Content marketing: Skab tillid med kundehistorier

Forbrugerne stoler langt mere på testimonials – kundeanbefalinger – end klassiske reklamer så som avisannoncer eller online annoncer.

 

Gennem de seneste par år har ét ord lydt igen og igen i markedsføringskredse: Content marketing. Alle snakker om det, men hvad er det nu lige, det er? Som ordene antyder, er det markedsføring gennem indhold. Med de sociale mediers indtog ønsker forbrugerne meget mere end blot fine salgstaler.

 

  • Man skal fortælle personlige historier
  • Man skal inddrage folk på Facebook og Instagram
  • Man skal klare sig godt på Trustpilot og andre steder

Det er blevet nemt i dagens Danmark at lave en googlesøgning på et firma og dets produkter. Her kan man som forbruger lynhurtigt få sig et indblik i andre kunders oplevelser med firmaet – kom forbrugeren i forkøbet med testimonials.

 

Tillid er nøglen til salg

Uanset om du sælger huse eller computere, gør tillid det meget nemmere at sælge. Tillid kan man opnå på mange måder, hvor den stærkeste uden tvivl er anbefalinger fra nogen, som den potentielle kunde kender personligt.

 

Hvis man spørger kunderne, hvad de tror mest på – altså har mest tillid til ved markedsføring – er en top 3 følgende:

%

Anbefalinger fra folk, som jeg kender

%

Kundeoplevelser postet online

%

Redigerede udgivelser, fx. avisartikler

Mere traditionel markedsføring klarer sig til gengæld rigtig dårligt:

%

Avisannoncer

%

Reklamer på sociale medier

%

Videoreklamer online

Kundehistorier skaber troværdighed

Kundehistorier, testimonials, kundecases. Kært barn har mange navne. Men en kundehistorie er ganske enkelt en videreformidling af tidligere kunders oplevelser med et firmas varer eller ydelser.

Den kan variere i udtryk lige fra den lange artikel, små citater på hjemmesiden, billede- eller videobårne fortællinger og så videre. Og den kan optræde på mange platforme: Jeres hjemmeside, artikler i aviser og blade, salgshæfter, plakater og de sociale medier.

Uanset hvad, så har potentielle kunder en sund skepsis overfor jeres firma. Kundehistorier og citater fra tilfredse kunder er med til at skabe mere tryghed og tillid til jer og jeres produkter.

I sidste ende skulle det gerne give flere kunder i biksen!