7 gode grunde til at markedsføre din virksomhed med en podcast

Podcasting er en relativt ny måde at lave digital markedsføring på. I denne artikel kan du læse om, hvad mediet egentlig kan.

Flere og flere danske virksomheder går nu nye content marketing-veje og udgiver deres egen podcast. F.eks. anvender Danske Bank og Nordnet deres medarbejderes viden og kompetencer til at konkurrere med Radio24syvs Millionærklubben om at klæde radiolystne danskere på med seneste nyt om aktiemarkedet.

Derfor gør de det:

  1. Med podcasts kan man komme i dybden med stoffet. Der er plads til fordybelse – på en helt anden måde end med video og tekst.
  2. Lytterne kan lave noget andet, mens de konsumerer en podcast: Lydmediet indeholder den åbenlyse fordel, at lytterne kan lave andre ting som at køre bil eller gøre rent, mens de bliver klogere.

Læs også: Derfor forbedrer podcasts jeres kommunikation og markedsøring

“I 2016 lyttede 750.000 danskere til podcasts på mobilen.”

3. Podcast er et mere nærværende medie, end skriftlig kommuniktation er. Det er bare nemmere et danne sig et bedre indtryk, når man kan høre nogen, end når de blot er et navn skrevet sort på hvidt.

4. Podcast er et medie i vækst: I 2017 lyttede hver sjette dansker ugentligt til podcast.

5. Firmaer med podcasts skiller sig ud fra mængden.

6. Det er nemmere at få de unges opmærksomhed. Ungdommen skelner ifølge Ekstra-Bladets chefredaktør, Poul Madsen ikke mellem traditionelle medier og virksomhedernes egne medier. Har det relevans for dem, er afsenderen underordnet.

7. Med en podcast får man indhold, der kan anvendes på mange platforme: Hjemmesiden, nyhedsbrevet, Facebook, LinkedIn, iTunes eller i egen app.

A-kassen, gynækologen og altanfirmaet gør det

Der er mange måder at bruge podcasts på:

  • Gynækologen Henrik Vittrup har lavet en podcast for sine patienter, der efter en henvisning fra egen læge kan høre gynækologens beroligende stemme give patienten relevant viden om den forekommende konsultation.
  • Altanfirmaet Altan.dk og marketing-firmaet Novicell fortæller i podcasts om deres CSR-projekter i hhv. Nicaragua og Zambia, hvor firmaerne sponsorerer lokalt iværksætteri og skolegang.
  • Lærernes A-kasse vil tættere på medlemmerne og har lavet en podcastserie, hvor et panel med det populære radioprogram Mads & Monopolet som inspiration debatterer dilemmaer relateret til lærerfaget.

Hvad kan din virksomhed bruge podcasting til? Hvilken historie vil I fortælle?

Skal vi uddybe? Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak!