Sådan får du din pressemeddelelse i medierne

Alle kan få omtale i medierne. Faktisk er det ikke ret svært. Du skal blot vække en journalists interesse for din historie. Følg disse 9 råd og vær godt på vej mod at få gratis PR for din pressemeddelelse.

Der bliver sendt rigtig mange pressemeddelelser ud til redaktionerne på danske aviser, fagblade, ugemagasiner og så videre. Hvis du vil have en chance for at bryde gennem lydmuren, så dit budskab kommer i betragtning til at blive bragt, så kræver det en indsats og en strategi.

Læs vores guide til at skrive en god pressemeddelelse.

I virkeligheden er en pressemeddelelse det, marketingfolk kalder for content marketing. I stedet for at købe dig til annonceplads, så får du brandet din virksomhed gratis ved at levere noget godt indhold – en god historie – til dem, der kan give dig pladsen i spalterne.

Følg disse råd – så er du godt på vej mod omtale i medierne

1. Målret din historie til mediet
Penge.dk skriver om privatøkonomi, ikke samfundsøkonomi. Alt For Damerne skriver til voksne kvinder, så bladet gider ikke at bringe en historie om kaninfoder.

Du kan være sikker på, at din pressemeddelelse ryger i skraldespanden, hvis den:

  • Ikke har relevans for mediets læsere
  • Ikke er skrevet i mediets jargon. Skriv pressemeddelelsen, som mediet skriver sine artikler
  • Helt åbenlyst er sendt ud til 80 andre medier. Skriv en selvstændig mail til hvert medie eller brug BCC-funktionen.

 

2. Målret din historie til bestemte journalister
Chefredaktøren kommer ikke til at læse din PM. Gå i stedet efter:

  • Praktikanten, der godt kan se det fede i at få en historie serveret, som denne kan bringe op på redaktionsmødet og selv køre i land.
  • Journalisten, der sidder med dit stofområde. Sælger du udstyr til biler, så skriv til mediets biljournalist.

“Du har 5-10 linjer til at fange journalistens interesse – ellers så bliver din mail slettet”

3. Skriv det vigtigste i emnefeltet
F.eks. en rubrik, som en journalist kunne se blive bragt i mediet.

Et emnefelt lydende ’Pressemeddelelse’ ryger i skralderen. Det gør et intetsigende citat som “Det lover godt for fremtiden” også. Til penge.dk kan du skrive ’Sådan sparer du 4000 kr. om året på dine forsikringer’, mens Alt For Damernes journalist måske vil åbne mailen ’20 trendy tv-borde til den moderne storbykvinde’.

 

4. Giv en teaser i mailen, vedhæft resten
Du har 5-10 linjer til at fange journalistens interesse – ellers så bliver din mail slettet. Typisk vil det give god mening at bringe indledningen på din PM i selve mailen, og vedhæft så hele pressemeddelelsen som et dokument.

Se et eksempel på en godt opsat pressemeddelelse.

 

5. Gør arbejdet så nemt som muligt for journalisten
Journalister har en chef hængende i nakken, der kræver masseproduktion af artikler. Mange journalister har derfor ikke nogen grund til at afvise dig, hvis du gør deres arbejde nemmere med noget meningsfuldt.

Hvis vedkommende betragter din pressemeddelelse som en kærkommen lejlighed til at skrive noget nemt, hurtigt – og godt – har du en vinder.

Gør arbejdet let for modtageren ved at:

  • Vedhæfte billeder i høj opløsning – både i bred- og højformat
  • Skrive kontaktoplysninger på relevante personer. Det vil sige på dig som afsender og på alle kilderne.

6. Send kun noget, når du har noget
Nej, du øger ikke dine chancer for at få din pressemeddelelse publiceret ved at sende den samme 14 dage i træk eller ved at spamme medierne med ”nyt” hver dag.

Send kun de gode og velskrevne historier. Husk altid at tænke over, om din historie er interessant for mediets læsere.

 

7. Skriv normalt og venligt til journalisten
Drop de lidt for venskabelige (læs: overfladiske) bemærkninger over for din PM’s modtager, som du aldrig har mødt. ’Kære Lars, jeg har en god historie’ fungerer fint!

8. Bliv ved – det skal nok lykkes
Timing er og bliver bare en vigtig faktor i den her sammenhæng. Måske har du skrevet en glimrende PM til den rette journalist på det rette medie – men på det forkerte tidspunkt, fordi vedkommende har lidt for mange presserende deadlines.

Prøv dig frem ved at sende flere pressemeddelelser eller endnu bedre: Find ud af, hvornår du bør sørge for, at din PM lander i journalistens indbakke. Et telefonopkald kan gøre underværker, så længe du dropper salgstalen og fokuserer på, at du har noget indhold, der er relevant for mediets brugere.

 

9. Følg op!
Har du ikke hørt noget efter et par dage, så send en ny mail eller ring modtageren op.

 

Held og lykke!