Uge 40: Techgiganterne kæmper om podcastmarkedet
Podcastmagasinet uge 40, 2020
Den digitale gigant, Amazon, kastede sig for nylig ind i kampen om det voksende podcastmarked.
Og med 55 millioner brugere af Amazon Music, hvor man på trods af navnet – også lytter til podcasts, er det en ganske betydelig spiller, der melder sig på banen.
Men hvorfor er det egentlig, at Amazon sammen med Spotify og Google i de senere år har oprustet på podcastfronten og budt Apple op til dans?
Og hvilken betydning får det for podcast som format – og RSS-feedet som distributionsform – at fire af verdens største digitale virksomheder hiver og trækker i lytterne?
De spørgsmål dykker vi ned i i denne episode af Podcastmagasinet, hvor vi også snakker med Danske Spil om værdien i at annoncere i podcasts.
Vært:
Simon Brix, partner & podcaster hos Kontekst & Lyd
Gæst:
Søren Hugger Møller, podcastekspert
Lars Bagge Gaarde, Brand Coordinator hos Danske Spil
Links:
- Berlingske.dk: Udskældt podcast om danske mordsager bliver til TV-serie
- medium.com: A New Model To Detect The Thousands of Fake But “IAB Certified” Podcast Downloads I got
- Spotify: Do podcasts and music compete with one another? Understanding users’ audio streaming habits
- Medietrends.dk: Her er de nominerede til Prix Radio 2020
- Podimos Youtube-kanal: Podimos 1 års fødselsdagswebinar
- twitter.com: Russell Ivanovic tweeter
- Podbean.com: Sådan udgiver du en podcast i Amazon Music
- warc.com: Study establishes ROI of podcast ads
- Podcasts og podcasting – Søren Hugger Møllers nyhedsbrev
- Podcast Movement: https://virtual.podcastmovement.com/
Andre episoder
Uge 40: Karen Straarup om konceptudvikling
Hvad kræver det at udvikle et godt podcastkoncept? – og hvordan griber man opgaven an?
Det taler vi med selvstændig konceptudvikler Karen Straarup om.
Uge 23: Morten Resen – sådan laver man podcast til børn
Hvordan laver man podcasts til børn? Hvad gider de at høre på? Og hvor skal man lægge snittet, når man både taler til børn på 6 og på 12?
Det taler vi med Morten Resen om, der er manden bag GoLittlePLAY, der ligesom blandt andet Talk Town Kids, Podimo og nu også snart DR, satser stort på indhold for de mindste.
Uge 11: Her er podcast-pengene!
Ny rapport viser, hvordan der tjenes penge på podcasting i Danmark, og vi dykker sammen med forskerne bag rapporten ned i konklusionerne.
Desuden undersøger vi, hvor udbredt podcast er i undervisningen og hvilke podcasts, danske skoleelever producerer.
Uge 5: Medierapporten 2021 – sådan lytter vi til podcast
DR har udgivet den årlige medierapport ‘Medieåret 2021’. Public service-mastodonten har undersøgt, hvordan vi danskere fordeler vores lyttetid på tværs af platforme og tilbud, højtalere og hovedtelefoner.
Uge 44: Det bedste fra AudioDays
Podcastmagasinet har været på Audiodays. Hør bl.a. chefredaktør på Radio4, Anne-Marie Dohm, fortælle om radioens podcaststrategi og forsvar for de nuværende lyttertal, der ligger langt under, hvad Radio24syv præsterede inden kanalens lukning. Find også ud af hvad dragemodellen går ud på – og hvordan et af verdens største podcastbureauer arbejder med branded podcasts.
Uge 35: Er musik i podcasts i fare?
Danske podcasts bliver beordret nedtaget af store, amerikanske pladeselskaber.
Heartbeats, Radio Loud og radio/podcast-tjenesten The Lake er alle berørte, fordi de har brugt licens-musik i deres produktioner.
Hvad er det egentlig, der foregår? Hvilke podcast bliver beordret nedtaget – og hvorfor? Og må man virkelig ikke bruge licensmusik i podcasts under nogen omstændigheder?
Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.
Adresse
Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 3. sal
1610 København V
CVR-nr.: 38203649