7 gode grunde til at markedsføre din virksomhed med en podcast

Podcasting er en relativt ny måde at lave digital markedsføring på. I denne artikel kan du læse om, hvad mediet egentlig kan.

Flere og flere danske virksomheder bruger podcasts i deres markedsføring. Og det er der flere gode grunde til. Eksempelvis kan man som Danske Bank og Nordnet bruge sine medarbejderes viden og kompetencer til at konkurrere med etablerede mediers podcast. For Danske Bank og Nordnets vedkommende konkurreres der blandt andet med Radio24syvs Millionærklubben om at klæde radiolystne danskere på med seneste nyt om aktiemarkedet.

Måske ligger din virksomhed også inde med unik viden? Podcasting er en virkelig god måde at iscenesætte den viden og ekspertise på. Men det er ikke det eneste – der er masser af andre gode grunde til at anvende podcasts som kreativ markedsføring.

Gode grunde til at anvende podcasting som markedsføring:

  1. Med podcasts kan man komme i dybden med stoffet. Der er plads til fordybelse – på en helt anden måde end med video og tekst.
  2. Lytterne kan lave noget andet, mens de konsumerer en podcast: Lydmediet indeholder den åbenlyse fordel, at lytterne kan lave andre ting som at køre bil eller gøre rent, mens de bliver klogere.

Læs også: Derfor forbedrer podcasts din kommunikation og markedsføring

“I 2019 lyttede 19 procent af danskerne til podcasts ugentligt, hvor det i 2016 kun var 9 procent”

3. Podcast er et mere nærværende medie, end skriftlig kommuniktation er. Det er nemmere for lytterne at danne sig et indtryk af dig og din virksomhed, når de kan høre din stemme, end hvis dit navn blot er skrevet sort på hvidt.

4. Podcast er et medie i vækst: Forskere taler om ny guldalder for lydmediet.

5. Firmaer med podcasts skiller sig ud fra mængden.

6. Det er nemmere at få de unges opmærksomhed med gode podcasts. Ungdommen lytter mere til podcasts end den ældre generation, og de skelner ifølge Ekstra-Bladets chefredaktør, Poul Madsen ikke mellem traditionelle medier og virksomhedernes egne medier. Har det relevans for dem, er afsenderen underordnet.

7. Med en podcast får du indhold, der kan anvendes på mange platforme: Hjemmesiden, nyhedsbrevet, Facebook, LinkedIn, iTunes eller i egen app.

A-kassen, gynækologen og altanfirmaet gør det

Der er mange måder at bruge podcasts på:

  • Gynækologen Henrik Vittrup har lavet en podcast for sine patienter, der efter en henvisning fra egen læge kan høre gynækologens beroligende stemme give patienten relevant viden om den forekommende konsultation.
  • Altanfirmaet Altan.dk og marketing-firmaet Novicell fortæller i podcasts om deres CSR-projekter i hhv. Nicaragua og Zambia, hvor firmaerne sponsorerer lokalt iværksætteri og skolegang.
  • Lærernes A-kasse vil tættere på medlemmerne og har lavet en podcastserie, hvor et panel med inspiration fra det populære radioprogram Mads & Monopolet debatterer dilemmaer relateret til lærerfaget.

Hvad kan din virksomhed bruge podcasting til? Bliv inspireret her

Skal vi uddybe? Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak!