Hvad er content marketing?

Godt content giver modtageren værdi, brander dit firma og skaber en relation, som giver kunder lyst til at handle i din butik – og det er jo selve idéen med at afsætte penge til marketing.

Har du en tendens til at havne på de samme hjemmesider, når du søger svar på dine spørgsmål i google? I så fald er det formentlig fordi, der ligger godt og relevant content på disse hjemmesider.

Content marketing er direkte oversat indholdsmarkedsføring – markedsføring der giver indhold og dermed skaber værdi for modtageren. God content marketing svarer på modtagerens spørgsmål.

Læs også: Derfor skal I satse på content marketing

Content marketing gør afsenderen synlig

Virksomheder bruger content marketing til at styrke deres brand, skabe tillid til virksomheden, få flere besøgende på hjemmesiden og i sidste ende øge salget gennem en større tillid fra modtagerne.

Med content marketing kommunikerer du til den kritiske forbruger, som selv vil tage stilling til, hvad der er den rigtige løsning for den enkelte.

Jo mere specifikt I kan ramme jeres målgruppe, jo bedre. Content marketing er netop kendetegnet ved at være strategisk indhold til en specifik afgrænset målgruppe.

Content marketing kan udkomme i mange afskygninger og på mange platforme; Som blogindlæg, artikler, videoer, podcasts og indlæg på sociale medier og hjemmesider.

“God content marketing
svarer på modtagerens spørgsmål”

Content marketing skaber troværdighed

Show it – don’t tell it er en journalistisk læresætning, som har meget tilfælles med content marketing. Vis, hvad du er god til. Og det er præcis, hvad online marketing-bureauet Selected Media gør i denne podcastserie.

I stedet for at råbe ud til verden gennem betalte annoncer, at firmaet er verdensmestre i at lave hjemmesider for deres kunder, så fortæller Selected Media i afsnittet 7 step til et vellykket website-projekt om alle processerne i arbejdet med at lave en flot og funktionel hjemmeside, som klarer sig godt i google.

Selected Media får dermed brandet sig som eksperter på deres område, og potentielle kunder oplever dem derfor som troværdige og dygtige.

Dårlig content er dårlig markedsføring

Hvis dit indhold ikke er godt produceret, bakket op med referencer og svarer på modtagernes spørgsmål, så kan artiklen have en negativ effekt på din markedsføring.

Googles algoritmer er i dag så komplekse, at dårligt content straffes og ryger bag i køen. Det gælder f.eks. duplicate content, som er kopieret indhold fra andre hjemmesider. Bliv klogere på, hvordan I klarer jer godt i Google.

Godt content

  • Er originalt
  • Er nyt, friskt, opdateret
  • Består af flere typer: Tekst, lyd, billeder, video og infografik
  • Tager derfor tid og koster penge at producere

Læs også: Sådan får I succes med content marketing

 

Eksempel: Investeringsfirmaet får dig ind på deres hjemmeside med godt content

Du ønsker at investere dine penge, men er i tvivl om hvordan og hos hvem.

Her kan ethvert firma, der lever af at investere folks penge, få meget ud af at skrive nogle veldokumenterede artikler – godt content – om fordele og ulemper ved forskellige investeringsformer.

Når du så går på informationsjagt på nettet, leder googles algoritmer dig nærmere de firmaer, der har godt content på deres hjemmesider.

”Er fast ejendom en god investering?” er en oplagt googlesøgning i det konkrete tilfælde, og her vil investeringsfirmaer gerne ligge godt placeret i google, så de kan fange din opmærksomhed.

På den måde bliver godt content til et marketingredskab.

Hvordan endte du i øvrigt med at læse dette blogindlæg? Var du på udkig efter et svar på, hvad content marketing er?

Interesseret i at høre mere?

Kontakt os for en uforpligtende snak om dine muligheder for at styrke kommunikationen til dine kunder.

Tlf. 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk