Sådan måler I om jeres podcast er en succes

Er jeres podcast en succes? Det er et rigtig godt spørgsmål, som ikke er helt let at besvare. Det er nemlig ikke så enkelt at måle succesen af en podcast.

Ifølge DR Medieforsknings rapport om udviklingen i danskernes digitale medievaner i 2017, lytter næsten hver 6. dansker til podcast hver uge. Det er pænt, fordi det er et bevis på, at podcasting bliver mere og mere populært – året forinden var det kun hver 11. dansker, der lyttede så ofte.

Læs også: Hver fjerde dansker mellem 20 og 39 år lytter til podcasts ugentligt

Men selv om podcast hitter og har været i konstant fremgang siden starten af 2016, så er det i modsætning til andre medier ikke noget, som alle bruger – endnu. Og det er værd at have i baghovedet, når I vurderer, om jeres podcast er en succes.

Er du mere en lytter end en læser?

Mål succesen på kvalitet – ikke nødvendigvis kvantitet

Selv om det er nok så interessant og vigtigt med data, der afslører, hvor mange der lytter med på jeres podcast, er jeres bearbejdning af dataene en lige så vigtig forudsætning, når I måler succesen af jeres podcast. Med danskernes lyttervaner in mente bliver I skuffede, hvis I laver en 1:1-sammenligning med andre, mere etablerede former for content – f.eks. blogindlæg og SoMe-videoer. Der vil ofte være færre podcastlyttere end læsere og seere, men til gengæld har I deres opmærksomhed i længere tid.

Men behøver det at være for alle?

Behøver I at have 25.000 lytteres opmærksomhed, for at man kan tale om en succesfuld podcast? Det mener vi ikke.

Podcastmediet kan noget andet end video og tekst. Der er mange fordele ved at podcaste, f.eks. kan I gå i dybden med et emne på en helt anden måde end ved video. Mål derfor jeres succes ud fra, hvor mange der bliver hængende og hører det meste af jeres episoder. Det er selvfølgelig et kvalitetstegn, hvis jeres lyttere rent faktisk bliver hængende og hører hele podcasten.

Brug jeres data til at se, hvor folk eventuelt hopper fra i løbet af et afsnit, og hvilke afsnit der performer bedre end andre. Tilpas indhold og længde, og glæd jer over, at I har jeres lytteres opmærksomhed i noget længere tid, end ved en gennemsnitlig SoMe-video.

Brug det data der findes

De primære grunde til, at det kan være en udfordring at måle succesen af en podcast, er dels, at Apple – som dominerer podcastmarkedet – sidder på rigtig meget information, som de kun har løftet lidt af sløret for. Og dels, at Apple og de fleste andre podcast apps ikke selv hoster jeres podcast – det vil sige, at de henter jeres podcast hos en 3. part, som opbevarer jeres lydfiler. På den måde er der flere platforme, der opsamler data, og desværre taler de ikke ordentligt sammen, og data bliver ikke udvekslet.

Podcast Analytics har løftet lidt af sløret

Når ovenstående er sagt, så blev der i december 2017 åbnet op for noget særdeles interessant viden om podcastlyttere. Den 15. december 2017 løftede Apple endelig lidt af sløret for, hvordan en podcast performer i iTunes og Apple Podcasts ved hjælp af Podcast Analytics. Det er nu muligt at se:

  • hvor mange devices, jeres podcast er blevet afspillet fra.
  • i hvor lang tid, de enkelte episoder er blevet afspillet.
  • hvor mange afspilninger, der er pr. dag.
  • hvor i podcasten, lytterne evt. hopper fra.
  • hvor i verden, der bliver lyttet.

Apple udregner også, hvor mange minutter den gennemsnitlige lytter har hørt jeres podcast – samt hvor stor en procentdel af podcasten, jeres lyttere hører. Log ind via Podcasts Connect, og find jeres podcast stats under Podcast Analytics. Vær opmærksom på, at statistikkerne kun afslører afspilninger fra iOS 11 eller iTunes 12.7 samt senere udgaver af Apples podcasttjenester. I skal derfor lægge afspilninger til fra alle andre podcast apps – også dem, der henter jeres RSS-feed hos iTunes.

Data fra jeres host

Det er ikke kun hos Apple, at I kan finde statistik. Alt efter valg af host og betalingsmodel for jeres podcastshow har I adgang til forskellige typer statistik. I de fleste hosts kan I se antallet af downloads/afspilninger i en given periode. Hvis I vil have indsigt i, hvordan jeres podcast klarer sig, skal I dykke ned i antallet af afspilninger. Disse tal kan være overraskende præcise, alt efter hvilken host I bruger. Både Blubrry, Libsyn, Podtrac, og snart også Spreaker følger standarderne for måling af podcasts udarbejdet af Interactive Advertising Bureau (IAB). Her har man bl.a. sat standarder for, hvad et download er, og hvad en lytter er.

Læs også: Her er de bedste podcast hosts

Hvor lytter folk til jeres podcast?

Det er også interessant at kigge på, hvor folk lytter til jeres podcast. Kommer lytterne f.eks. fra iTunes, Facebook, en embedded player eller en mobil app? Hvor mange lytter fra en mobil enhed kontra en computer? Disse tal hjælper jer til at forstå, hvilke marketingtiltag der virker bedst.

Antallet af abonnenter er ikke så vigtigt

Antallet af abonnenter på en podcast er relativt uinteressant, da abonnenter er målt ud fra, hvor mange der lytter til en podcast direkte via RSS-feedet. Det er der ikke mange, der gør længere – i stedet finder de jeres podcast via de sociale medier, jeres hjemmeside og podcastafspillere som Apple Podcasts. Hvis I kiggede på antallet af abonnenter, ville tallet således være deprimerende lille, så lad være med at kigge på det.