8 tips: Sådan kommer I i gang med indholdet på de sociale medier

Før I går i gang med at producere indhold til sociale medier, bør I gøre jer nogle tanker om, hvad I vil opnå med tilstedeværelsen på de online platforme.

Facebook, Twitter, Instagram og nå ja, der er også Google+ og YouTube! Sociale medier er der nok af. Som virksomhed eller organisation behøver man dog på ingen måde at være på dem alle. Det vigtigste er, at I er opmærksomme på formålet med at være på de forskellige platforme.

De fleste laver en decideret social medie-strategi bakket op af analyser og planer. Det kan være en rigtig god idé, men mindre kan også gøre det. Det rigtige fokus på indhold og målgrupper er det vigtigste.

I er godt på vej, hvis I kan besvare følgende 8 spørgsmål:

 

1. Hvad skal I promovere?

Uanset om I sælger biler eller redder verdens skove, så sælger I noget. Enten er jeres varer fysiske, eller også brander I jeres virksomheds eller organisations holdninger, som skal kommunikeres ud til den rigtige målgruppe. Først skal du og dine kolleger fastsætte, hvad jeres ”produkter” er.

2. Hvad er jeres mål?

Hvad er formålet med jeres markedsføring? I 2015 lavede Google et studie blandt digitale ledere fra succesfulde virksomheder. 92 procent af dem havde klare mål for deres digitale markedsføring. Det viser vigtigheden af at sætte sig mål, når man planlægger sociale medie-opslag. Typiske mål kan være ”vi skal have 20 % flere besøgende på vores hjemmeside med denne kampagne” eller “vi skal have 100 nye leads”. Sørg for klart definerede mål, som man kan måle på – det geniale ved online markedsføring er netop, at man kan måle på alt.

“Hvad er vores målgrupper på udkig efter? Hvad motiverer dem?”

3. Hvem er jeres målgruppe(r)?

Selv om råd nummer 1 inden for kommunikation og markedsføring er at definere målgruppen, så er det langt fra alle, der følger det råd. Det skal der styr på. Der kan sagtens være mere end én målgruppe, og jeres målgrupper kan variere alt efter platforme etc.

4. Hvad får jeres målgruppe ud af jeres indhold?

Det er svært at fange en målgruppes interesse, hvis man ikke ved, hvad de interesserer sig for. Tænk nøje over: Hvad er vores målgruppe på udkig efter? Hvad motiverer dem? Hvad kan hjælpe dem? Hvad kan de få ud af vores posts?

5. Hvilke medier vil I bruge?

Det ville være lige så meget på sin plads at stille spørgsmålet: Hvilke platforme er jeres målgruppe på? De sociale medier tiltrækker forskellige typer målgrupper. Måske er din hovedmålgruppe slet ikke på det sociale medie, hvor du havde planlagt at køre din SoMe-kampagne? Vælg platforme ud fra dine målgrupper – ikke omvendt!

6. Er jeres indhold sæsonbestemt?

Det er vigtigt at planlægge en social medie-kampagne i god tid. Hav fokus på de kommende højtider og ferier i god tid. Men vent selvfølgelig med at poste juleindlægget, til det giver mening. Desuden er det vigtigt at tænke på de forskellige ”højtider” på jeres årshjul. Hvis I er et rejseselskab, så har I sikkert helt styr på, hvornår I skal starte og slutte salget af den kommende vinterferie. På den måde rammer I målgruppens behov bedst muligt.

7. Lav en fleksibel plan

I en social medie-plan skal der altid være plads til uforudsete situationer. Der kan komme noget ind fra højre, som er vigtigere at få postet først – det kan være nyheder, nyt indhold etc. Sørg derfor for ikke at lave en alt for stram tidsplan på jeres kampagner, men åbn op for ledige dage til andet indhold.

8. Hvad har tidligere klaret sig godt på dine platforme?

Der er en årsag til, at 72% af de professionelle måler og analyserer på deres kampagner på sociale medier. Man skal se, hvad der virker, og skrotte eller ændre det, der ikke virker. Hvilken type indhold giver flest klik? Hvilket tidspunkt på dagen er bedst? Etcetera etcetera. Der er så mange faktorer at måle på, og de fleste større SoMe-platforme har deres egne analyseværktøjer.

Interesseret i at høre mere?

Kontakt os for en uforpligtende snak om dine muligheder for at styrke kommunikationen til dine kunder.
 

Tlf. 6020 7080
kontakt@kontekstoglyd.dk