Q&A – alt hvad du har brug for at vide som podcaster

Bliv klogere som podcaster lynhurtigt. I denne Q&A forsøger vi at komme hele vejen rundt om det at producere podcasts med korte spørgsmål-svar.

Generelt

Q: Hvordan lytter man til en podcast?

A: De fleste lytter fra en mobiltelefon, men det er også muligt at lytte på tablets og computere – og sågar også nogle DAB-radioer. En podcast kan høres i iTunes eller en af de utallige podcast apps, der findes – f.eks. Podcast Addict, Pocket Casts eller Spreaker.  

Q: Hvor lang tid lytter folk til podcasts?

A: I december 2017 udkom Apple med et værktøj, som giver et fantastisk indblik i podcastlytteres adfærd. Data viser, at lyttere af podcasts er meget loyale og lytter med længe, hvis indholdet er godt nok.  

Q: Hvor mange lyttere kan jeg forvente?

A: Det kommer rigtig meget an på, hvor dygtig du er til at promovere din podcast. Der findes mange gode podcasts med lave lyttertal, fordi podcast er et medie, der til at begynde med skal pushes ud til lytterne – de opdager sjældent selv nye udgivelser. Heldigvis er potentialet stort, fordi flere og flere lytter til podcasts. I 2017 lyttede hver 6. dansker ugentligt!

Læs også: Sådan måler du succesen af din podcast  

Q: Er der et sted, hvor man kan se antallet af abonnenter?

A: Nej, desværre ikke. Man kan kun se antallet af downloads/afspilninger hos den host, hvor du udgiver din podcast.  

Q: Hvad er et download? Hvis den samme lytter hører podcasten 100 gange, tæller det så for 100 afspilninger, eller tæller den kun én?

A: En del podcast hosts har tilpasset måden at registrere downloads/afspilninger til IAB-standarder (en amerikansk metode til at måle digital performance). Det har de netop gjort, for at det ikke tæller som fem downloads, hvis du selv hører podcasten fem gange. De downloads/afspilninger, som fremgår i f.eks. Libsyn, er således unikke.  

Q: Hvordan måler jeg min podcasts performance?

A: Kvantitativt kan du i Apples Podcast Analytics-værktøj se, hvor lang tid der gennemsnitligt bliver lyttet til dine episoder, men kun afspilninger fra devices, der har installeret iOS 11 eller iTunes 12.7 – eller nyere udgaver.

Kvalitativt kan man spørge, hvad den enkelte lytter har fået ud af at lytte til din podcast? Det må man jo desværre ud at spørge den enkelte lytter om, hvis man vil have et brugbart svar. Vi vil foreslå, du evaluerer ved at spørge dine lyttere – IRL, i et survey, eller hvordan du nu vil gøre.

Læs også: Sådan måler du succesen af din podcast

Produktion

Q: Hvor lang tid tager det at lave en podcast?

A: Det er umuligt at sige – det kommer fuldstændig an på koncept, længde, produktion og perfektionisme.  

Q: Hvor lang skal min podcast være?

A: Så lang tid, som du har noget spændende at fortælle dine lyttere! Mange podcastepisoder varer mellem 10 og 30 minutter, men der er også mange, som varer omkring en time. Statistik viser, at podcastlyttere gerne bliver hængende længe, hvis indholdet er spændende nok. Vi laver podcasts, som varer 6 minutter pr. episode og andre, som varer 40 minutter pr. episode.  

Q: Hvad er reglerne for at citere i en podcast?

A: ”Det springende punkt er ’god skik’ og ’i det omfang, som betinges af formålet.” Det er således en vurderingssag, hvordan du må citere i en podcast ved f.eks. at inddrage en lydbid fra Youtube, men så længe der citeres korrekt og i en sammenhæng, er det helt i orden. Der findes en tommelfingerregel om, at citater højest må være 2 minutter lange, men det er kun en tommelfingerregel og ikke en lov.

Q: Hvilket udstyr har jeg brug for for at komme i gang?

A: Det kommer selvfølgelig helt an på din produktion. Men en basicpakke består af:

  • en digital recorder til at optage på, f.eks. en Zoom
  • Det antal mikrofoner, som der er medvirkende i podcasten. Lad aldrig folk dele en mikrofon
  • Mikrofonstativer – det kan enten være bordstativer eller arme.
  • Høretelefoner til alle medvirkende
  • En højtalerforstærker, så alle medvirkende kan høre sig selv og styre deres monitorlyd
  • Kabler
  • En computer med et redigeringsprogram, f.eks. Hindenburg

Q: Hvad koster podcastudstyr?

A: Ligesom med alt andet elektronik, så er der podcastudstyr på alle prishylder. I podcastingens tilfælde hænger kvalitet og pris unægteligt sammen. Det kan godt betale sig at købe dyre mikrofoner, men hvis du er helt ny og ikke har ambitioner om mange tusinde lytninger, så kan mindre gøre det. Men vi vil dog klart fraråde produktioner med de allerbilligste mikrofoner. Der bliver kvaliteten simpelthen for dårlig. Så noget endegyldigt svar kan vi ikke komme med, men man kan komme fint i gang med en udstyrspakke på cirka 10.000 kroner.

