Uge 40: Techgiganterne kæmper om podcastmarkedet
Podcastmagasinet uge 40, 2020
Den digitale gigant, Amazon, kastede sig for nylig ind i kampen om det voksende podcastmarked.
Og med 55 millioner brugere af Amazon Music, hvor man på trods af navnet – også lytter til podcasts, er det en ganske betydelig spiller, der melder sig på banen.
Men hvorfor er det egentlig, at Amazon sammen med Spotify og Google i de senere år har oprustet på podcastfronten og budt Apple op til dans?
Og hvilken betydning får det for podcast som format – og RSS-feedet som distributionsform – at fire af verdens største digitale virksomheder hiver og trækker i lytterne?
De spørgsmål dykker vi ned i i denne episode af Podcastmagasinet, hvor vi også snakker med Danske Spil om værdien i at annoncere i podcasts.
Vært:
Simon Brix, partner & podcaster hos Kontekst & Lyd
Gæst:
Søren Hugger Møller, podcastekspert
Lars Bagge Gaarde, Brand Coordinator hos Danske Spil
Links:
- Berlingske.dk: Udskældt podcast om danske mordsager bliver til TV-serie
- medium.com: A New Model To Detect The Thousands of Fake But “IAB Certified” Podcast Downloads I got
- Spotify: Do podcasts and music compete with one another? Understanding users’ audio streaming habits
- Medietrends.dk: Her er de nominerede til Prix Radio 2020
- Podimos Youtube-kanal: Podimos 1 års fødselsdagswebinar
- twitter.com: Russell Ivanovic tweeter
- instagram.com: Joe Rogans update, efter at hans podcast er kommet på Spotify
- Podbean.com: Sådan udgiver du en podcast i Amazon Music
- warc.com: Study establishes ROI of podcast ads
- Podcasts og podcasting – Søren Hugger Møllers nyhedsbrev
- Podcast Movement: https://virtual.podcastmovement.com/
Andre episoder
Uge 35: Podcast i det kommende medieforlig
Trods lovning om det modsatte, blev støttemulighederne for podcasts ikke forbedret med medieforliget i 2018, men hvad kan vi forvente, når politikerne endnu engang skal til forhandlingsbordet?
Uge 30: Hvorfor sponsorerer Zetland podcasts?
Onlinemediet Zetland har i 2020 indgået nye samarbejder med sportspodcasts som Mediano og cykelpodcasten Veloropa. Aftalerne kommer i forlængelse af sponsoraftaler med flere uafhængige podcastere – og er er en del af den markedsføringsstrategi, som mediet har fulgt i de seneste par år.
Special: Indsamlingsnævnet vil ændre donationsregler
Dette er en særudsendelse, hvor vi følger op på sagen om, at Indsamlingsloven har fået en del podcastere til at stoppe med at bede om donationer fra lytterne. Nu siger formanden for Indsamlingsnævnet til Podcastmagasinet, at reglerne er utidssvarende og bør ændres, så podcastere igen kan modtage økonomisk støtte fra lytterne uden at skulle have en indsamlingsgodkendelse.
Uge 26: Podcastere dropper donationer // Derfor lytter vi til podcasts
Alle podcastere, der modtager donationer fra deres lyttere, skal have tilladelse til at samle penge ind. Det har Indsamlingsnævnet besluttet.
Hvad betyder det for donationsplatformen 10er.dk og for de mange hobbypodcastere, at man pludselig skal have 1100 kroner op af lommen til en ansøgning og afsætte tid til bureaukrati for at få lov til at bede om støtte fra lytterne?
Det snakker vi med manden bag 10er.dk, Mikkel Malmberg, om.
Uge 12: Podcastnyt i en krisetid // Sådan optager du podcast på hjemmekontoret
Denne udgave af Podcastmagasinet handler om, hvordan du laver god lyd fra hjemmekontoret. Derudover kommer vi omkring de vigtigste nyheder fra podcastverdenen i en tid, hvor flere medier skruer op for brugen af podcast i deres dækning af corona-situationen.
Uge 4: Nye tal fra DRs medierapport 2019 // Le Gammeltoft om Heartbeats
I dag udkommer DR’s årlige rapport ’Medieudviklingen 2019’ – vi har i den forbindelse taget en snak med forskerne bag rapporten om udviklingen på podcastmarkedet, og hvad vi kan forvente os af 2020. Og så kan du også møde Le Gammeltoft, som giver et indblik i forretningen Heartbeats.
Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.
Adresse
Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 4. sal
1610 København V
CVR-nr.: 38203649