Sådan måler du om din podcast er en succes

Når du skal måle, hvor godt din podcast klarer sig, er det vigtigt at bruge data fra både din host, Podcasts connect og Spotifys podcastportal.

Der er efterhånden masser af spændende data om podcastlyttere, som tilsammen kan give dig et spændende indblik i, om din podcast er en succes.

Data fra din host

Alt efter valg af host og betalingsmodel for dit podcastshow har du adgang til forskellige typer statistik, men de vigtigste stats er her, hvor mange der lytter til din podcast.

Du kan både se, hvor mange der har lyttet til de enkelte episoder af din podcasts, og hvor mange der har lyttet i en given periode.

Her er det vigtigt at holde sig for øje, at det er meget normalt, at lyttertallene ofte vokser løbende. Det skyldes den måde, podcasts udgives på, hvor alle episoder ligger i det samme feed. Når dit indhold ligger samlet, giver det nye lyttere muligheden for nemt at gå i gang med at lytte til tidligere udgivede episoder, og derfor ses det ofte, at en episode, der er 1 eller 2 år gammel, stadig genererer masser af afspilninger.

De fleste større podcast hosts på markedet, f.eks. Blubrry, Libsyn og Spreaker, følger en standard for, hvordan man måler en afspilning. Disse standarder er udarbejdet af Interactive Advertising Bureau (IAB).

Data fra Podcast Analytics

Rigtig mange podcastere måler alene successen af deres podcast på antallet af lyttere, men det er også rigtig vigtigt at vide, hvor længe disse lyttere lytter. Det at du har dine lytteres opmærksomhed i lang tid, er netop et af hovedargumenterne for at bruge podcasts til at udbrede din viden og dine budskaber.

Brug data til at se, hvor folk eventuelt hopper fra i løbet af et afsnit, og hvilke afsnit der performer bedre end andre – og glæd dig over, at du har lytternes opmærksomhed i noget længere tid end ved en gennemsnitlig SoMe-video.

På episodeniveau kan du se, om dine lyttere er med dig hele vejen eller hopper af undervejs.

Vær opmærksom på, at statistikkerne kun afslører afspilninger fra iOS 11 eller iTunes 12.7 samt senere udgaver af Apples podcasttjenester. Derfor kan du ikke rigtigt bruge det kvantitative data til så meget.

Log ind via iTunes Connect, og find dine podcast stats under Podcast Analytics.

Data fra Spotify for podcasters

Det er også interessant at kigge på, hvem der lytter med, så du ved, om du rammer din målgruppe. i Spotify for podcasters kan du se køn og alder for dem, som lytter til din podcast i Spotify.

Disse stats skal læses med det forbehold, at de fleste lytter til podcasts andre steder end i Spotify.