Hvad er content marketing?

Godt content giver modtageren værdi, brander dit firma og skaber en relation, som giver kunder lyst til at handle i din butik – og det er jo selve idéen med at afsætte penge til marketing.

Har du en tendens til at havne på de samme hjemmesider, når du søger svar på dine spørgsmål i google? I så fald er det fordi, der ligger noget godt og relevant content på disse hjemmesider. God content marketing svarer på modtagerens spørgsmål.

Content marketing er direkte oversat indholdsmarkedsføring – markedsføring der giver indhold og dermed skaber værdi for modtageren.

Læs også: Derfor skal I satse på content marketing

Content marketing gør afsenderen synlig

Virksomheder bruger content marketing til at styrke deres brand, skabe tillid til virksomheden, få flere besøgende på hjemmesiden og i sidste ende øge salget gennem en større tillid fra modtagerne.

Med content marketing kommunikerer du til den kritiske forbruger, som selv vil tage stilling til, hvad der er den rigtige løsning for den enkelte.

Jo mere specifikt I kan ramme jeres målgruppe, jo bedre. Content marketing er netop kendetegnet ved at være strategisk indhold til en specifik afgrænset målgruppe.

Content marketing kan udkomme i mange afskygninger og på mange platforme; Som blogindlæg, artikler, videoer, podcasts og indlæg på sociale medier og hjemmesider.

Content marketing skaber troværdighed

Show it – don’t tell it er en journalistisk læresætning, som har meget tilfælles med content marketing. Vis, hvad du er god til. Og det er præcis, hvad online marketing-bureauet Selected Media gør i denne podcastserie.

I stedet for at råbe ud til verden gennem betalte annoncer, at firmaet er verdensmestre i at lave hjemmesider for deres kunder, så fortæller Selected Media i afsnittet 7 step til et vellykket website-projekt om alle processerne i arbejdet med at lave en flot og funktionel hjemmeside, som klarer sig godt i google.

Selected Media får dermed brandet sig som eksperter på deres område, og denne måde at markedsføre sig på skaber en større troværdighed hos potentielle kunder.

“God content marketing svarer på modtagerens spørgsmål”

Dårlig content er dårlig markedsføring

Hvis dit indhold ikke er godt produceret, bakket op med referencer og svarer på modtagernes spørgsmål, så kan artiklen have en negativ effekt på din markedsføring.

Googles algoritmer er i dag så komplekse, at dårligt content straffes og ryger bag i køen. Det gælder f.eks. duplicate content, som er kopieret indhold fra andre hjemmesider. Bliv klogere på, hvordan I klarer jer godt i Google.

Godt content

  • Er originalt
  • Er nyt, friskt, opdateret
  • Består af flere typer: Tekst, lyd, billeder, video og infografik
  • Tager derfor tid og koster penge at producere

 

Eksempel 1: Investeringsfirmaet får dig ind på deres hjemmeside med godt content

Du har 50.000 kroner opsparet på en konto og ønsker at vide, hvordan du får mest ud af dine penge. Du får cirka 0 % i rente i banken, og derfor vil du investere dine penge, så de ikke bliver ædt op af inflation.

Men hvad skal du investere i?

Her kan ethvert firma, der lever af at investere folks penge, få meget ud af at skrive nogle veldokumenterede artikler – godt content – om fordele og ulemper ved forskellige investeringsformer.

Når du så går på informationsjagt på nettet, leder googles algoritmer dig nærmere de firmaer, der har godt content på deres hjemmesider.

”Er fast ejendom en god investering?” er en oplagt googlesøgning i det konkrete tilfælde, og her vil investeringsfirmaer gerne ligge godt placeret i google, så de kan fange din opmærksomhed.

På den måde bliver godt content til et marketingredskab.

Hvordan endte du i øvrigt med at læse dette blogindlæg? Var du på udkig efter et svar på, hvad content marketing er?

Eksempel 2: Malerfirmaet der vil have flere kunder

Du har lige købt hus, og nu skal der males.

Skal du selv male? Eller hyre en professionel? Hvad taler for og imod det ene og det andet? Hvis du selv skal male, hvordan gør du det så nemmest, smartest, billigst, bedst?

En professionel maler vil gerne have dig til at hyre dennes firma til at komme og male for dig. For at fange din opmærksomhed afsætter maleren nogle penge til markedsføring.

Frem for at bruge markedsføringspuljen på smarte slogans uden indhold, kan maleren udgive en artikel eller et blogindlæg på sin hjemmeside, som netop giver dig – en kritisk forbruger – svar på alle de ovenstående spørgsmål.

Det kan være i form af en guide til at gøre det selv + en venlig reminder om fordele og ulemper ved at hyre en professionel.

Det taler for at male selv

  • Det er billigere
  • At male er ikke rocket science – alle kan finde ud af det

Det taler imod

  • En professionel leverer formentlig et bedre stykke arbejde end du selv kan udrette.
  • Det er billigere, men hvor meget billigere? Du skal ikke kun købe maling, men også pensler, ruller, afdækningsplast, malertape osv. – og kunne du ikke have tjent flere penge ved at bruge din tid på at arbejde frem for at male?
  • Nej, maling er ikke rocket science, men at hyre en professionel er din sikkerhed for, at tingene er i orden – ingen grimme spots efter endt malerjob.

Interesseret i at høre mere?

Kontakt os for en uforpligtende snak om dine muligheder for at styrke kommunikationen til dine kunder.

Tlf. 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk