Uge 40: Techgiganterne kæmper om podcastmarkedet
Podcastmagasinet uge 40, 2020
Den digitale gigant, Amazon, kastede sig for nylig ind i kampen om det voksende podcastmarked.
Og med 55 millioner brugere af Amazon Music, hvor man på trods af navnet – også lytter til podcasts, er det en ganske betydelig spiller, der melder sig på banen.
Men hvorfor er det egentlig, at Amazon sammen med Spotify og Google i de senere år har oprustet på podcastfronten og budt Apple op til dans?
Og hvilken betydning får det for podcast som format – og RSS-feedet som distributionsform – at fire af verdens største digitale virksomheder hiver og trækker i lytterne?
De spørgsmål dykker vi ned i i denne episode af Podcastmagasinet, hvor vi også snakker med Danske Spil om værdien i at annoncere i podcasts.
Vært:
Simon Brix, partner & podcaster hos Kontekst & Lyd
Gæst:
Søren Hugger Møller, podcastekspert
Lars Bagge Gaarde, Brand Coordinator hos Danske Spil
Links:
- Berlingske.dk: Udskældt podcast om danske mordsager bliver til TV-serie
- medium.com: A New Model To Detect The Thousands of Fake But “IAB Certified” Podcast Downloads I got
- Spotify: Do podcasts and music compete with one another? Understanding users’ audio streaming habits
- Medietrends.dk: Her er de nominerede til Prix Radio 2020
- Podimos Youtube-kanal: Podimos 1 års fødselsdagswebinar
- twitter.com: Russell Ivanovic tweeter
- instagram.com: Joe Rogans update, efter at hans podcast er kommet på Spotify
- Podbean.com: Sådan udgiver du en podcast i Amazon Music
- warc.com: Study establishes ROI of podcast ads
- Podcasts og podcasting – Søren Hugger Møllers nyhedsbrev
- Podcast Movement: https://virtual.podcastmovement.com/
Andre episoder
Uge 7: Derfor er Genstart ikke DK’s største podcast
Hvorfor er det kun en halv sandhed, at Genstart er Danmarks største podcast? Vi har analyseret lidt på tallene fra Podcast Index og fundet frem til nogle overraskende konklusioner. Samtidig dykker vi ned i, hvordan man skruer en fed podcast om musik sammen.
Uge 3 EKSTRA: Medieudviklingen 2020 med DR Medieforskning
Det private massemedie!
Sådan kalder DR podcastmediet i den årlige rapport ’Medieudviklingen 2020’, hvor public service mastodonten tager temperaturen på tendenserne i danskernes brug af elektroniske medier.
Rapporten er udkommet i dag, og i den anledning har Podcastmagasinet traditionen tro taget en snak med DR Medieforskning om udviklingen på podcastmarkedet.
Uge 3: Et kig i krystalkuglen med podcastekspert Steve Pratt
Bliver 2021 endnu et år, hvor podcasting bare buldrer derudaf?
Vi taler med Steve Pratt, der er Co-founder i det canadiske podcastbureau, Pacific Content, og hører hans bud på, hvad der kommer at ske på det kæmpestore amerikanske podcastmarked i det nye år.
Og så forsøger vi at samle op på den stribe af skandaler, som New York Times’ podcastafdeling er løbet ind i de seneste par måneder.
Uge 49: Reportage fra Podcastprisen
Årets Podcastpriser er blevet uddelt, og du kan i denne episode af Podcastmagasinet komme med til eventet, der løb af stablen i Absalon Kirke på Vesterbro d. 29. november.
Vi har interviewet vinderen af prisen for årets samarbejde og tager desuden pulsen på dansk podcasting i 2020 sammen med Center for podcasting.
Uge 35: Podcast i det kommende medieforlig
Trods lovning om det modsatte, blev støttemulighederne for podcasts ikke forbedret med medieforliget i 2018, men hvad kan vi forvente, når politikerne endnu engang skal til forhandlingsbordet?
Uge 30: Hvorfor sponsorerer Zetland podcasts?
Onlinemediet Zetland har i 2020 indgået nye samarbejder med sportspodcasts som Mediano og cykelpodcasten Veloropa. Aftalerne kommer i forlængelse af sponsoraftaler med flere uafhængige podcastere – og er er en del af den markedsføringsstrategi, som mediet har fulgt i de seneste par år.
Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.
Adresse
Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 4. sal
1610 København V
CVR-nr.: 38203649