Sådan distribuerer du en podcast

Se podcastens rejse fra lydfil til den kan høres i iTunes og podcast apps. Læs desuden om alt, hvad der er værd at vide om at distribuere en podcast.

 

Podcastens rejse fra lydfil til lyttere:

 

Podcast host

Når podcasten er færdigredigeret, så skal den udgives – distribueres. Første skridt er at få podcastfilen uploadet til en podcast host.

Du får automatisk genereret et RSS-feed hos din host, som sender podcasten videre ud til lytterne.

Der findes mange muligheder for hosting. Nogle af de største på markedet er:

Man kan også hoste via sin hjemmeside. Det kræver dog noget mere teknisk snilde at hoste på egen hjemmeside, og desuden kan en side blive langsommere, f.eks. hvis podcasten bliver populær og downloades af mange lyttere på samme tid.

Vi har skrevet en guide til, hvad det er værd at overveje i valget af podcast host: Her er de bedste podcast hosts

Rss-feed

Din podcast host sørger for at generere et rss-feed. Rss betyder ’Really Simple Syndication’ eller ’let opdateringsstrøm’. Rss-feedets funktion er at sprede din nye podcast til musikbiblioteker som iTunes og Stitcher samt podcast-apps, så folk kan finde podcasten, og du kan få dine første lyttere.

Her er det værd at nævne, at første gang du udgiver en podcast, skal du fortælle iTunes – eller Apple Podcasts, som det hedder nu – og Stitcher, at du har udgivet noget. Det gør du ved at logge ind i henholdsvis Podcasts Connect og Stitcher Partner Portal, hvor du uploader dit rss-feed. Herefter vil iTunes automatisk opsnappe, når du tilføjer nye episoder i  podcast hosten.

Læs også: Derfor skal du SEO-optimere din podcast – og sådan gør du

Når iTunes og andre har registreret dit rss-feed, kan lytterne begynde at abonnere på din podcast. Når de abonnerer, får de automatisk nye episoder overført til deres app, når episoderne udkommer. Det svarer lidt til at abonnere på en avis eller et magasin, som vil blive leveret, når der er udkommet et nyt nummer.

Landingpagen – dit podcastunivers 

Når podcasten er hostet, er der mulighed for at integrere eller embedde afspilning af den på din hjemmeside. Det kunne f.eks. se sådan ud:

Podcastmediet er stadig meget nyt, og derfor anbefaler vi, at du opbygger et podcastunivers på din hjemmeside, hvor du tager lytteren i hånden og forklarer lidt om, hvad en podcast er, hvor man kan lytte til din podcast, hvordan man abonnerer på den og så videre.

Podcast apps

iTunes Store har siden 2006 været den største portal for podcasts – programmet iTunes kan bruges både på pc, Mac, iPhone og iPad. Podcasts er gratis at hente med iTunes.

Hvis du har en Android-telefon, er der mange muligheder for valg af podcastprogrammer. Vi har beskrevet en række af de bedste podcast-apps her.

Promovering af din podcast

Uden lyttere er din podcast ikke meget værd. Derfor er det ekstremt vigtigt at prioritere at bruge både tid, kræfter og penge på at nå ud til så mange lyttere som overhovedet muligt. 

Få gode idéer til promoveringen af din podcast her: Sådan får du flere lyttere til din podcast

Hold dig opdateret om podcasting

Følg vores podcast

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og 
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.

Kontakt os

Adresse

Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 4. sal
1610 København V

CVR-nr.: 38203649