Distribution

Q: Skal man uploade sin podcast til iTunes?

A: Ja! – hvis meningen med din podcast er at nå ud til så mange lyttere som muligt, skal du. Mere end halvdelen af al podcastlytning foregår via Apples musiktjeneste iTunes og iPhone app’en Podcasts.

Desuden henter mange andre podcast apps/podcastbiblioteker indhold gennem iTunes. I nogle tilfælde ønsker man måske blot at embedde noget lyd på en hjemmeside eller dele sin podcast med et helt særligt publikum, og så er det selvfølgelig en anden sag.

  

Q: Hvad skal en god landingpage indeholde?

A: En god landing page sætter din podcast i kontekst. Den skal gøre det let for interesserede at komme til at høre din podcast. Samtidig er det vigtigt, at du forklarer, hvad en podcast er, og hvordan man kommer i gang, da podcastmediet stadig er ukendt for mange.

Læs også: Derfor bør du have en landing page til din podcast

 

Q: Hvis jeg laver mere end én podcast, skal jeg så udgive i et eller flere feeds?

A: Hvis du udgiver til samme målgruppe, så kan du måske nøjes med et enkelt feed – men udgiv aldrig podcasts til forskellige målgrupper i samme feed.

Hvis du udgiver til samme målgruppe, men format, indhold, produktion etc. er meget forskellig for dine podcasts, så vil det i nogle tilfælde være bedst at udgive i flere feeds.

Der findes ikke noget specifikt svar – der må foretages en konkret vurdering fra gang til gang. Hvis du udgiver flere podcasts i samme feed, er det vigtigt at gøre det tydeligt for modtageren.

Q: Hvad er et ID3 tag?

A: I en af de mest populære podcast hosts, Libsyn, kan du hæfte et ID3-tag på din podcastfil. Et ID3-tag er metadata, som du knytter til en lydfil – f.eks. udgiver, udgivelsesår, navn på podcast og andre ting.

MEN! Det betyder kun noget for de lyttere, som downloader en podcast lokalt til deres computer og skal bruge ID3-tagget til f.eks. at organisere deres lydfiler. For langt de fleste lyttere har det ingen betydning, men du kan selvfølgelig lige så godt hæfte et ID3-tag på – der sker ikke noget ved det, og det kræver ikke andet end at tjekke en boks af, når du udgiver.

 Q: Hvornår skal jeg uploade min podcast til iTunes?

A: Første gang, du udgiver via et nyt RSS feed, bør du uploade til iTunes, nogle dage før podcasten promoveres. Apple forbeholder sig nemlig retten til at bruge op til 10 dage, før dit feed kan godkendes – dog er vores erfaring, at det oftest tager cirka 24 timer.

Vil du – officielt – udgive på en bestemt dato, skal du først udgive podcasten i din host, sende RSS-feedet til iTunes, for derefter at ændre udgivelsesdatoen i din host – selvom det er lidt underligt.

Rent teknisk kan din podcast så ligge tilgængelig, før du havde tænkt dig, men der er det muligt at skjule/privatisere den, indtil du aktivt gør den offentligt tilgængelig.

Læs også: Sådan distribueres en podcast

Promovering

Q: Hvordan bruger jeg de sociale medier på den mest optimale måde til at promovere min nye podcast?

A: Det gør du ved først at definere din målgruppe. Facebook er den mest optimale platform at få mange lyttere, da langt de fleste danskere har en profil der. LinkedIn kan til gengæld være interessant, hvis du er ude efter lyttere, som arbejder professionelt med det, din podcast handler om. Instagram er også et fint sted at promovere en podcast, hvis du har mange følgere – eller har hyret en influencer med mange følgere. Vi har set et eksempel på en podcast, der strøg ind på 1. pladsen, efter at udgiveren havde delt sine første to episoder med sine følgere. Det kan godt betale sig at bruge nogle annoncekroner på at ramme din målgruppe på det eller de sociale medier, du satser på.  

Q: Giver det nogen mening at opfordre lytterne til at rate min podcast i iTunes?

A: Ja, så absolut. Ingen andre end Apple kender deres egne algoritmer, men positive anmeldelser giver dig indiskutabelt bedre placeringer i iTunes og øger dermed sandsynligheden for, at flere opdager din podcast. Social proof er uvurderligt!

Mangler du at få svar på noget?
Du er meget velkommen til at stille spørgsmål til os. Hvis det er relevant for et bredere publikum, så bliver det en del af Q&A’en. Skriv til kontakt@kontekstoglyd.dk

Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og 
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.

Kontakt os

(+45) 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk

Adresse

Kontekst & Lyd
Howitzvej 60, 1.
2000 Frederiksberg

CVR-nr.: 38203649