Hvad er en podcast host?

Hvad skal man være opmærksom på, første gang man udgiver en podcast? Vi har lavet en lille guide til, hvad en podcast host er, hvad man skal bruge et RSS-feed til, og hvordan iTunes fungerer.

Hvad er en podcast host?

En podcast host er en server, som opbevarer jeres lydfiler. En af fordelene ved at bruge en host som server er, at den genererer det RSS-feed, som I skal bruge til at fortælle bl.a. iTunes og andre apps og afspillere, at jeres podcast findes.

I hosten uploader I jeres lydfil og laver en beskrivelse af jeres podcast. Beskrivelsen skal bl.a. indeholde navnet på jeres podcast, beskrivelse af indhold samt logo.

Læs også: Derfor skal I SEO-optimere jeres podcast

En anden fordel ved at uploade jeres podcast til en host er også, at I bl.a. får adgang til lytterstatistik og nemt kan dele jeres podcast med omverdenen. I kan også vælge at uploade jeres podcast til jeres hjemmeside, men her vil I ikke kunne få det samme indblik i, hvor mange der f.eks. har lyttet til jeres podcast. Desuden kan jeres side blive langsommere, hvis I uploader tunge lydfiler direkte til den.

Læs også: Her er de bedste podcast hosts

 

Hvad er et RSS-feed?

Når I har uploadet jeres lydfil til enten en host eller jeres hjemmeside, skal I have genereret et RSS-feed. RSS-feed betyder ‘Really Simple Syndication’ eller ‘let opdateringsstrøm’ og fortæller, hvad jeres podcast hedder, hvad den handler om osv. RSS-feedets funktion er at sprede jeres nye podcast til biblioteker som iTunes og Stitcher samt podcast-apps, så folk kan finde podcasten, og I kan få jeres første lyttere. Når iTunes og andre har registreret jeres RSS-feed, kan man begynde at abonnere på jeres podcast. Når man abonnerer, får man automatisk nye episoder overført til sin app, når de udkommer. Det svarer lidt til at abonnere på en avis eller et magasin, som vil blive leveret, når der er udkommet et nyt nummer.

 

Hvordan fungerer iTunes?

iTunes er verdens største podcastbibliotek, derfor skal I selvklart også være der. Man kan sige meget om den magt, iTunes har, men hvis I gerne vil have udbredt jeres podcast, er I nødt til at være i iTunes – eller Apple Podcasts, som det nu hedder.

Måden I gør det på er, at første gang I udgiver en podcast, skal I fortælle podcastbibliotekerne iTunes og Stitcher, at I har udgivet noget. Det gør I ved at logge ind i henholdsvis Podcasts Connect og Stitcher Partner Portal, hvor I uploader jeres RSS-feed. Herefter vil bibliotekerne automatisk opsnappe, når I tilføjer nye episoder i jeres podcast host.

iTunes og andre podcastplatforme er søgemaskiner lige som Google. Derfor giver det god mening at SEO-optimere jeres podcasts med både den rigtige titel, en sigende beskrivelse samt et flot logo. Det kan I læse mere om i blogindlægget “Derfor skal I SEO-optimere jeres podcast“.

 

 

Podcaststatistik fra iTunes

I december 2017 offentliggjorde iTunes noget af den podcaststatistik, de ligger inde med. Det betyder, at man nu kan se antallet af enheder, som afspiller jeres podcasts, samt hvor lang tid de enkelte episoder bliver afspillet. I finder statistikken via Podcasts Connect. Vær opmærksom på, at statistikkerne kun afslører afspilninger fra iOS 11 eller iTunes 12.7 og senere udgaver af Apples podcasttjenester.

Skal vi uddybe? Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak!