Sådan distribueres en podcast

Når I har lavet jeres podcast, er målet at få lyttere. Derfor er distribueringen af podcasten ekstremt vigtig. Læs her, hvordan podcasten når fra lydfil til lytter.

Når vi producerer podcasts, hjælper vi jer hele vejen. Lige fra den gode idé til i sidste ende at få lyttere til podcasten i distributionsfasen. På den måde er I sikre på, at jeres investering bliver fulgt bedst muligt til dørs, så I opnår den ønskede effekt med jeres nye kommunikationsmiddel.

Læs også: Sådan får I (flere) lyttere til jeres podcast

En podcasts rejse fra færdig fil til lytterne:

Podcast host eller hjemmeside?

Når podcasten har været til gennemgang hos jer, skal vi i gang med en af de vigtigste faser: distributionen. Vi sørger for, at podcasten rammer målgruppen mest optimalt.

Første step er at få podcastfilen uploadet til enten en podcast host eller til jeres egen hjemmeside.

Fordelene ved at uploade jeres podcasts til en podcast host er, at I bl.a. får adgang til lytterstatistik og nemt kan dele jeres podcasts med omverdenen. Hvis I derimod uploader jeres podcasts til jeres hjemmeside, vil I ikke kunne få det samme indblik i, hvor mange der f.eks. har lyttet til jeres podcast. Desuden kan jeres side blive langsommere både af at have gemt lydfilerne på jeres egen server samt, hvis podcasten har mange lyttere, som downloader eller lytter til nye episoder på samme tid.

Der findes mange muligheder for hosting. Nogle af de største er:

Embed afspilning på jeres hjemmeside

Hvis I vælger at hoste jeres lydfil hos en podcast host, har I mulighed for at integrere eller embedde afspilning af podcasts på jeres hjemmeside. Muligheden for at embedde en afspiller på jeres egen hjemmeside følger automatisk med, når I bruger en podcast host. Det kunne f.eks. se sådan ud:

Podcastmediet er stadig meget nyt, derfor anbefaler vi, at I opbygger et podcastunivers på jeres hjemmeside, hvor I tager lytteren i hånden og forklarer lidt om, hvad en podcast er, hvor man kan lytte til jeres podcast, hvordan man abonnerer på den osv. Se eksempelvis, hvordan Symbion har gjort det her.

 

Rss-feed

Når lydfilen er uploadet til enten en host eller jeres hjemmeside, skal I have genereret et rss-feed. Rss-feed betyder ’Really Simple Syndication’ eller ’let opdateringsstrøm’. Rss-feedets funktion er at sprede jeres nye podcast til musikbiblioteker som iTunes og Stitcher samt podcast-apps, så folk kan finde podcasten, og I kan få jeres første lyttere.

Her er det værd at nævne, at første gang I udgiver en podcast, skal I fortælle iTunes og Stitcher, at I har udgivet noget. Det gør I ved at logge ind i henholdsvis iTunes Connect og Stitcher Partner Portal, hvor I uploader jeres rss-feed. Herefter vil iTunes automatisk opsnappe, når I tilføjer nye episoder i jeres podcast host.

Læs også: Derfor skal I SEO-optimere jeres podcast – og sådan gør I

Når iTunes og andre har registreret jeres rss-feed, kan man begynde at abonnere på jeres podcast. Når man abonnerer, får man automatisk nye episoder overført til sin app, når de udkommer. Det svarer lidt til at abonnere på en avis eller et magasin, som vil blive leveret, når der er udkommet et nyt nummer.

 

Podcast apps

iTunes Store har siden 2006 været den største portal for podcasts – programmet iTunes kan bruges både på pc, Mac, iPhone og iPad. Podcasts er gratis at hente med iTunes.

Hvis du har en Android-telefon, er der mange muligheder for valg af podcastprogrammer. Vi har beskrevet en række af de bedste podcast-apps her.

Vi vejleder jer gerne om den mest optimale måde at nå lytterne på via jeres online-kanaler. Og i sidste ende tilbyder vi en PR-indsats, hvis jeres podcast har potentiale til at ramme et større publikum uden for jeres målgruppe.

 

Læs også: Vi producerer podcasts for jer fra A til Z

Skal vi uddybe? Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak!