Sådan får I (flere) lyttere til jeres podcast

Uden lyttere er en podcast ikke meget værd. Vi har derfor lavet en guide til, hvordan I kommer godt i gang med at gøre lytterne opmærksomme på jeres podcast.

Denne guide er en vejledning til, hvordan I får flest muligt lyttere til jeres podcast. I takt med, at podcastmediet bare vokser og vokser, bliver det også vigtigere at gøre en indsats for at blive fundet af de rigtige lyttere i junglen af podcasts. 

Læs også: Derfor skal I SEO-optimere jeres podcast – og sådan gør I

1. iTunes er vigtig

Første trin på vejen til at få lyttere er at servicere iTunes. Man kommer ikke uden om Apples flagskib, når man snakker podcasting. Ud over at det er verdens mest brugte podcastafspiller, så kopierer de fleste Android podcast apps også iTunes’ udgivelser.

For at nå de rigtige lyttere er det derfor vigtigt, at I er repræsenteret i iTunes. Programmet har to funktioner. Den første er, at iTunes gør det muligt at abonnere på jeres podcast. Dette er essentielt for jeres lyttere, som så automatisk får besked, når I udgiver nye episoder. Dernæst er iTunes det største bibliotek for podcasts. Det vil sige, at ALLE er repræsenteret her, derfor skal I også være det.

Man kan ikke uploade noget direkte til iTunes, men skal derimod sende et rss-feed fra f.eks. sin podcast host til iTunes. Læs mere om den optimale opsætning af podcasten i forhold til iTunes.

Første gang I udgiver noget i iTunes, får I mulighed for at blive eksponeret i listen Nyt og spændende på forsiden. Her har I mulighed for at blive vist de første otte uger, efter I første gang uploader et rss-feed til iTunes. Dette er gratis markedsføring og en rigtig god mulighed for at få opbygget et publikum, så spild den ikke!

iTunes belønner jer især for to ting: antallet af downloads og frekvensen for, hvor ofte I udgiver noget. Derfor er det vigtigt at få så mange downloads samt at have så mange podcastepisoder klar som muligt, første gang I publicerer noget. I kan bl.a. øge antallet af downloads ved at udgive flere episoder i starten, f.eks. to episoder på samme dag.

2. Podcastunivers

Podcastmediet er stadig meget nyt, derfor anbefaler vi, at I opbygger et podcastunivers på jeres hjemmeside, enten i form af en underside eller en blog. Her kan I tage lytteren i hånden og forklare lidt om, hvad en podcast er, hvor man kan lytte til jeres podcast, hvordan man abonnerer på den osv. I kan også embedde en afspiller.

Siden kan også fungere som landing page i forbindelse med opslag på sociale medier. Se eksempelvis, hvordan iværksætternetværket Symbion har gjort det her.

3. Et par uger før lancering

For at opnå så stort et antal lyttere som muligt fra starten af er det en god idé at begynde at promovere jeres podcast et par uger før lancering. På den måde kommer I bedst fra start i iTunes, og I udnytter muligheden for at blive eksponeret i listen Nyt og spændende. Dette kunne bl.a. være via jeres podcastunivers, sociale medier, blog og nyhedsbreve.

4. Når podcasten er lanceret

For at booste antallet af downloads i iTunes, når I udgiver jeres podcast, er det en god idé at følge op med artikler og nyheder på jeres hjemmeside samt blogindlæg og posts på de sociale medier. På den måde har I større chance for at blive eksponeret i Nyt og spændende-sektionen.

Derudover er det også en god idé at køre en PR-kampagne, hvor I f.eks. sender en pressemeddelelse ud til relevante medier om jeres nye podcast. Jo mere opmærksomhed, jo flere lyttere. Vi vejleder jer gerne om den mest optimale måde at nå lytterne på via jeres online-kanaler. Og i sidste ende tilbyder vi en PR-indsats, hvis jeres podcast har potentiale til at ramme et større publikum uden for jeres målgruppe.

Læs også: Vi producerer podcasts for jer fra A til Z

 

Bonus-info: Den bedste dag at udgive på

Det bedste ville være, hvis I kan udgive jeres første podcastepisode i starten af en uge. iTunes bruger nogle dage på at godkende jeres første podcast, og tal viser, at folk lytter mindre til podcast i slutningen af ugen, så læg gerne podcastene op om onsdagen, så I er sikre på, at de ligger der mandag morgen.

Skal vi uddybe? Så kontakt os endelig for en uforpligtende snak!