Derfor skal du SEO-optimere din podcast
– og sådan gør du

Måske er det ikke lige søgemaskineoptimering, du tænker på som det første, når du udgiver en podcast. Men faktisk er SEO-optimering essentielt for, at din podcast bliver fundet og lyttet til.

Denne guide skal bruges til at optimere mulighederne for, at lyttere finder og hører din podcast. Vi tager udgangspunkt i Libsyn som podcast host og iTunes – eller Apple Podcasts, som det nu hedder – som din afspiller. Guiden kan dog bruges, uanset hvilke programmer du bruger til at hoste og afspille din podcasts.

Vær opmærksom på, at det er de tekster, du skriver i hosten, som vises i iTunes. Du kan ikke redigere direkte i iTunes, da programmet er en afspiller, som henter sin information fra podcast hosts.

Læs også: Her er de bedste podcast hosts

 

iTunes og andre podcastplatforme er søgemaskiner lige som Google. Derfor giver det god mening at SEO-optimere din podcast med både den rigtige titel, en sigende beskrivelse samt et flot logo for at rangere højt i iTunes. I takt med, at podcastmediet bare vokser og vokser, bliver det også vigtigere og vigtigere at gøre en indsats for at blive fundet af de rigtige lyttere i junglen af podcasts.

Men hvor Google gerne deler ud af, hvad der virker og ikke virker, holder iTunes kortene tættere ind til kroppen. Derfor er mange SEO-råd om iTunes baserede på erfaringer og formodninger frem for egentlige facts.

Læs også: Sådan distribueres en podcast

 

1. Hvor hjælper SEO-optimeringen?

SEO-optimering hjælper til med, at du bliver fundet ved søgninger. iTunes henter data fra felterne ‘titel’, ‘udgiver’ og ‘episodebeskrivelse’, så vær særligt opmærksom på disse! For mindre podcasts gør det det muligt at konkurrere med de mere populære og blive fundet af de rigtige lyttere.

 

2. Find på et godt navn til din podcast

Med et sigende navn til din podcast vil lytterne huske den. Desuden er det en god idé at inkludere et godt nøgleord i titlen. Og hvis du podcaster på vegne af et kendt brand, så brug også dette i titlen.

 

 

3. Beskriv din podcastserie

De fleste SEO-eksperter er enige om, at beskrivelsen af din podcastserie ikke påvirker søgningen i iTunes. Til gengæld fortæller den lytteren, hvad din podcast handler om.

 

4. Lav en fængende episodetitel

Den enkelte episodes titel er vital for, at din podcast bliver fundet i iTunes, på Google, og når du deler podcasten på de sociale medier. Derfor er det vigtigt, at du bruger lidt tid på at overveje, om titlen på din podcastepisode:

  • forklarer, hvad episoden handler om
  • er så kort som muligt – flere har oplevet, at hvis titlen kun består af ét ord, fx ’SEO’, vil episoden rangere højere, end hvis den bestod af en hel sætning
  • fortæller, hvad lytteren får ud af at høre din podcast
  • er fængende – får lytteren lyst til at klikke på podcasten?
  • indeholder et eller flere af podcastens nøgleord
  • er unik – skiller episoden sig ud fra tidligere episoder.

I nogle podcast hosts har du mulighed for også at skrive en undertitel. Men i stedet for, at den bliver vist som en del af navnet på episoden, vises den som en del af beskrivelsen.

 

5. Overvej din opsætning

I juni 2017 udsendte Apple opdateringen iOS 11, som også medførte en opdatering af Apple Podcasts. Med releasen fulgte en række nye tags, som iTunes bruger til at hente information om din podcast. Dette betyder bl.a., at du ikke længere “må” skrive episodenummer i titlen. I stedet findes der nu dertil indrettede felter, som skal udfyldes i hosten. Her kan man angive sæsonnummer og episodenummer. Hvis du  skriver episodenummer i titlen, kan din podcast bl.a. ikke blive featured på forsiden af iTunes.

“Hvis du kontinuerligt udgiver podcastepisoder, vil du også opleve en højere ranking i iTunes”

 

6. Beskrivelse / show notes

Beskrivelsen – eller show notes, som de også kaldes – af din podcastepisode har også indflydelse på din SEO. Derfor skal beskrivelsen af episoden være et lille resumé på maks. 500 tegn indeholdende de temaer og nøgleord, der er sigende for den enkelte episode.

Derudover er det en god idé at linke til din hjemmeside, så du også får genereret noget trafik dertil. Når du gør dette, påvirker det også din generelle SEO. Især fordi podcasten bliver distribueret til flere podcastafspillere, bl.a. Player FM, Listen Notes og myTuner, efter du har delt dit RSS-feed med iTunes. Din podcast og links bliver dermed delt mange gange.

Hvis du nævner specifikke hjemmesider, titler på bøger og film eller andet i episoden, så nævn dem også gerne i beskrivelsen.

