Videre til indhold
  • Produktion
  • Podcasts
  • Viden
  • Om os
  • Produktion
  • Podcasts
  • Viden
  • Om os
Inspirationsmøde

Sådan udgiver du din podcast i Apple Podcasts

Apple Podcasts er verdens største podcastbibliotek, og det er fuldstændig essentielt at udgive din podcast i Apple. Læs her, hvordan du gør.

Mads Christian Heede
08.09.2021

Når du udgiver en podcast i Apple Podcasts, så udgives den automatisk også i langt de fleste andre podcast apps, der findes til både iPhones og til android-telefoner – det er derfor, det er så vigtigt at udgive i Apple.

Det er let nok at få sin podcast i Apples bibliotek – det kræver fire ting:

  • Et Apple-ID
  • Et logo/artwork
  • Et RSS-feed
  • At du sender dit RSS-feed til Apple – og har lidt tålmodighed.

 

Apple-ID

Du skal oprette et Apple-ID, som skal bruges, når du udgiver din podcast i Apple Podcasts via platformen Apple Podcasts Connect. Den bedste måde at oprette et Apple-ID på er online lige her.

 

Logo/artwork

Man skal have et logo/artwork til en podcast, for ellers vil Apple ikke udgive den. Logoet fungerer som profilbillede på din podcast, og det bør give lytteren et indtryk af din podcast.

Der skal ikke være for meget tekst på et logo, men det skal selvfølgelig indeholde podcastens navn og eventuelt også navn på udgiver.

Og så er der nogle specifikationer, der skal opfyldes:

  • Logoet skal være kvadratisk og helst 3000 x 3000 pixels – og minimum 1400×1400 pixels (størrelse)
  • Resolution på 72 dpi (opløsning)
  • JPG eller PNG (filtype)
  • RGB colorspace (type af farveskema)

 

Bliv klogere på, hvordan du designer et flot og skarpt logo.

 

RSS-feed

Et RSS-feed er den teknologi, der ligger bag udgivelsen af en podcast. Sådan et får du ved at lægge dine podcastfiler online hos en podcast host – som opbevarer dine lydfiler og hjælper dig med at gøre det let at udgive.

Der er mange forskellige podcast hosts, og et abonnement koster typisk 40-100 kroner om måneden. Opret et en konto, upload dit logo, og udfyld en beskrivelse af din podcastkanal, så får du et RSS-feed, der let kan sendes videre til Apple.

 

Udgivelse

Når der er styr på punkt 1-3, er du klar til at fortælle Apple om din nye podcast.

  1. Log ind i Apple Podcasts Connect
  2. Tryk på ‘+’ og vælg at udgive et nyt show med et RSS-feed
  3. Indsæt dit RSS-feed, udfyld de få ting der skal udfyldes, tryk valider og dernæst submit.

Derefter er det bare at vente på, at Apple godkender din podcast, hvilket for det meste sker inden for få timer. I enkelte tilfælde kan der dog gå helt op til 10 hverdage.

Får du fejlmeldinger, når du submitter din podcast til Apple, kan du indsætte dit RSS-feed her og se, hvad der er galt.

Når din podcast er godkendt og udgivet i Apple, sørger andre podcast apps automatisk for at kopiere din podcast og udgive den i deres biblioteker, og på den måde udkommer din podcast i stort set alle podcast apps, når først den ligger i Apple Podcasts.

Læs også

Kontekst & lyd tilbyder interesserede virksomheder og organisationer et inspirationsmøde, hvor vi baggrund af jeres målgruppe og kommunikationsønsker kan komme med et oplæg til et koncept og en pris på podcasten.
Af Magnus Krabbe

Hvad koster det at lave en podcast?

Af Mads Christian Heede

Sådan laver du et flot podcastlogo

Af Magnus Krabbe

Hvad skal din podcast hedde?

Kontekst & lyd ApS
Lydens Hus
Gammel Kongevej 11, 4
1610 København V

CVR: 38203649

Klar på kaffe?

Ring til os
  • 60 20 70 80
Skriv til os
  • kontakt@kontekstoglyd.dk
  • Produktion
  • Podcast
  • Viden
  • Om os
  • Start dialog
Linkedin-in
  • Kontekst & lyd ApS
  • Lydens Hus
  • Gammel Kongevej 11, 3
  • 1610 København V
  • CVR: 38203649

Klar på kaffe?

  • Ring til os
  • 60 20 70 80
  • Skriv til os
  • kontakt@kontekstoglyd.dk
  • Produktion
  • Podcast
  • Viden
  • Om os
  • Start dialog
  • Nyhedsbrev
Linkedin-in
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}
  • Produktion
  • Podcasts
  • Viden
  • Om os
Inspirationsmøde
  • +45 60 20 70 80
  • kontakt@kontekstoglyd.dk
Linkedin