10 gode grunde til at markedsføre din virksomhed med en podcast

Podcasting er en billig og effektiv måde at lave digital markedsføring på. I denne artikel kan du læse om, hvorfor podcasten er et kærkomment content marketing-redskab.

Flere og flere danske virksomheder går nu nye content marketing-veje og udgiver deres egen podcast. F.eks. anvender Danske Bank, Nordea og Nordnet deres medarbejderes viden og kompetencer til at konkurrere med Radio24syvs Millionærklubben om at klæde radiolystne danskere på med seneste nyt om aktiemarkedet.

Det er en god idé – fordi:

  1. De sætter selv dagsordenen.
  2. Folk har tid til at høre podcast, men ikke til at læse lange artikler. Lydmediet indeholder den åbenlyse fordel, at du kan lave andre ting som at køre bil eller gøre rent, mens du bliver klogere.
  3. Virksomhederne kan komme i dybden med stoffet. Der er plads til fordybelse – på en helt anden måde end med video og tekst.

“I 2016 lyttede 750.000 danskere til podcasts på mobilen.”

4. Derudover er det – meget – billigere at producere podcasts end video.

5. I 2016 lyttede 750.000 danskere til podcasts på mobilen.

6. Facebook har netop lanceret Facebook Live – et tegn på, at sociale medier nu satser på lyd.

7. Firmaer med podcasts skiller sig ud fra mængden. Brug lyd i markedsføringen og bliv first-mover!

8. De udvider kundegruppen og inkluderer dem, der vil høre sig klogere.

9. Det er nemmere at få de unges opmærksomhed. Ungdommen skelner ifølge Ekstra-Bladets chefredaktør, Poul Madsen, ikke mellem traditionelle medier og virksomhedernes egne medier. Har det relevans for dem, er afsenderen underordnet.

10. Med en content marketing-podcast får man indhold, der kan anvendes på mange online platforme: Hjemmeside, nyhedsbrev, Facebook, LinkedIn, iTunes eller i jeres egen app.

A-kassen, gynækologen og altanfirmaet gør det

Der er mange måder at bruge lyd på i markedsføringen:

  • Gynækologen Henrik Vittrup har lavet en podcast for sine patienter, der efter en henvisning fra egen læge kan høre gynækologens beroligende stemme give patienten relevant viden om den forekommende konsultation.
  • Altanfirmaet Altan.dk og marketing-firmaet Novicell fortæller i podcasts om deres CSR-projekter i hhv. Nicaragua og Zambia, hvor firmaerne sponsorerer lokalt iværksætteri og skolegang.
  • Lærernes A-kasse vil tættere på medlemmerne og har lavet en podcastserie, hvor et panel med det populære radioprogram Mads & Monopolet som inspiration debatterer dilemmaer relateret til lærerfaget.

Hvad kan din virksomhed bruge podcasting til? Hvilken historie vil I fortælle?

Det er slut med at vente på, at DR ringer og inviterer jeres talsperson i studiet. Lav jeres eget radioprogram om det, som I finder vigtigt at kommunikere.

Interesseret i at høre mere?

Kontakt os for en uforpligtende snak om dine muligheder for at styrke kommunikationen til dine kunder.

Tlf. 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk