Sådan måler du om din podcast er en succes

Når du skal måle, hvor godt din podcast klarer sig, er det vigtigt at bruge data fra både din host, Apple Podcast Connect og Spotifys podcast-portal.

Der er efterhånden masser af spændende data om podcastlyttere, som tilsammen kan give dig et spændende indblik i, om din podcast er en succes. Groft sagt kan du:

Data fra din host

Alt efter valg af host og betalingsmodel for dit podcastshow har du adgang til forskellige typer statistik, men de vigtigste stats er her, hvor mange der lytter til din podcast, og dernæst kan det også være brugbart at vide, om folk lytter på mobilen eller på din hjemmeside.

Du kan både se, hvor mange der har lyttet til de enkelte episoder af din podcasts, og hvor mange der har lyttet i en given periode. Her er det vigtigt at holde sig for øje, at det er meget normalt, at lyttertallene ofte vokser løbende. Det skyldes den måde, podcasts udgives på, hvor alle episoder ligger i det samme feed. Når dit indhold ligger samlet, giver det nye lyttere muligheden for nemt at gå i gang med at lytte til tidligere udgivede episoder, og derfor ses det ofte, at en episode, der er 1 eller 2 år gammel, stadig genererer masser af afspilninger.

De fleste større podcast hosts på markedet, f.eks. Podbean, Libsyn og Spreaker, følger en standard for, hvordan man måler en afspilning. Disse standarder er udarbejdet af Interactive Advertising Bureau (IAB).

Data fra ‘Podcast Analytics’

Rigtig mange podcastere måler alene successen af deres podcast på antallet af lyttere, men det er også rigtig vigtigt at vide, hvor længe disse lyttere lytter med, og om de måske er så vilde med dit indhold, at de abonnerer på det.

I Podcast Analytics får du yderst brugbar data om, hvor lyttere eventuelt hopper fra i løbet af et afsnit og hvilke afsnit, der performer bedre end andre. Du kan se, hvor mange der procentvis vælger at abonnere/subscribe til din podcast på baggrund af de enkelte episoder. Vi har i Kontekst & Lyd set eksempler på, at 90% af lytterne af en given episode subscribede til en podcast, og så ved man, at ens indhold er noget, lytterne kan lide. 

Vær opmærksom på, at statistikkerne kun afslører afspilninger fra iOS 11 eller iTunes 12.7 samt senere udgaver af Apples podcasttjenester. Derfor kan du ikke rigtigt bruge det kvantitative data til så meget, men hvis vi antager, at folk der lytter på en nyere iphone, har cirka samme lyttemønstre som dem, der lytter på gamle iphones eller på androidtelefoner, så er den kvalitative data fra Podcast Analytics særdeles anvendelig.

Log ind via iTunes Connect, og find dine podcast stats under ‘Podcast Analytics’. Læs desuden meget mere om data fra Podcast Analytics her.

Data fra ‘Spotify for podcasters’

Det er også interessant at kigge på, hvem der lytter med, så du ved, om du rammer din målgruppe. I ‘Spotify for podcasters’ kan du se køn og alder for dem, som lytter til din podcast i Spotify.

Disse stats skal læses med det forbehold, at mange lytter til podcasts andre steder end i Spotify. Find dine data fra Spotifys podcast-portal her.

Hold dig opdateret om podcasting

Følg vores podcast

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og 
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.

Kontakt os

Adresse

Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 4. sal
1610 København V

CVR-nr.: 38203649