et voksende medie, så er det fortsat kun 15% af danskerne, der lytter til podcasts ugentligt.

Det skyldes først og fremmest to ting:

  • Folk ved ikke, hvorfor de skal bruge podcast
  • Folk ved ikke, hvordan de kommer i gang

Det kræver derfor hårdt arbejde for dig som podcastproducent at sørge for, at din velproducerede podcast, til sidst når ud til lytterne.

Skab et podcastunivers

Første mål for dig er at gøre det så let som overhovedet muligt for folk at lytte til din podcast. For en stor del af danskerne har aldrig lyttet til en podcast og ved derfor ikke, hvordan de kommer i gang.

Opbyg derfor en landing page på hjemmesiden specifikt til din podcast – eller lav en ny hjemmeside tilegnet

  • Third Ear har for eksempel lavet en særskilt side til deres podcastserie ’21 Roser’.
  • Mens iværksætternetværket Symbion har en underside tilegnet deres podcast ’Iværktøjskassen’.

Det gode ved at have et helt podcastunivers er at du har et sted at linke folk hen til fra dine sociale medier, nyhedsbreve eller hvor du nu fanger dine potentielle lyttere.

Læs denne guide med gode råd til, hvordan du promoverer din podcast.

Gode grunde til en landing page:

  • Du har et naturligt sted at linke til
  • Du kan præsentere din podcast på den bedst tænkelige måde både indholdsmæssigt og grafisk
  • Du gør det så let som overhovedet muligt for interesserede at lytte til din podcast
  • Du har mulighed for at forklare, hvad podcastmediet er, og hvordan man kommer i gang

Her er nogle af de allerbedste eksempler på landing pages:

Serial: Den amerikanske hitserie har ud over et imponerende lyttertal på den gode side af 200 millioner også en inspirerende og simpel hjemmeside.

Criminal: En podcast om forbrydelser. Det første der møder én på hjemmesiden er en player for nyeste episode af serien. Herefter følger lette muligheder for at abonnere og en introduktion til serien.

Det skal et godt podcastunivers indeholde

 

1. Intro

Hvad er det folk skal forvente at få ud af at lytte til din podcast? Introducér din podcast kort og teasende.

På samme måde bør man præsentere hver enkelt episode med en kort beskrivelse. Ofte følger episodebeskrivelsen automatisk med via afspilleren, men ellers sæt et par ord på hver enkelt episode.

 

2. Husk playknappen til hver episode

Der skal ligge afspillere på hjemmesiden og gerne som noget af det første, der møder øjet. På den måde kræver det blot et klik at komme i gang med lytningen.

Sørg for at have alle episoder liggende med hver deres playknap, så du gør det så let som overhovedet muligt for dine nye besøgende.

 

3. Hjælp lytterne over på mobilen

Dernæst er målet at få de besøgende til at følge podcasten på deres telefoner.

Ved at de abonnerer på showet i deres podcast app, så modtager de en notifikation, for hver gang der publiceres en ny episode. Dermed er der langt større sandsynlighed for fastholdelse af lytterne over tid via app’en end via en afspiller på hjemmesiden.

Sørg derfor for at have en god podcastguide liggende på hjemmesiden, som introducerer folk til podcastmediet og hvordan man kommer i gang.

 

4. Brug app-links og evt. plugins som Podlove

Gør det så let som muligt at abonnere på podcasten. Brug knapper med links, som ved et enkelt klik hopper direkte ind på dit show i folks podcast apps på telefonen.

Mange podcastere har et utal af linkknapper på deres hjemmeside til diverse podcast apps. Drop det! Der findes simpelthen flere podcast apps derude, end de fleste kan tælle til. Så chancerne for, at du rammer lige præcis de programmer, som dine besøgende har installeret, er ganske små.

I stedet brug de få rigtige linkknapper, nemlig:

Apple Podcasts 

App’en er forudinstalleret på alle Apple-telefoner.

  • Få et direkte link til Apple Podcasts ved at finde din podcast i iTunes.
    Højreklik på artwork og tryk kopier link.
  • Download knappen/logoet her.

 

Google Podcasts 

Selvom de ikke har været på podcastscenen længe, så har de allerede revolutioneret markedet. Og de bliver kun større i fremtiden.

  • Få et direkte link til Google Podcasts her
  • Download knappen/logoet her.

Podlove

Derudover vil vi også anbefale dig at installere pluginet Podlove til hjemmesiden. Specielt indtil det tidspunkt, hvor Googles app findes på de fleste telefoner. Og det tager nok lige et par år, inden vi når dertil.

Vi bruger selv Podlove her på hjemmesiden, og det fungerer bare. Tidligere har vi også brugt det, der hedder Subscribe on Android, men det viste sig ikke at virke på alle telefoner.

Podlove er et lille program henvendt til android-brugere, som vil foreslå et utal af podcast apps at åbne dit show i, når man klikker på knappen. Her kan brugerne så finde lige præcis den app, som de bruger. Altså sørger den for at dække ind overfor de utallige android apps, der findes på markedet.

Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og 
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.

Kontakt os

(+45) 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk

Adresse

Kontekst & Lyd
Howitzvej 60, 1.
2000 Frederiksberg

CVR-nr.: 38203649