Sådan udkommer du på Spotifys podcast-portal

Spotify har introduceret en podcast-portal, som din podcast selvfølgelig også skal udkomme på. Her får du viden om, hvordan du bruger den, og hvorfor det er vigtigt, at du gør det.

Spotify har skabt en podcast-portal, som kan få reel betydning for måden, podcastere distribuerer indhold på. Med Spotify for Podcasters kan du udkomme med din allerførste episode til lytterne på bare et par timer og pludselig få adgang til aldrig-før-set lytterdata. Og det er ret banebrydende for podcast-verdenen.

Du skal dog stadig bruge et RSS-feed til at uploade dine lydfiler. Bliv klogere på, hvad et RSS-feed er, og hvordan du får kreeret et her.

 

Derfor skal du bruge Spotifys podcast-portal

Der er flere gode grunde til at bruge portalen. Den bedste er måske, at Spotify i løbet af 2019 er kommet seriøst godt med i podcastræset. Tjenesten har i en del lande vippet Apple og pinden og lagt sig i spidsen som den mest populære podcast app – dog ikke herhjemme. Spotify har desuden fra juni 2019 sidestillet podcast med musik i app’en, så der er ingen tvivl om, at podcast er et medie, som Spotify satser benhårdt på.

Men der er også andre ret essentielle årsager til, at det er en god idé at uploade sin podcast til Spotify. For det første bliver din podcast hurtigt tilgængelig for lytterne. Det kan tage flere dage (op til 10) at uploade et nyt podcast show på Apple Podcast, men med Spotifys portal tager den proces blot et par timer. Det er ret hurtigt. Årsagen er, at Spotify simpelthen arbejder uden en godkendelsesfase.

For det andet får man adgang til lytterdata, som før har været utilgængelige. Det drejer sig om uvurderlige informationer som alder og køn. Det er interessant, fordi det at kende sine lyttere gør det meget lettere at skabe det helt rigtige indhold til dem. Det samme gælder i henhold til markedsføringen af indholdet.

 

Sådan gør du!

Derfor skal din podcast selvfølgelig også på ’Spotify for Podcasters’, så du kan nyde godt af brugerdata og lære meget mere om alle dine lyttere.

Følg denne korte guide, og kom godt i gang!

 

1. Opret en bruger på portalen og tilføj dit RSS-feed

Det første, du gør, er at oprette en bruger til Spotifys podcast-portal. Det kan du gøre her: https://podcasters.spotify.com/. Når du har skabt en bruger, bliver du mødt af nedenstående syn:

Når du har læst og godkendt Spotifys ’terms and agreements’, er du klar til at uploade dit RSS-feed. Det finder du hos din podcast host. Hvis du synes, det lyder lidt forvirrende, kan du få det fulde overblik over podcast-distributionskæden her.

 

Når du har kopieret feedet ind, klikker du dig videre til podcast-informationen. Her anfører du informationer som titel, oprindelsesland, sprog, podcast host og så videre. Vi har brugt vores egen podcast, Podcastmagasinet, som eksempel.

 

Dernæst vælger du op til tre kategorier med tilhørende tre underkategorier. Her har vi eksempelvis valgt ’Business & Technology’ som overkategori og ’Business news’, ’Tech news’ og ’More Business & Technology’ som underkategorier.

 

3. Tjek efter og send din podcast afsted

Til sidst gennemgår du podcast-informationen. Her er det vigtigt, du tjekker efter, om alle informationerne er korrekte, da du altså ikke får muligheden for selv manuelt at ændre dem efter udgivelsen. Skulle der ske fejl, er Spotifys support team dog ofte hurtige til at svare og til at hjælpe.

Når du har kontrolleret informationerne, trykker du ’submit’.

Til sidst gennemgår du podcast-informationen. Her er det igen vigtigt, du tjekker efter, om alle informationerne er korrekte, hvis du vil undgå at skulle kontakte Spotifys support team.

Når du har kontrolleret informationerne, trykker du ’submit’.

 

Tillykke! Du har hermed udgivet din podcast gennem Spotifys podcast-portal. Allerede efter et par timer bør det være muligt at afspille din podcast gennem streamingtjenesten.

Vi anbefaler dog også, at du fortsat indsender dit RSS-feed til Apple, fordi de fleste andre podcast-tjenester henter deres bibliotek derfra. Når du udgiver i Spotify, kommer din podcast nemlig kun ud der og altså ikke i alverdens forskellige podcast apps.

Hold dig opdateret om podcasting

Følg vores podcast

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og 
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.

Kontakt os

(+45) 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk

Adresse

Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 4. sal
1610 København V

CVR-nr.: 38203649