8 gode grunde til at bruge podcasts i jeres kommunikation

Velproducerede podcasts er en effektiv, fleksibel og nærværende måde at skabe indhold på. Faktisk kan en podcast opbygge en helt særlig relation til jeres kunder og medarbejdere, da mediet især er godt til at gå i dybden med de lidt tungere emner.

1. Podcast skaber nærvær

Den menneskelige stemme er en effektiv måde at engagere publikum på. Den skaber nærvær, og som lytter føler man, at man kommer helt tæt på folkene bag. Nærværet og autenticiteten i podcast-mediet er helt unik og indeholder en intimitet, som ellers er svær at få med jeres kunder.

Det at producere en podcast frem for f.eks. en artikel gør også, at man kommer tættere på afsenderen. Hvis f.eks. direktøren taler direkte til medarbejderne i forbindelse med lanceringen af et nyt produkt, bliver beskeden langt mere oprigtig, personlig og ligefrem. På den måde føler medarbejderen sig måske mere involveret i processen.

 

2. Podcasts er det perfekte medie til at gå i dybden

Der er rigtig mange måder at bruge en podcast på. Faktisk findes der podcasts om alt fra cybersikkerhed over robotteknologi og filosofihistorie til online markedsføring. Jo mere nørdet emnet er, jo mere oplagt er det at lave en podcast om. For ofte kræver de lidt tungere emner mere forklaring og fordybelse, og med en podcast kan man dele emnet op i flere afsnit, så det bliver lidt lettere at gå til.

3. Podcast som branding-værktøj

Podcast er en fantastisk måde at brande virksomheden på og et godt alternativ til traditionel markedsføring. Med en podcast kan I levere attraktivt indhold til jeres kunder og på den måde generere større interesse og loyalitet end med traditionel reklame. Og I kan skabe relevant og brugbart indhold til jeres målgruppe, og opbygge et særligt tilhørsforhold til lytterne, som til gengæld vil have en tendens til at vise loyalitet over for jeres brand. Med velproduceret og spændende indhold kan podcastmediet indfange og fastholde jeres kunder på en måde, som jeres andre kanaler ikke kan. Læs f.eks., hvordan Symbion har lavet en podcast om iværksætteri.

4. Audio on-demand

Podcast har den åbenlyse fordel, at man kan tage den med over alt. På den måde kan lytteren høre jeres podcast, når det passer ind, om det så er, mens man vasker op, kører bil eller handler ind.

At man kan lave andre ting, mens man lytter til podcast er også optimalt, hvis man har medarbejdere, som bruger meget tid på at køre rundt til kunder, eller som bare lærer bedre via lydmediet frem for at læse lange tekster eller se video. Ved f.eks. at lave nyhedsbrevet som en podcast kan sælgeren eller konsulenten lytte til seneste nyt fra virksomheden, mens han er på landevejen. På den måde er man sikker på, at alle får den information, man ønsker at kommunikere – også dem, som ikke bruger deres tid bag en skærm.

5. Podcast som intern kommunikation

Podcasten har mange fordele og funktioner. Bl.a. fungerer den godt som internt kommunikationsmiddel. Her kan podcasten f.eks. bruges:

  • til at sende beskeder fra den øverste ledelse om nye tiltag i virksomheden eller organisationsændringer
  • som referat fra månedlige/ugentlige teammøder
  • som læringsværktøj, hvis medarbejderne skal lære noget om f.eks. brandsikkerhed i bygningen, medarbejderpolitikker eller andre procedurer, gode tips og tricks.

6. Podcasts som læringsredskab

Mange virksomheder bruger e-learning-værktøjer, når de skal uddanne deres medarbejdere. Her fungerer podcasten også som et godt læringsredskab, og man kunne f.eks. kombinere e-learning med lydmediet. På den måde kan man komme mere i dybden med emnet. Faktisk har undersøgelser vist, at den viden, som medarbejderen får gennem podcasten, hænger bedre fast, end hvis medarbejderen havde siddet i et klasselokale og hørt på en underviser.

7. Podcast er et hurtigt medie

Podcasten har også den fordel, at der ikke er langt fra optagelse til udgivelse. I modsætning til video, hvor der både skal tages højde for lyssætning og kameravinkel, kan man producere en podcast hurtigt. Desuden kræver lydmediet ikke, at man tager sig godt ud på en skærm og er komfortabel med at stå foran et kamera – og så er det endda også helt legalt at have en dårlig hårdag.

Læs også: Det mobile lydstudie – så let er det at få optaget en podcast

8. Podcast er det perfekte medie til at ramme de unge

De unge mellem 20-39 år er normalvis svære at indfange. Men undersøgelser har vist, at de er rigtig glade for podcasts. Faktisk så glade, at de unge mellem 15 og 25 år streamer næsten en times lyd om dagen. De unge er vilde med den mobilitet og fleksibilitet, som podcastmediet giver. Og så tiltaler det dem, at man kan vælge indhold on demand, så de kan høre podcasts, når de vil, og hvor de vil.

Skal vi uddybe? Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak!