Sådan skriver du en god pressemeddelelse

Omtale i medierne er god PR – og faktisk er det ikke så svært at få din historie på den offentlige dagsorden. Følg disse 8 råd til at skrive en medierelevant pressemeddelelse.

Du behøver ikke at være uddannet journalist for at få en god historie i medierne: Du behøver en god og velskrevet historie og så en strategi for at få journalisterne gjort opmærksomme på den.

Det vigtigste ved en god pressemeddelelse – i daglig tale også kaldt for en PM – er, at du fokuserer på at præsentere historien på en præcis, relevant og velstruktureret måde.

1. Hvad vil du gerne opnå med din pressemeddelelse?
Begynd med at definere det overordnede mål med din pressemeddelelse.

Vil du have din PM i medierne for at udbrede kendskabet til dit brand eller et specifik produkt? Eller vil du bruge pressemeddelelsen til at iscenesætte dig selv som fagekspert/thought leader, så journalister måske frem over selv henvender sig med fagspecifikke spørgsmål?

 

2. Hvad er din historie?
Hvad er det, du vil fortælle, som er interessant nok for andre, til at de vil afsætte tiden til at læse om det? Skær ind til benet og vælg den historie med mest mediepondus, og det vil sige den historie, som passer ind i mediets dagsorden og lever op til journalistiske kriterier som aktualitet, væsentlighed og identifikation.

3. Hvem er historien relevant for?
Tænk modtager. Er ”din nyhed” relevant for bladet og dets læsere? Eller er nyheden lidt for intern eller for en mere snæver målgruppe? Det er ikke nødvendigvis Politiken eller et andet landsdækkende medie, der er det optimale sted at få bragt din PM.

Husk, at de gratis og husstandsomdelte lokalaviser er de mest læste i Danmark.

Er du ude på at fange marketingfolks opmærksomhed, er et nichemedie som markedsforing.dk dit rette mål – og så fremdeles.

 

4. Hvornår er din historie relevant?
Du får ikke noget omtale for en pressemeddelelse om julefrokoster, hvis du sender den af sted i juni. Hvornår er din historie aktuel? Kan du binde den op på noget, der foregår i samfundet her og nu eller snart? Sæsonbestemte artikler falder altid i god jord hos landets journalister.

“Sæsonbestemte artikler falder altid i god jord hos landets journalister.”

5. Skriv det vigtige og fjern alt andet
Banalt råd, men vigtigt. En pressemeddelelse kan næsten kun være for lang:

Historien skal vinkles som enhver anden artikel/kronik etcetera.
Skriv efter nyhedstrekanten. Det vil sige, at pressemeddelelsen skal skrives med det vigtigste i toppen og det mindst vigtige i bunden. Forestil dig, at din PM kan blive skåret i bunden, så den nederste tredjedel ikke bringes af mediet. Så skal det, der kommer med, give mening og indeholde det vigtigste.

Se et eksempel på en godt opsat pressemeddelelse.

 

6. Kun relevante citater
Det er ganske enkelt ikke troværdigt, når en kommunikationskonsulent står som afsender på en udtalelse om miljøforurening. Det kan en biolog eller en direktør af foreningen Red Miljøet sige noget om.

Send kun citater med, hvis de har relevans. Ellers undlad dem. Det er relevant at høre holdninger, mens mere faktuelle ting ikke bør bringes som et citat.

 

7. Lav et normalt, pænt layout
Det vigtigste i forhold til opsætningen er, at pressemeddelelsen ikke er rodet. En god måde at sætte den op på er som en almindelig netartikel:

  • Rubrik (fed skrift)
  • Underrubrik (fed skrift, men mindre skrift end rubrikken)
  • Brødtekst (tynd skrift) – 4-5 afsnit á 200 ord + et par citater
  • Mellemrubrikker (fed skrift)

Husk at skrive kontaktoplysninger på relevante personer i bunden. Relevante personer er dig, der forfatter pressemeddelelsen, samt alle kilderne. Tilføj gerne firmaets logo.

Se hvordan en flot opsat pressemeddelelse kan se ud.

 

8. Tjek for stave- og sprogfejl
Din PM skal sidde lige i skabet. Stave- og sprogfejl er som torne i øjnene på folkene ude på redaktionerne, og det skader dit budskabs troværdighed, fordi din PM vil fremstå ufærdig og overfladisk.

 

Læs guiden til at få din pressemeddelelse bragt i medierne.