Nu kommer podcastens svar på YouTube – Google satser på lyd!

Google vil fordoble verdens podcastforbrug ved at gøre det nemmere at komme i gang med at podcaste og desuden pushe indhold ud fra lytternes interesser – ligesom på YouTube.

Det er fantastisk at gå på YouTube og blive inspireret til at se flere videoer, der på en eller anden måde relaterer til noget, som du allerede har set. Google arbejder på at lave en længe ventet lignende løsning for podcast, og målet er på få år at fordoble podcastforbruget i verden.

Co-founder af podcastbloggen Pacific Content, Steve Pratt, har for nylig interviewet Googles Podcast Manager om, hvad den amerikanske gigant pønser på i forhold til at gøre det lettere at finde og høre podcasts.

”Her og nu er Google virkelig gode til at give dig tekst og video relateret til dine søgeforespørgsler. Med alt det fantastiske arbejde, podcastere publicerer hver dag, er der ingen god grund til, at lyd ikke skal være en ’first-class citizen’ på samme måde,” siger Zack Reneau-Wedeen i et interview, som indgår i en serie på fem artikler om Googles podcastambitioner.

Er du mere en lytter end en læser?

Så hør blogindlægget:

Subscribe on Android

Brugervenlighedens mester vil inspirere podcastlyttere

Når podcasts fremover skal findes, bliver det således meget lettere. Det bliver et farvel til lukkede økosystemer i podcast apps som Podcast Addict, Pocket Casts etc., hvor det er lidt for kringlet at finde frem til de gyldne podcasts, man ved findes derude.

I stedet kan man bare google sig frem. Og hvis du ikke kan lide det, du hører, eller du vil høre endnu mere inden for samme emne, så foreslår Google dig alternativer – det er smart!

Hvis Google kommer i mål med projektet, jamen så synes det nærmest uambitiøst, at det ’kun’ vil fordoble podcastforbruget.

I årevis er podcast blevet nedprioriteret. I stedet har man kunne se Googles søgebjælke blive udvidet til, at du kan søge efter tekst, billede, video, bøger og sågar flybilletter, men altså ikke på noget godt til øregangene.

Zack Reneau-Wedeen undrer sig over, at der bliver lyttet 10 gange så meget podcast på en gennemsnitlig iPhone end på en android telefon.

”De fleste årsager til dette giver ingen mening. Det, at der er pre-installeret en podcast app i iPhones spiller nok en stor rolle. Så vi vil skabe et miljø på android, hvor det er lige så nemt at komme i gang med at podcaste (…),” siger han.

 

Podcast SEO er det nye sort

Googles satsning på podcast får stor indflydelse på podcastproducenter og -udgivere. Nu giver det bedre mening end nogensinde at tilpasse metadata, podcast landing page og andre ting, så Google opdager din podcast og indekserer den – læs mere om Googles krav her.

Programmet Google Assistant bliver også podcastificeret, så hvis du laver podcast, bør du bl.a. tænke over, om det er let at finde dit show med lydkommandoer.

Og hvad med længden på din podcast? Skal den være kortere? Hvad med indledningen? Skal man droppe den lange indledning og gå direkte på, så folk kan få den viden, de søger – hurtigt og uden ekstra nonsens?

Den diskussion skal først til at begynde, og den bliver interessant at følge med i.

Google er allerede din nye podcastven

Selv om det er lidt usikkert, hvordan Google præcist vil revolutionere podcastuniverset, så er Google faktisk allerede din ven, når det handler om at finde nye podcasts og lytte til dem. Det skal dog nævnes, at det kun er folk med rimeligt nye Android telefoner, som allerede nu kan få glæde af Googles indtog på podcastmarkedet.

Prøv at søge ’podcast  om …’ så skal Google nok hjælpe dig til at finde noget interessant auditivt indhold. Klikker du dig ind på en podcast via et søgeresultat, kan du se podcastens show description, en fuld episodeliste, og du kan subscribe.

Klikker du på podcastikonet oppe i venstre hjørne af skærmen, kommer du til forsiden af Google Search’ nuværende udgave af podcast. Der kan du se, hvilke podcasts du abonnerer på, og du kan også trykke på de tre prikker i øverste højre side af skærmen og føje til startskærm – så har du de facto en Google podcast app på din telefon. Den kan i skrivende stund ikke så meget, men det kommer nok snart.

Du kan også finde lister over Top Podcasts, Trending Podcast og podcasts inden for en række af kategorier, f.eks. samfund eller humor. Listerne i en vis udstrækning allerede baseret på dine subscriptions og det, du lytter til, men denne funktion er ikke fuldt udviklet – endnu. Når den er, så bliver det meget sjovere og meget nemmere at være inkarneret podcastlytter, og det gør det markant nemmere at være udgiver af en podcast, som man gerne vil målrette mennesker, der kunne have interesse i at høre podcasten.

I øvrigt hverken be- eller afkræfter Googles Podcast Manager, Zack Reneay-Weeden, i interviewet med Pacific Content, om der på et tidspunkt bliver lanceret en decideret podcast app.

Det kan også være, at Google vil koncentrere sig om at forbedre podcastoplevelsen i Google Play Music, som på nuværende tidspunkt kun er tilgængeligt i USA og Canada.

To be continued….

Skal vi uddybe? Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak!