Derfor skal I SEO-optimere jeres podcast
– og sådan gør I

Måske er det ikke lige søgemaskineoptimering, I tænker på som det første, når I udgiver en podcast. Men faktisk er SEO-optimering essentielt for, at jeres podcast bliver fundet og lyttet til.

Denne guide skal bruges til at optimere mulighederne for, at lyttere finder og hører jeres podcast. Vi tager udgangspunkt i Libsyn som podcast host og iTunes – eller Apple Podcasts, som det nu hedder – som jeres afspiller. Guiden kan dog bruges, uanset hvilke programmer I bruger til at hoste og afspille jeres podcasts.

Vær opmærksom på, at det er de tekster, I skriver i hosten, som vises i iTunes. I kan ikke redigere direkte i iTunes, da programmet er en afspiller, som henter sin information fra podcast hosts.

Læs også: Her er de bedste podcast hosts

 

iTunes og andre podcastplatforme er søgemaskiner lige som Google. Derfor giver det god mening at SEO-optimere jeres podcasts med både den rigtige titel, en sigende beskrivelse samt et flot logo for at rangere højt i iTunes. I takt med, at podcastmediet bare vokser og vokser, bliver det også vigtigere og vigtigere at gøre en indsats for at blive fundet af de rigtige lyttere i junglen af podcasts.

Men hvor Google gerne deler ud af, hvad der virker og ikke virker, holder iTunes kortene tættere ind til kroppen. Derfor er mange SEO-råd om iTunes baserede på erfaringer og formodninger frem for egentlige facts.

Læs også: Sådan distribueres en podcast

 

1. Hvor hjælper SEO-optimeringen?

SEO-optimering hjælper til med, at I bliver fundet ved søgninger. iTunes henter data fra felterne ‘titel’, ‘udgiver’ og ‘episodebeskrivelse’, så vær særligt opmærksom på disse! For mindre podcasts gør det det muligt at konkurrere med de mere populære og blive fundet af de rigtige lyttere.

 

2. Find på et godt navn til jeres podcast

Med et sigende navn til jeres podcast vil lytterne huske den. Desuden er det en god idé at inkludere et godt nøgleord i titlen. Og hvis I er et kendt brand, så brug også dette.

 

 

3. Beskriv jeres podcastserie

De fleste SEO-eksperter er enige om, at beskrivelsen af jeres podcastserie ikke påvirker søgningen i iTunes. Til gengæld fortæller den lytteren, hvad jeres podcast handler om.

 

4. Lav en fængende episodetitel

Den enkelte episodes titel er vital for, at jeres podcast bliver fundet i iTunes, på Google, og når I deler podcasten på de sociale medier. Derfor er det vigtigt, at I bruger lidt tid på at overveje, om titlen på jeres podcastepisode:

  • forklarer, hvad episoden handler om
  • er så kort som muligt – flere har oplevet, at hvis titlen kun består af ét ord, fx ’SEO’, vil episoden rangere højere, end hvis den bestod af en hel sætning
  • fortæller, hvad lytteren får ud af at høre jeres podcast
  • er fængende – får lytteren lyst til at klikke på podcasten
  • indeholder et eller flere af podcastens nøgleord
  • er unik – skiller episoden sig ud fra tidligere episoder.

I nogle podcast hosts har I mulighed for også at skrive en undertitel. Men i stedet for, at den bliver vist som en del af navnet på episoden, vises den som en del af beskrivelsen.

 

5. Overvej jeres opsætning

I juni 2017 udsendte Apple opdateringen iOS 11, som også medførte en opdatering af Apple Podcasts. Med releasen fulgte en række nye tags, som iTunes bruger til at hente information om jeres podcast. Dette betyder bl.a., at I ikke længere “må” skrive episodenummer i titlen. I stedet findes der nu dertil indrettede felter, som skal udfyldes i hosten. Her kan man angive sæsonnummer og episodenummer. Hvis man skriver episodenummer i titlen, kan man bl.a. ikke blive featured på forsiden af iTunes.

“Hvis I kontinuerligt udgiver en podcast, vil I også opleve en højere ranking i iTunes”

 

6. Beskrivelse / show notes

Beskrivelsen – eller show notes, som de også kaldes – af jeres podcastepisode har også indflydelse på jeres SEO. Derfor skal beskrivelsen af episoden være et lille resumé på maks. 500 tegn indeholdende de temaer og nøgleord, der er sigende for den enkelte episode.

Derudover er det en god idé at linke til jeres hjemmeside, så I også får noget trafik dertil. Når I gør dette, påvirker det også jeres generelle SEO. Især fordi jeres podcast bliver distribueret til flere podcastafspillere, bl.a. Player FM, Listen Notes og myTuner, efter I har delt jeres RSS-feed med iTunes. Jeres podcast og links bliver dermed delt mange gange.

Hvis I nævner specifikke hjemmesider, titler på bøger og film eller andet i episoden, så nævn dem også gerne i beskrivelsen.

Desuden er beskrivelsen også et godt sted at bede folk om at abonnere og dele jeres podcast. Skriv f.eks.: “Hvis du kunne lide, hvad du hørte, så del meget gerne podcasten med andre.”

 

7. Logo

Folk har tendens til at klikke på pæne ting. Sørg derfor for, at billedet på jeres side i iTunes er sigende for jeres podcast med f.eks. logo eller titel på podcastserien. Overvej også, om billedet kan ses, når det bliver skaleret ned til en lille firkant på en smartphone. Billedet skal være i filformatet JPEG eller PNG og i RGB-farver. Størrelsen på billedet skal være minimum 1400 x 1400 pixels og maksimum 3000 x 3000 pixels med 72 DPI. Logoet må maks. fylde 500 KB.

 

8. Knappen Abonnér

Jo flere, der abonnerer på podcasten, des højere bliver placeringen på iTunes’ hitlister. Derfor er det en god idé at få jeres lyttere til at abonnere på jeres podcast. Fordelen ved, at folk trykker Abonnér, er, at jeres lyttere automatisk får besked, når I udgiver nye episoder. Når I udgiver nye episoder, er det derfor godt at følge op med et nyhedsbrev eller et indlæg på de sociale medier. Her kan I opfordre folk til at abonnere, da det både gør deres liv lettere, hvis de kan lide, hvad de hører, og forhåbentligt kommer I til at rangere højere i iTunes.

 

9. Fanen Vurderinger og anmeldelser

Der er ingen, der rigtigt ved, om Vurderinger og anmeldelser (se foto nedenfor) påvirker jeres SEO – til gengæld skaber det troværdighed og social proof. Så mind gerne jeres lyttere om at efterlade 5 stjerner eller en kommentar. Det kunne passende være i slutningen af hver podcastepisode, eller når I opfordrer folk til at abonnere på jeres podcast.

 

10. Flere kategorier

Hvis det er muligt at få placeret jeres podcast i flere kategorier, vil det også give jer en større chance for at blive fundet. Hver podcastepisode kan blive vist i op til tre forskellige kategorier. Vær opmærksom på, at iTunes læser kategorierne på engelsk. Klik her for at se en aktuel liste over iTunes’ kategorier.

 

11.Identificering af nøgleord

I jeres podcast host skal I indtaste de nøgleord (også kaldet tags eller keywords), som siger noget om jeres podcast. Nøgleordene har ikke længere nogen reel betydning for SEO’en i iTunes, men tilgengæld for andre eksterne platforme. Vi anbefaler derfor, at I stadig indtaster relevante søgeord.

12. Udgiv jævnligt

Hvis I kontinuerligt udgiver en podcast, vil I også opleve en højere ranking i iTunes. Jo sjældnere I udgiver en episode, des lavere ranking.

 

13. Links i forbindelse med opslag på sociale medier

Hvis I vil rangere godt i iTunes, kan I reklamere for jeres nye podcastepisode på de sociale medier ved at linke til den i iTunes. På den måde vil folk blive sendt direkte ind i iTunes i stedet for først at skulle omkring jeres hjemmeside. Dette tæller i antallet af downloads og øger jeres samlede ranking. En anden fordel er, at lytterne nemt kan begynde at abonnere på jeres podcast. Ulempen ved at linke direkte til iTunes er dog, at alle Android- og Windows-brugere ikke kan bruge linket til noget, da det kun er iPhone-brugere, der bruger iTunes.

Læs også: Sådan får I lyttere til jeres podcast

 

 

Hvis I derfor hellere vil have jeres lyttere omkring jeres hjemmeside først, skal I sørge for at have et link eller plugin (det kunne f.eks. være Subscribe on Android eller Podlove til WordPress), som sender lytterne videre til den podcast app, de normalt bruger. Hvis lytterne hører podcastene direkte på jeres hjemmeside, vil antallet af downloads ses i f.eks. Libsyn, hvis I bruger dem som host. Dette vil desværre ikke påvirke jeres iTunes-SEO.

Hvis lytterne ikke lige får trykket på linket til iTunes eller Podlove, så giv dem muligheden for at finde jeres podcast i andre apps ved at fortælle dem, hvad de kan søge på, f.eks. ’Kontekst og Lyd’ eller ’SEO’.

Hvad er SEO?
SEO er en forkortelse for Search Engine Optimisation, som på dansk betyder ’søgemaskineoptimering’. Ved at identificere de ord, som beskriver jeres podcast bedst, hjælper I Google – eller i dette tilfælde iTunes – til at forstå, hvad jeres podcast handler om. Når jeres lyttere så søger på f.eks. ’SEO’ eller ’Kontekst og Lyd’, hjælper søgeoptimeringen med at finde frem til netop jeres podcast.

Læs også

https://kontekstoglyd.dk/bedste-podcast-hosts/
https://kontekstoglyd.dk/sadan-distribueres-en-podcast/

Skal vi uddybe? Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak!