Sådan udgiver du din podcast i Spotify
Spotify har cementeret sig som en vigtig spiller på podcastmarkedet, og derfor bør din podcast også udkomme i Spotify. Læs her, hvordan du gør.
Dette blogindlæg er senest opdateret i april 2022.
Via podcast-portalen ‘Spotify for Podcasters’ kan du udgive din podcast i Spotify. Her får du også adgang til nogle lytterdata, som du ikke får fra din podcast host eller fra Apple Podcasts Analytics.
Spotify for podcasters-portalen er dog ikke nogen podcast host, så du skal dog stadig bruge et RSS-feed fra en podcast host til at uploade dine lydfiler til Spotify. Bliv klogere på, hvad et RSS-feed er, og hvordan du får kreeret et her.
Spotify satser benhårdt på podcast
Spotify har i løbet af de seneste par år investeret flere milliarder kroner i podcastteknologi og på at hyre kendte mennesker som Joe Rogan og Obama-familien ind til at lave eksklusive podcast, som kun kan høres i Spotify.
De store investeringer kombineret med, at Spotify i forvejen havde rigtig mange brugere, har gjort, at Spotify målt på antal lyttere er lige så populær en podcast app som Apple Podcasts – og i en række lande er Spotify faktisk den mest populære podcast app.
Derfor skal du udgive din podcast i Spotify
Udover at Spotify er en populær podcast app mange steder, så er der mindst to andre gode grunde til at udgive i Spotify:
1) Du får større kontrol over udgivelse af den første episode på en ny podcastkanal. Din podcast bliver typisk meget hurtigere tilgængelig for lytterne i Spotify end hos Apple, der indimellem kan bruge dagevis på at godkende en ny podcast.
2) Du får adgang til lytterdata, som før har været utilgængelige – nemlig alder og køn på lytterne. Det er interessant, fordi det at kende sine lyttere gør det meget lettere at skabe det helt rigtige indhold til dem.
Sådan gør du: Opret en bruger på portalen, og tilføj dit RSS-feed
Det første, du gør, er at oprette en bruger til Spotifys podcast-portal her: https://podcasters.spotify.com/. Når du har gjort det og logger ind, bliver du mødt af nedenstående syn:

Når du har godkendt Spotifys ’terms and agreements’, er du klar til at uploade dit RSS-feed. Det finder du hos din podcast host.

Når du har kopieret feedet ind, klikker du dig videre til podcast-informationen. Her anfører du informationer som titel, oprindelsesland, sprog, podcast host og så videre. Vi har brugt vores egen podcast, Podcastmagasinet, som eksempel.

Dernæst vælger du kategorier og underkategorier. Her har vi eksempelvis valgt ’Business & Technology’ som overkategori og ’Business news’, ’Tech news’ og ’More Business & Technology’ som underkategorier.

Til sidst kommer der en oversigt frem, og hvis alt er cool, kan du submitte og kort tid efter er din podcast live i Spotify.

Vi anbefaler dog, at du ikke stopper her, men også sørger for at udgive i Apple Podcasts via Apple Podcasts Connect – fordi de fleste andre podcast apps henter deres podcastbibliotek derfra.
Når du udgiver i Spotify, kommer din podcast nemlig kun ud dér og altså ikke i alverdens forskellige podcast apps.
Læs også
https://kontekstoglyd.dk/sadan-distribueres-en-podcast/
Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.
Adresse
Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 3. sal
1610 København V
CVR-nr.: 38203649