Desuden er beskrivelsen også et godt sted at bede folk om at abonnere og dele din podcast. Skriv f.eks.: “Hvis du kunne lide, hvad du hørte, så del meget gerne podcasten med andre.”

 

7. Logo

Folk har tendens til at klikke på pæne ting. Sørg derfor for, at billedet på din side i iTunes er sigende for din podcast med f.eks. logo eller titel på podcastserien. Overvej også, om billedet kan ses, når det bliver skaleret ned til en lille firkant på en smartphone. Billedet skal være i filformatet JPEG eller PNG og i RGB-farver. Størrelsen på billedet skal være minimum 1400 x 1400 pixels og maksimum 3000 x 3000 pixels med 72 DPI. Logoet må maks. fylde 500 KB.

 

8. Knappen Abonnér

Jo flere, der abonnerer på podcasten, des højere bliver placeringen på iTunes’ hitlister. Derfor er det en god idé at få dine lyttere til at abonnere på podcasten. Fordelen ved, at folk trykker Abonnér, er, at dine lyttere automatisk får besked, når du udgiver nye episoder. Når du udgiver nye episoder, er det derfor godt at følge op med et nyhedsbrev eller et indlæg på de sociale medier. Her kan du opfordre folk til at abonnere – det giver god mening, fordi det gør lytternes liv lettere, hvis de kan lide, hvad de hører, og forhåbentligt kommer du også til at rangere højere i iTunes.

Læs også: Sådan får du (flere) lyttere til din podcast

 

9. Fanen Vurderinger og anmeldelser

Der er ingen, der rigtigt ved, om Vurderinger og anmeldelser (se foto nedenfor) påvirker din SEO – til gengæld skaber det troværdighed og social proof. Så mind gerne lytterne om at efterlade 5 stjerner eller en kommentar. Det kunne passende være i slutningen af hver podcastepisode, eller når du opfordrer folk til at abonnere på podcasten.

 

10. Flere kategorier

Hvis det er muligt at få placeret din podcast i flere kategorier, vil der også være større chance for at din podcast bliver fundet. Hver podcastepisode kan blive vist i op til tre forskellige kategorier. Vær opmærksom på, at iTunes læser kategorierne på engelsk. Klik her for at se en aktuel liste over iTunes’ kategorier.

 

11. Identificering af nøgleord

I din podcast host skal du indtaste de nøgleord (også kaldet tags eller keywords), som siger noget om din podcast. Nøgleordene har ikke længere nogen reel betydning for SEO’en i iTunes, men tilgengæld for andre eksterne platforme. Vi anbefaler derfor, at du stadig indtaster relevante søgeord.

12. Udgiv jævnligt

Hvis du kontinuerligt udgiver podcastepisoder, vil du også opleve en højere ranking i iTunes. Jo sjældnere du udgiver en episode, des lavere ranking.

 

13. Links i forbindelse med opslag på sociale medier

Hvis du vil rangere godt i iTunes, kan du reklamere for din nye podcastepisode på de sociale medier ved at linke til den i iTunes. På den måde vil folk blive sendt direkte ind i iTunes i stedet for først at skulle omkring din hjemmeside. Dette tæller i antallet af downloads og øger din podcasts samlede ranking. En anden fordel er, at lytterne nemt kan begynde at abonnere på din podcast. Ulempen ved at linke direkte til iTunes er dog, at alle Android- og Windows-brugere ikke kan bruge linket til noget, da det kun er iPhone-brugere, der bruger iTunes.

Læs også: Sådan får du (flere) lyttere til din podcast

Hvis du derfor hellere vil have dine lyttere omkring din hjemmeside først, skal du sørge for at have et link eller plugin (det kunne f.eks. være Subscribe on Android eller Podlove til WordPress), som sender lytterne videre til den podcast app, de normalt bruger. Hvis lytterne hører podcastene direkte på din hjemmeside, vil antallet af downloads ses i f.eks. Libsyn, hvis du bruger dem som host. Dette vil desværre ikke påvirke din iTunes-SEO.

Hvis lytterne ikke lige får trykket på linket til iTunes eller Podlove, så giv dem muligheden for at finde din podcast i andre apps ved at fortælle dem, hvad de kan søge på, f.eks. ’Kontekst og Lyd’ eller ’SEO’.

Hvad er SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimisation, som på dansk betyder ’søgemaskineoptimering’. Ved at identificere de ord, som beskriver din podcast bedst, hjælper du Google – eller i dette tilfælde iTunes – til at forstå, hvad din podcast handler om. Når dine lyttere så søger på f.eks. ’SEO’ eller ’Kontekst og Lyd’, hjælper søgeoptimeringen med at finde frem til netop din podcast.

Hold dig opdateret om podcasting

Følg vores podcast

Skriv dig op til vores nyhedsbrev

Kontekst & Lyd er et
podcastbureau med
speciale i at udvikle og 
producere podcasts til
virksomheder og organisationer.

Kontakt os

(+45) 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk

Adresse

Kontekst & Lyd
Gl. Kongevej 11, 4. sal
1610 København V

CVR-nr.: 38203649