Videre til indhold
  • Produktion
  • Podcasts
  • Viden
  • Om os
  • Produktion
  • Podcasts
  • Viden
  • Om os
Inspirationsmøde

Sådan laver du en god landing page til din podcast

En god landing page til din podcast er hamrende vigtig, og det behøver ikke at være svært at lave en. Find inspiration i dette blogindlæg.

Mads Christian Heede
14.10.2021

Det er vigtigt at præsentere din podcast på en hjemmeside, for her kan du sætte dit lydunivers i kontekst, og så er det et oplagt sted at linke folk hen, når du promoverer på eksempelvis sociale medier.

På en landing page kan du beskrive din podcast, du kan give den en visuel identitet med billeder og videoer, og du kan hjælpe de uindviede med at komme i gang med at lytte til podcasts ved at skrive en lille guide til at komme i gang.

Men husk: Det vigtigste ved en landing page er at få lytterne til at hoppe videre til deres podcast app og lytte til din podcast, fordi folk lytter i langt længere tid podcast apps (hvor man kan slukke skærmen og lave andre ting, mens man lytter) end ved at sidde og stirre på en landing page.

Gode grunde til en landing page:

  • Du har et naturligt sted at linke til
  • Du kan præsentere din podcast på den bedst tænkelige måde både indholdsmæssigt og grafisk
  • Du gør det så let som overhovedet muligt for interesserede at lytte til din podcast
  • Du har mulighed for at forklare, hvad podcastmediet er, og hvordan man kommer i gang

Skab et podcastunivers

Hvis du har en hjemmeside, så giver det god mening at oprette en underside til den og bruge som podcastens landing page.

Alternativt kan du lave en ny, selvstændig hjemmeside til formålet eller bruge den landing page, der følger med, når du tegner abonnement hos en podcast host.

Her kan du se et par eksempler på firmaer og organisationer, der har lavet en underside på deres egen hjemmeside:

  • Designmuseum Danmark har lavet en podcastserie om dansk designs historie
  • Miljøstyrelsen har lavet en podcast om overforbrug når det kommer til tøj.
  • FOA’s A-kasse har lavet en podcast om jobsøgning

Her eksempler på selvstændige hjemmesider:

  • Amerikanske This American Life har lavet en skarp side til deres verdensberømte podcastserie Serial
  • Third Ear har lavet en helt ny særskilt hjemmeside med flotte interaktive grafikker til deres podcastserie 21 Roser

Og her et par eksempler på de landing pages, der medfølger fra de fire store podcast hosts – Buzzsprout, Spreaker, Podbean og Libsyn.

  • Buzzsprout: Advokatfirmaet DLA Pipers podcast om jura: På forkant med juraen
  • Spreaker: Folkeoplysningforbundet FORA’s podcast om bæredygtighed: Bær dig dygtigt ad
  • Podbean: Socialpædagogernes podcast til deres medlemmer: Socialpædagogerne

 

Vi mener, at Buzzsprout i skrivende stund har den bedste medfølgende podcastside. Dels er den ret pæn og overskuelig, og så kan den skræddesyes på en nem måde med farver og fotobanner. Derudover er der linkknapper til diverse podcast apps, og dermed får man tilskyndet besøgende til at hoppe videre fra siden og til deres foretrukne podcast app, hvor de højst sandsynligt lytter til hele episoden og desuden kan abonnere på podcasten

Det skal et godt podcastunivers indeholde

1. Intro

Hvad er det, folk skal forvente at få ud af at lytte til din podcast? Introducér din podcast kort og teasende.

På samme måde bør du præsentere hver enkelt episode med en kort beskrivelse. Ofte følger episodebeskrivelsen automatisk med via afspilleren, men ellers skal du sætte et par ord på hver enkelt episode.

 

2. Husk playknappen til hver episode

Der skal ligge afspillere på hjemmesiden og gerne som noget af det første, der møder øjet. På den måde kræver det blot et klik at komme i gang med lytningen.

Sørg for at have alle episoder liggende med hver deres playknap, så du gør det så let som overhovedet muligt for dine nye besøgende.

 

3. Hjælp lytterne over på mobilen

Dernæst er målet at få de besøgende til at følge podcasten på deres telefoner. Mobilen er det foretrukne sted at lytte til podcasts, og det skyldes blandt andet, at folk kan lytte, mens de foretager sig andre ting.

Samtidig kan de i deres app på mobilen abonnere på din podcast. Ved at abonnere på showet modtager de en notifikation hver gang, der publiceres en ny episode. Dermed er der langt større sandsynlighed for fastholdelse af lytterne over tid via app’en end via en afspiller på hjemmesiden.

Sørg for at have en god podcastguide liggende på hjemmesiden, som introducerer folk til podcastmediet og til, hvordan de kommer i gang med at lytte og abonnere.

 

4. Brug subscribe-knapper (links til apps)

Gør det så let som muligt at abonnere på din podcast. Brug knapper med links, som ved et enkelt klik hopper direkte ind på dit show i folks podcast apps på telefonen.

Mange podcastere har et utal af linkknapper på deres hjemmeside til diverse podcast apps. Drop det! Der findes simpelthen flere podcast apps derude, end de fleste kan tælle til. Så chancerne for, at du rammer lige præcis de programmer, som dine besøgende har installeret, er ganske små.

Vi vil anbefale, at man har linkknapper til Apple Podcasts og Spotify.

 

5. Plugins til Androids

Derudover kan du også overveje at installere plugins såsom Podlove eller Subscribe on Android på hjemmesiden.

Det er begge små programmer henvendt til android-brugere, som vil foreslå et utal af podcast apps, når man klikker på knappen på sin telefon. Her kan brugerne så finde lige præcis den app, som de bruger. Altså sørger pluginsene for at dække ind overfor de utallige android apps, der findes på markedet.

 

Læs også

Kontekst & lyd tilbyder interesserede virksomheder og organisationer et inspirationsmøde, hvor vi baggrund af jeres målgruppe og kommunikationsønsker kan komme med et oplæg til et koncept og en pris på podcasten.
Af Magnus Krabbe

Hvad koster det at lave en podcast?

Af Mads Christian Heede

Sådan laver du et flot podcastlogo

Af Magnus Krabbe

Hvad skal din podcast hedde?

Kontekst & lyd ApS
Lydens Hus
Gammel Kongevej 11, 4
1610 København V

CVR: 38203649

Klar på kaffe?

Ring til os
  • 60 20 70 80
Skriv til os
  • kontakt@kontekstoglyd.dk
  • Produktion
  • Podcast
  • Viden
  • Om os
  • Start dialog
Linkedin-in
  • Kontekst & lyd ApS
  • Lydens Hus
  • Gammel Kongevej 11, 3
  • 1610 København V
  • CVR: 38203649

Klar på kaffe?

  • Ring til os
  • 60 20 70 80
  • Skriv til os
  • kontakt@kontekstoglyd.dk
  • Produktion
  • Podcast
  • Viden
  • Om os
  • Start dialog
  • Nyhedsbrev
Linkedin-in
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}
  • Produktion
  • Podcasts
  • Viden
  • Om os
Inspirationsmøde
  • +45 60 20 70 80
  • kontakt@kontekstoglyd.dk
Linkedin