7 essentielle: Sådan laver du godt indhold til din hjemmeside

”Content is king”, sagde Bill Gates tilbage i 1996. Grundlæggeren af Microsoft forudså, at nettet ville blive en markedsplads for indhold, hvor det bedste af slagsen ville vinde kampen om brugernes opmærksomhed.

Kvaliteten af indholdet på en hjemmeside er ganske enkelt afgørende for sidens succesrate. En hjemmeside skal imødekomme brugernes behov og desuden søgemaskineoptimeres (SEO), så den er nem at google sig frem til.

Indhold, også kaldet content, skal være friskt, flermedialt, relevant, brugervenligt, originalt, troværdigt og udstråle kvalitet.

Råd nummer 1: Nyt og meget

Hvis du satser på strategien med at lægge nyt indhold på hjemmeside og andre platforme for at generere mere trafik, må du også være konsekvent, for at det batter.

Det tager tid at opbygge organisk trafik via nyheder, blogindlæg og så videre. Til gengæld kan du godt forvente, at dine kunder, eller hvem end din målgruppe er, er loyale og vender tilbage, når først du har fanget deres opmærksomhed.

Råd nummer 2: Flermedialt

Det er sjovere at læse tekster, som er krydret med andre typer af indhold. Pep nyhederne op med en flot infografik og sørg for flotte billeder til dine blogindlæg.

Indhold med flot visuelt præg eller med rigtig god lyd har langt større chance for at blive delt på sociale medier.

Ved at lave flermedialt indhold, skaber du automatisk også variation i dit indhold, og variation er godt.

“Det er sjovere at læse tekster, som er krydret med andre typer af indhold. Pep nyhederne op med en flot infografik og sørg for flotte billeder til dine blogindlæg.”

Råd nummer 3: Originalt

Mens der er flotte infografikker og billeder mange steder, kan du skille dig ud ved at lave en podcast. Lyd tilsættes ofte billeder og bliver til video, men podcasting er ikke særligt udbredt i Danmark som indhold. Læs og hør her, hvad lyd kan, og hvorfor flere og flere anvender podcast i markedsføringen.

Råd nummer 4: Tilgængeligt

Det skal være nemt for din målgruppe – kunder som medlemmer eller medarbejdere – at konsumere dit indhold. Her skiller lyd sig igen ud fra de andre medier.

Tekst, infografik, billeder og videoer tvinger brugeren til at kigge på en skærm, mens man med en podcast kan køre bil eller gøre rent og samtidig høre seneste nyt om din virksomhed. Det er smart i en tid, hvor mange har meget travlt.

Læg en podcast på forsiden, eller send en podcast med ud i nyhedsbrevet.

Råd nummer 5: Troværdigt

Påstande bør bakkes op med dokumentation. Når det i dette blogindlæg om kundehistorier påstås, at forbrugerne har større tillid til andre menneskers anbefalinger end til traditionel markedsføring, skal der linkes til en undersøgelse, som underbygger påstanden.

Råd nummer 6: Høj kvalitet

Det siger vel sig selv, men det er klart, at ingen vil bruge sin kostbare tid på at læse dårlige tekster eller lytte til podcast med dårlig lyd.

Tænk over dine budskaber. Skriv skarpt og vinklet. Optag lyd med godt udstyr. Giv infografikken et særpræg. Og så videre.

Råd nummer 7: Relevant

Du kan lave indhold, som lever op til de første seks råd, men hvis din målgruppe ikke finder det relevant, kan det være ligegyldigt.

Spørg dig selv, hvem du skriver til, og giv modtageren det, som denne efterspørger. Folket giver dig kun opmærksomhed, hvis indholdet underholder og gør en klogere.