Sådan måler du om din podcast er en succes

Når du skal måle, hvor godt din podcast klarer sig, er det vigtigt at bruge data fra både din host, Apple Podcast Connect og Spotifys podcast-portal.

Dette blogindlæg er senest opdateret i oktober 2020.

Det er jo altid sjovt at kigge på, om man når ud til sine målgrupper med det content, man laver. For virksomheder og organisationer er det oven i købet også ofte ret afgørende for at vurdere, om det er indsatsen og pengene værd. Men inden, man måler, er det vigtigt at opsætte nogle parametre for, hvornår noget kan betragtes som en succes.

I forhold til podcast giver det f.eks. sjældent mening blot at måle på antal lyttere. Det giver meget bedre mening at kigge på:

  1. Udviklingen i antal lyttere (det tager tid at opbygge en lytterskare)
  2. Baggrunden for antallet (hvad har du gjort for at promovere, og kan denne indsats forbedres?)
  3. Hvor længe folk lytter med (finder de podcasten relevant? For lang?)
  4. Abonnerer de på podcasten (vil de have mere?).

Det er for eksempel de færreste, der kan forvente at brage igennem lydmuren og få 20.000 lyttere fra Dag 1, men hvis du bruger laver en god, gennemarbejdet podcast, udkommer med faste intervaller over en længere periode, lægger en indsats i at promovere og opfordrer lytterne til at trykke på abonnere-knappen i deres podcast app og sprede ordet om podcastens eksistens og fortræffeligheder, så vil du højst sandsynligt opleve, at lytterskaren vil vokse støt.

 

Brug lytterdata til at følge udviklingen

Der findes efterhånden masser af data om podcastlyttere, som tilsammen kan give dig et spændende indblik i, hvordan din podcast klarer sig – og udvikler sig. Groft sagt kan du:

Data fra din host

Alt efter valg af host og betalingsmodel for dit podcastshow har du adgang til forskellige typer statistik, men de vigtigste stats er her, hvor mange der lytter til din podcast, og dernæst kan det også være brugbart at vide, om folk lytter på mobilen eller på din hjemmeside.

Du kan både se, hvor mange der har lyttet til de enkelte episoder af din podcasts, og hvor mange der har lyttet i en given periode. Her kan det f.eks. være interessant at kigge på, hvordan udviklingen er i lyttertallene de første 7 dage efter udgivelse af en ny episode. På 7 dage vil de fleste faste lyttere have nået at lytte. Er der flere end sidst? 

Du kan selvfølgelig helt selv vælge perioden, men husk at holde for øje, at det samlede antal lyttere for dine episoder ikke er noget godt sammenligningsgrundlag. Det er meget normalt, at lyttertallene på gamle episoder vokser løbende. Det skyldes den måde, podcasts udgives på, hvor alle episoder ligger i det samme feed. Når dit indhold ligger samlet, giver det nye lyttere muligheden for nemt at gå i gang med at lytte til tidligere udgivede episoder, og derfor ses det ofte, at en episode, der er 1 eller 2 år gammel, stadig genererer masser af afspilninger.

De fleste større podcast hosts på markedet, f.eks. Buzzsprout, Libsyn og Spreaker, følger en standard for, hvordan man måler en afspilning. Disse standarder er udarbejdet af Interactive Advertising Bureau (IAB).

Data fra ‘Podcast Analytics’

Selv om antallet af lyttere er vigtigt, har det også stor betydning, hvor længe disse lyttere lytter med, og om de endda er så vilde med dit indhold, at de abonnerer på det.

I Podcast Analytics får du yderst brugbar data om, hvor lyttere eventuelt hopper fra i løbet af et afsnit og hvilke afsnit, der performer bedre end andre.

Du kan se, hvor mange der procentvis vælger at abonnere/subscribe til din podcast på baggrund af de enkelte episoder. Vi har i Kontekst & Lyd set eksempler på, at 90% af lytterne af en given episode subscribede til en podcast, og så ved man, at ens indhold er noget, lytterne kan lide. 

Vær opmærksom på, at statistikkerne kun afslører afspilninger fra iOS 11 eller iTunes 12.7 samt senere udgaver af Apples podcasttjenester. Derfor kan du ikke rigtigt bruge det kvantitative data til så meget, men hvis vi antager, at folk der lytter på en nyere iphone, har cirka samme lyttemønstre som dem, der lytter på gamle iphones eller på androidtelefoner, så er den kvalitative data fra Podcast Analytics særdeles anvendelig.

Log ind via iTunes Connect, og find dine podcast stats under ‘Podcast Analytics’. Læs desuden meget mere om data fra Podcast Analytics her.

Data fra ‘Spotify for podcasters’

Det er også interessant at kigge på, hvem der lytter med, så du ved, om du rammer din målgruppe. I ‘Spotify for podcasters’ kan du se køn og alder for dem, som lytter til din podcast i Spotify.

Disse stats skal læses med det forbehold, at mange lytter til podcasts andre steder end i Spotify, men du kan få en antydning af, hvem der lytter med derude. Find dine data fra Spotifys podcast-portal her.

Dette blogindlæg er senest opdateret i oktober 2020.

Hold dig opdateret om podcasting

Følg vores podcast

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og 
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.

Kontakt os

(+45) 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk

Adresse

Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 4. sal
1610 København V

CVR-nr.: 38203649